Klippa fjordman?

Bismark

Trådstartare
Hur gör man för att få det snyggt? Med båge och så, ska det vara "sorgkant"? Hur får man det snyggt? Hur ska jag få bort att den lägger sig ner lite på sidorna?

Har någon en liten smart beskrivning och en bild på hur en snyggt klippt fjordman ska se ut?

Jag har utrustat mig med vass sax och en jäkla massa tålamod :angel:

Såhär ser hennes man ut nu: (Inte jag som har klippt)

Frken027.jpg

Frken026.jpg

IMG_1447.jpg

Sv: Klippa fjordman?

När jag klipper fjordningen i stallet har jag sax. Men jag klipper allt rakt av och inte ner det vita. Om du backar tillbaka innan du klipper brukar man kunna se en rand där man klippt förra gången, som man kan gå efter(det kan jag iallafall)..ett till tips är att inte stå nära och bara klippa, klippa, utan backa tillbaka nån meter ibland och se hur det ser ut..lättare att se helheten..jag tycker du kan ta mer där framme..svänga neråt mer för att få en snyggare båge...tänk att den ska vara som högst i mitten ungefär, och sen går den neråt igen...min har ganska kort bakom öronen..och sen säger jag bara tååålamod!..jag brukar ta "grovjobbet" först och sen finklippa..finklipnningen kan ta en timma:devil:...ju fler gånger du gör det desto lättare blir det..:idea:

Så här har jag lärt mig;

Principer: Det ska vara en båge med högsta punkten rakt ovanför bogspetsen. Kurvan mot manke och nacke ska vara likadana. Det ska upplevas som en jämn stigning från båda hållen till högsta punkten.
Den klippta manen ska vara lika "hög" vid manken som vid nacken.
(nerklippt)
Bågen kan vara brant och rund om hästen har en lång smal hals(vilken fjording har det?) men flackare om halsen är kort och grov. På bilden av din häst så ser det ut som om att hon "tål" en ganska rund båge.

Utförande: Bästa saxen, grovtandad kam med många pinnar. Fukta lite med duschflaska.
Om du är högerhänt börja på hästens vänstra sida vid manken. Klipp det vita närmast dig till en båge som du gillar. Ta lite i taget om du inte har klart för dig hur du vill att det ska se på slutet. Stöd manen med långa kammen i din vänstra hand. Backa många gånger så att du får en uppfattning om hur det ser ut på långt håll.
Sen tar du det svarta och sist andra sidans vita. Kolla framifrån också så att det inte blir snett från det hållet sett.

Hav tålamod, det tar tid att hitta en båge och utförande som man blir nöjd med och låt det inte växa för långt mellan gångerna.
En snyggt klippt fjordman kan göra susen och skapa det det där som Norrmännen kallar preg(Uppsyn). Fjordingen ska ju se stolt och charmig ut.
Ge tusan i svans, pannlugg och hovskägg. Borsta dem bara när du ska bort och visa upp dig.
Tips; Kolla bilder på manar, många manar och bestäm dig för vad du tycker är snyggt.

Lite OT kanske, men jag måste bara berätta om en fjording som jag såg på bild. H*n hade skit tuff man, det svarta i mitten var som en vanlig stubbman och det vita på sidorna var klippt i zickzack så manen såg ut att vara svart och vit randig :D

Ska det svarta vara längre än det vita då? Har för mig att jag hört att det ska vara det :confused:

Nej
Den svarta "sorgkanten" ska de bara ha om de ska dra vagn till/på begravning..... enligt expert i Norge....

//M

Hejsan! Jag drar upp en gammal tråd... hoppas inte det gör något. Jag har samma problem nämligen.
Min fjording har en OTROLIGT tjock man och den har tendens att läggta sig åt sidorna och framåt hela tiden. Längst mot manken är den jättefin, där är den tun och står upp bra, men mer fram mot öronen så blir den tjock och lägger sig ner.

Jag behöver tips på hur man kanske kan "tunna ut" den där fram och få den att stå bättre?
Man kan väl inte rycka en fjordings man för att få den tunnare?:confused:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Unafraid
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 273
Senast: Ise
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 306
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka