Klippa eller rycka?

Sv: Klippa eller rycka?

Ingetdera. Våra hästar har en lagom kombination av tillväxt och slitage elldeles på egen hand, det har sällan eller aldrig funnits något behov av att frisera.

*kl*

Jag rycker, det ser snyggast ut, är lite allergisk mot spikraka manar, det ser allt annat än naturligt ut. Skadade mig för ett antal år sedan och kan inte längre rycka manen och nu gör jag så att först klipper jag till önskad längd, sen använder jag denna för att tunna ut och få det att se ryckt ut.
Solorake
Snabbt smidigt och smärtfritt.

Hästens man ser ut så här

http://www.pixbox.se/pic_show_id33013763.html

Lilla ponnyn får förbli naturell, gud nåde den som rör hans man eller svans.

Däremot så ska det annars klippas!

Rycker med trimkniv (för att spara fingrarna). Klippning blir aldrig lika bra (tycker jag)

Klipper fjordingarna med en ordentlig tagelsax inköpt på den lokala travshoppen.
Övriga får ha naturlig man.
Svansar klipper jag när de blir för långa så hästen trampar på dem när de ryggar (händer faktiskt). Samma tagelsax.

Min får ha allt sitt skyddshår i fred.

Skulle jag av någon anledning känna ett behov av att beröva en häst på det, så skulle det klippas.

*kl*

Trimkniv eftersom jag inte kan sluta klippa när jag får en sax i handen. Alla saxar ligger i köket så jag inte ska följa någon impuls när jag befinner mig i stallet. Allt sedan båda mina stora tjejer såg ut som Gustav Vasa och i det närmsta var kala på svansrotsidorna:crazy:. Meningen var ju att de skulle ha så där snygg stubb på sidorna men som sagt... kanske lite mer här "klipp,klipp" och lite till där "klipp,klipp"...hmmm...Nu är det ju ojämt där..."klipp,klipp"

//

Jimma

kl

Jag rycker, tycker det blir snyggast, jämnar lite i topparna med sax efteråt. Hade jag haft en häst som tyckt det gjort ont med ryckning så hade jag fått överväga andra alternativ. Nu bryr sig min häst inte om att jag rycker, dessutom går det snabbt.

*kl*

Trimkniv eftersom jag inte kan sluta klippa när jag får en sax i handen. Alla saxar ligger i köket så jag inte ska följa någon impuls när jag befinner mig i stallet. Allt sedan båda mina stora tjejer såg ut som Gustav Vasa och i det närmsta var kala på svansrotsidorna:crazy:. Meningen var ju att de skulle ha så där snygg stubb på sidorna men som sagt... kanske lite mer här "klipp,klipp" och lite till där "klipp,klipp"...hmmm...Nu är det ju ojämt där..."klipp,klipp"

//

Jimma

Haha, jag känner igen det där. :D Jag "skulle bara" jämna till min hästs man idag och klippa bort det som var slitet och stripigt längst ner. Ehm...:angel: :p

Jag skär av manen med kniv eller en vass sax.
Klippa kan jag göra om jag varit lat och låtit manen bli lite för lång, men skär alltid i topparna efter.

Jag tycker att man 2012 borde veta bättre än att rycka loss hår på hästarna. De flesta hästar kan uppfostras till att acceptera det, men det gör det ju inte mer okej.

Min häst är inte uppfostrad till att stå stilla när man rycker, hon bara gör det, och hon säger minsann ifrån om det är något som inte passar. Det är ju som med människor, vissa är hårömma vissa är inte alls det. Jag hade utan problem kunnat rycka mitt eget hår. Grejen med att rycka är ju att göra det när hästen är lite varm efter ridning och ta små tussar, då lossnar det jättelätt. Min häst står och sover och märker knappt något. Men grejen med ryckning är ju att man KAN rycka annars kan det bli smärtsamt.

Jag är väldigt glad över att min häst går att rycka för alla andra mantrimningsmetoder blir apfult:o

KL

Att använda trimkniv är ett bra alternativ då man kan använda samma teknik som vid manryckning, men kniven skär av stråna istället. Inget obehag för hästen, inga ömma fingrar och manen ser ryckt ut. Nu har ingen av mina hästar korta manar, men jag jämnar med trimkniven ibland och hjälper jag någon annan med hästens man så är det trimkniven som får göra jobbet. Otroligt bra pryl tycker jag.

Klipper. ENBART för att min hästs man inte går att rycka, jag har ägnat x antal år (!) med olika varianter men den har bara sett för jävlig ut hela tiden. Så nu är det sax som gäller och den ligger hyfsat prydligt, och hästen blir dessutom glad som slipper bli ryckt bakom öronen :p

Jag tänkte försöka lära mig att klippa den helt rak med vanlig sax, inkl pannluggen. Vet inte om det skulle bli så snyggt men det vet man ju inte innan man testat :p Just nu klipper jag med effilersax.

Alla andra hästar är det kort ryckt man och pannlugg som gällt. Jag älskar att rycka manen :love:

Jag tycker att det blir snyggast om man rycker manen och det har jag "alltid" gjort. Men, min lilla herre har så klen man så det är inte att tänka på! Jag klipper numera.

Klipper med sax. Min häst kan inte stå still så ibland blir det mindre vackert :D

Jag klipper båda mina. Det blir lite "pottfrisyr" första dagarna men eftersom de har rätt tjocka manar ser det helt ok ut sen :)
Känner dock igen syndromet med att inte kunna sluta i tid ;)

Rycker för att de inte ska se ut som dalmasar eller egentligen för att få snygga knoppar- inga fula feta.;) Har alltid ryckt- tradition.

På sommaren få de förväxa o hästarna flippar med mulen när det rycks.
Rycker dock inga svansar.

Kl

Jag rycker, hon ser skitdum ut om man klipper. Min häst har tre fjärdedelar väldigt lättryckt man - den vita manen - medans en fjärdedel, dvs den svarta manen är mycket svårare att rycka.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Elo
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka