Klippa eller inte?

a_c72

Trådstartare
Jag vill kunna hålla igång hästarna nu. Men samtidigt så vill jag ha de UTE så mycket som möjligt.
Krutrök svettas som en jag vet inte vad..

Hur klipper man smartast då??

Anna-Carin

Sv: Klippa eller inte?

Halvklippning, täckesklippning, spårklippning... klipp så hästen har kvar päls på ryggen o skyddar njurar o korsmuskulatur...

Lägger till en liten länk om klippning o "frisyrer" http://www.horseway.se/klippa.htm

Jag funderar också om jag måste sätta saxen i Jeppes groteska päls. I går em så var han aldeles fuktig mellan frambenen och då stosade han bara i hagen med tanterna. Nog för att det är varmt nu, det kanske blir bättre när vi får minusgrader.

Om jag klipper Jeppe så funderar jag på att bara klippa mellan frambenen och en rand under magen för att "öppna upp vinterjackan" lite. Men jag undrar om det blir fult som stryk när han får närmare 10 cm :eek: lång päls. Eller så kanske det inte syns alls?

Men du Anna-Carin kanske tänkte klippa Krutrök betydligt mer? Man kan ju faktiskt börja och klippa lite och ta mer om det inte gav någon större effekt.

Maria

Jaktklippning eller spårklippning kanske... :confused: Funderar också¨på hur jag ska göra... Jag är lite orolig att selen ska skava fram vid bröstan, men det får jag väl inte veta förrän jag provat.

Vi funderar med om vi skall klippa våran tjej :d.

Förgången vi klippte hennes så klippte vi vår egna model :angel:!

Som spårklippning men vi tog lite mer på mag/rygg partiet ;)

Ett tips är att ta en krita och måla var du vill måla på hästen :rofl:, kompis till mig gjorde det ! Funkade super har jag hört. Tror inte det funkar på skimmlar :angel:..

Mvh
Emma

Jag funderar också om jag måste sätta saxen i Jeppes groteska päls. I går em så var han aldeles fuktig mellan frambenen och då stosade han bara i hagen med tanterna. Nog för att det är varmt nu, det kanske blir bättre när vi får minusgrader.

Om jag klipper Jeppe så funderar jag på att bara klippa mellan frambenen och en rand under magen för att "öppna upp vinterjackan" lite. Men jag undrar om det blir fult som stryk när han får närmare 10 cm :eek: lång päls. Eller så kanske det inte syns alls?

Men du Anna-Carin kanske tänkte klippa Krutrök betydligt mer? Man kan ju faktiskt börja och klippa lite och ta mer om det inte gav någon större effekt.

Maria

Ja du Maria.. lilla söta Krutrök BADADE igår kväll i sin egen svett.. Visserligen så kom säkert 50% av svettet fram i ren frustration när jag gjorde HALT... å han ville verkligen gå.. ja hmm... maktkampen om VEM som egentligen är envisast av oss två fortsätter...
Eftersom jag vill ha herrarna UTE så mycket som möjligt i allafalll så vill jag klippa LITE om det går..
I morse när jag skulle släppa ut de så sov Krutrök igen.. Han är såå morgontrött.. så eftersom han LÅG ner fortfarande och inte gjorde nån antydan till att stå upp så tog jag ut Pelle först.. DÅ när jag kom in så stod han och"steppade" och minsann va klarvaken.. å fråga varför HAN inte fått gå ut först för nu var han ju ÖVERGIVEN... la la la.. den lilla saken får minsann lära sig att handlingar får konsekvenser.. Vill man gå ut först på morgonen så får man RESA på sig när matte kommer...

Anna-Carin

Jaktklippning eller spårklippning kanske... :confused: Funderar också¨på hur jag ska göra... Jag är lite orolig att selen ska skava fram vid bröstan, men det får jag väl inte veta förrän jag provat.

Ett alternativ för att hindra skav är väl att ha fluffiga bröstskydd till selen.. ja har järnsläpp just nu...de heter något annat..Jag har också tänkt i de banorna nämligen... Pelle svettas inte alls lika mycket men å har mycket mindre päls och av tunnare sort.

Anna-Carin

Om han svettas jättemycket är det kanske lika bra att klippa honom? Han kommer ju ändå odla mer päls igen sen du klippt honom.. ;) Jag tror inte han kommer att frysa :) Men om jag vore du skulle jag spara pälsen på ryggen!

Hej!

Jag brukar klippa Maxi såhär:
Maxan2.jpg

Funkar jättebra för oss. :D
Täckar honom iofs ändå - antagligen mest för jag själv tycker det är ruggigt å kallt! :angel:
Man behöver inte oroa sig för att träna mitt på dan och att hästen blir svettigt och kanske måste stå inne och torka. Han är klippt där han brukar svettas som mest och har kvar pälsen över rygg och rumpa, där den behövs som mest = ingen torktid behövs!
Man behöver ju inte klippa lika mycket över magen och så, man kan ju ta halsen bara å så ner till precis bakom sadelgjordsläget eller nått...

Finns så många olika sätt att klippa men just denna passar mig och Maxi väldigt bra! :)

Säkert många som sagt detsamma, men jag skulle göra en spårklippning, fast gä ner och låta det mesta under magen vara kvar, ungefär som i inlägget ovan. Fast jag skulle lämna övre halvan av halsen också och låta linjen som går ner under magen gå ner redan nära fråmbenen. Hm.. förvirrande kanske, men hoppas du förstår.

Jag skulle nog vilja klippa lite mindre än Maxi..
Visst har du fårskinns ludd på bröstan och däckeln??
De är just att Krutrök svettas så fruktansvärt som gör att jag funderar på att klippa honom..
070916029.jpg

070916027.gif

Anna-Carin

Senast ändrad:

Ja, jag tar ju ganska mycket-typ halva hästen! :)
Men det är ju bara att klippa så mycket man vill och tycker det behövs! :)

Jag har fårskinn till bröstan ja (Polypad till däckeln), men inte för han skulle frysa utan för jag tycker det är snyggt!!! :angel: Inte alls pryltokig! :o:D

Ja, jag tar ju ganska mycket-typ halva hästen! :)
Men det är ju bara att klippa så mycket man vill och tycker det behövs! :)

Jag har fårskinn till bröstan ja (Polypad till däckeln), men inte för han skulle frysa utan för jag tycker det är snyggt!!! :angel: Inte alls pryltokig! :o:D

Jag har Polypads till både bröstan och däckeln idag! Snyggt praktiskt och bra.. fårskinnet tänkte jag mer till bröstan OM jag klipper.. just för att de känns mjukare och därmed minkar risken för skav

Anna-Carin

Ja, det känns mjukt och skönt att lägga fåskinn på en klippt häst ja! :) Man vill ju att det ska vara så bekvämt som möjligt för dom.
Fast jag tror inte dom får skav av polypaden... *hmm* Tror du det?

jag klipper alltid, och sen har de täcke på dygnet runt utom soliga vinterdagar.
Mitt sköra vbl stod gärna utan täcke på dagarna o myste i snön o solen :)
Skulle jag inte klippa skulle jag inte ens kunna lasta hästarna jag kört/kör i transporten. De skulle drypa av svett när de kom till ridhuset för träning.

Jag klippte spårklippning (enligt länken) ,och sparade päls vid bakselen precis. Klipper även halva huvudet vid sidostyckslinjen för jag vet inget fulare än ett kallblod som är rakat med stort kallblodsskägg på käken. Huvudet blir ju dubbelt så stort under vintern, och hår fastnar i kedjan.

Jag tror inte de får skav av polypaden heller.. men fårskinn är ju fluffigare och skönare...

Ska fundera lite till.. Pelle han har inte tänkt lägga energi alls på vinterpäls i år han. Blev såå glad på mig när jag kom med täcken till han.

Krutrök.. ja han har inte jättepälsen än heller och jag täckar även honom..MEN.. han är ju en lite mer hetsig herre och svettas därefter..

Anna-Carin

Klipper även halva huvudet vid sidostyckslinjen för jag vet inget fulare än ett kallblod som är rakat med stort kallblodsskägg på käken. Huvudet blir ju dubbelt så stort under vintern, och hår fastnar i kedjan.

:rofl:
Ha ha
Klipper inte huvudet, men min får inte fullt så mycke skägg som många andra!

Min nordsvensk får björnpäls, och jag klipper. Så fort jag hämtat mig efter min ridolycka så ryker pälsen!

Första gången i sept-okt helklipper jag henne. Sedan blir det täckesklippning. Anledningen att jag helklipper första gången är för att pälsen på ryggen blir så extremt tjock och varm annars.

Krutrök ville behålla sin päls.. Diggade INTE maskinen.. så det blev HALSKLIPPNING..
Det fungerade dock alldeles utmärkt idag! Körde i nästan 1,5 timme.. han var VARM men inte dyngsur i svett TROTS att det dessutom regnade:)
Krutrk13oktober005.jpg

Krutrk13oktober003.jpg

Krutrk13oktober002.jpg

Anna-Carin

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 742
Senast: KesoNeso
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka