klippa eller inte?

F

fraaida

jag vet inte om jag ska klippa min häst eller inte, vad tycker ni?
Hon är en smäcker kallblodstravare, hon blir snabbt/lätt svettig när jag rider.
rider ca 1 gång i veckan eller varrannan vecka ett hårt ridpass i ridhus, och 1-2 gånger i veckan ett hårt ridpass i hage. jag rider varje dag på henne. har ingen värma i stallet utan stänger dörren och det blir varmt av hästarna liksom, hade tänkt klippa henne bara där hon blir svettig på halsen(ska prata med klipparen). jag ska ju såklart köpa ett termotäcke med hals och ett stalltäcke med hals.

Sv: klippa eller inte?

Islandsklippning borde ju kunna funka och då slipper du täcka henne också:)

Täcken med hals behövs oftast inte, alla mina hästar som varit helklippta har haft vanliga täcken på sig och det är bara nuvarande herre som har ett halstäcke och det fick jag med när jag köpte han men man märker ingen större skillnad på det.

Sv: klippa eller inte?

Klipp säger jag, är mycket skönare för hästen att inte behöva bli genomsvettig efter ett ridpass. Sedan är det enklare att hålla ren en lite klippt häst en en långårig. Dock så tycker jag absolut inte du behöver ha hästen täckad med halstäcken och temrotäcken och annat varmt om du bara klipper halsen. Då kan den gott vara naken inne (Och även ute om den brukar vara det annars) Att bli av med pälsen på halsen är inget en häst brukar frysa av. En "normalfrusen" häst klarar sig ofta alldeles utmärkt både inne och ofta även ute sålänge det inte regnar/snöar/blåser kallt sålänge den har päls kvar över rygg/kors/länd. (Nu utgår jag ifrån att hästen har ganska mycket päls eftersom det blir svettig ganska snabbt som du beskriver det. :)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka