Klippa eller rycka?

Sv: Klippa eller rycka?

Jag klipper med sax!

Dels för att jag vill ha det sådär riktigt konstgjort spikrakt :love: och dels för att varken jag eller hästen gillar att rycka/bli ryckt! :)

Jag klipper. Hästen tycker att det gör ont att bli ryckt. Tycker dessutom att det blir snyggast att klippa, OM man vet hur man gör så att hästen inte ser ut som Gustav Vasa.

Jag klipper. Hästen tycker att det gör ont att bli ryckt. Tycker dessutom att det blir snyggast att klippa, OM man vet hur man gör så att hästen inte ser ut som Gustav Vasa.

Ha ha!:D Den var bra! Ett starkt argument för saxen! Jag vill höra fler ( med eller utan argument...)

Den var rolig! :D

Jag ger min häst en sån lugg ;) men hon har alltid luggen flätad så det syns ändå inte! ;)

Jag använder trimkniv. Blir lika bra som ryckt man. Kommer aldrig mer att rycka en man som jag gjorde förr, efter att ha tittat på hårrötterna från min stackars snälla häst som tillät mina ryck. En liten blodprick på varje avryckt strå. :cry: Sen dess (början av 90-talet) rycker jag aldrig mer en man.
Skäms.:crazy:

OM man vet hur man gör så att hästen inte ser ut som Gustav Vasa.

:rofl: Gud förbjude!

maxvasa_503615c4ddf2b320d4001800.jpg

För att hålla mig on topic så håller jag med om trimknivar: klippa är inget jag föredrar ..

Inget av dem, använder klippmaskinen jag ;)

För mig är det lättast, jag kan korta av och tunna ur på några sekunder. Det bästa av allt är att jag inte får raka kanter som jag är allergisk mot utan manen ser naturlig ut, som att man hade ryckt den.

Innan det klippte jag med urtunningssax och blev visad av en kompis mamma som är frisör om hur man skulle gå tillväga för att korta och tunna ur på samma gång, men provade sedan av en slump med klippmaskinen och är sen fast iom att det går så fort..(jag har dåligt tålamod ibland)

Senast ändrad:

Jag både rycker, klipper och använder trimkniv! Hästens man är så ojämt tjock så det funkar bäst!

Jag varken klipper eller rycker, min hästs man får växa fritt... utom några centimeter i nacken, där tränset ligger. Ibland klipper jag några centimeter längst ner på svansen, den blir så lerig när den släpar i marken på hösten. Jag klipper heller inte öronhår, eller ansar hovskägg (mest för att det inte behövs).

Jag klipper det vanligtvis då jag vill ha den rak när jag ska knoppa, rycker om jag tycker att den blivit för tjock men det har jag inte gjort på 1år :P

Jag klipper. Dock så tunnar jag ur och får den att se ryckt ut genom att klippa lodrätt. Först kortar jag alltså av den horisontellt, sen friserar jag den genom att klippa lodrätt. Hoppas ngn fattar. :p

Klipper med sax eller använder trimkniv. Att rycka är plågsamt både för mig och hästen. :p

Nu går min ena på bete och den andra på lösdrift. Så båda har fått ha sina manar som skydd.

När jag friserar hästar så rycker och klipper jag. Jag rycker det mesta och finfixar lite med sax.
Jag tycker inte om de där superraka avklippta manarna a la pottfrilla. Huga!
Ska man klippa får man klippa lite vertikalt med och dessutom se till att klippa så inte underhåret sticker ut.

Min häst har väldigt tjock man så det snyggaste är att rycka den. Hon var dock håröm förr och nu sitter det i huvudet att hon inte gillar att bli ryckt, även om det märks att hon inte alls tycker att det gör speciellt ont egentligen. Så jag klipper och tunnar ut genom att klippa lodrätt.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Elo
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka