klippa eller ej?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Panikie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 169
P

Panikie

Är era hästar klippta?
När klippte ni dom?
Hur gammla är dom?
Vad för arbete utför dom?
vad för täcken stallet/ute?

Min häst har aldrig varit klippt/rakad förut, hon satte sin päls väligt sent, är det dumt/onödigt att klippa henne nu? Nu är den jätte tjock/tät hon blir fort svettig och får lätt skav. Vad tycker ni? När anser ni att det e försent att klippa...:idea:

Sv: klippa eller ej?

Jag klippte min häst i slutet av november. Han är inte speciellt långhårig, men det är otroligt skönt att ha honom klippt. Han går ca 5-6 dagar i veckan, tränar dressyr för tränare en av dom.
Han har tjockt termotäcke inne (gissar 300g) och lika tjockt med hals ute. Är inte frusen av sig. Är det svinkallt har han båda två på.

Jag tycker du ska klippa henne om du rider mycket så att hon blir svettig. Det är även lättare att hålla en klippt häst ren, vilket förebygger skav. :)

Jag klippte mina i typ början av november, o så igen nu i söndags. De är 8 och 4½. Jag klipper helst inte efter feb, då syns det så länge sen i sommarpälsen, fult speciellt om man halvklipper. Brukar klippa en gång i typ nov och en gång i slutet av dec och sen låta det vara. Då är de snygga tidigt på våren när de får sommarpäls och inget av klippningen syns.

Klipp inte efter att vårfällningen börjat tycker jag.

De motionsrids ungefär 5 dagar i veckan och går lättare träningar ca 2 ggr/månad.

De har 300grams täcken ute och inne, står ute i stora hagar ca 07.00-15.00 nu på vintern.

Senast ändrad:

Jag får snart hem en häst, som är klippt.
Men funderar på till nästa vinter, om jag ska klippa honom.
Eller ha han oklippt.
Rider mest ut, och tränar ute på ängar osv.
Är inte så mycket i ridhus.
Men stressar upp sig väldigt lätt, och snabbt.
Och blir därför väldigt svettig.
Idag är han helrakad, har lite kvar under sadeln, på huvudet och benen.

Ska jag klippa honom, trotts att jag mest rider ute?!..
Eller ska han va oklippt, och ha täcke på sig för att inte lägga världens vinter päls.
Råd o tips tack.

Klippte min i slutet av november, hon är 4år, men blir ju 5 snart =)
Hon rids ca 4dagar/vecka, varav 2-3ggr (oftast) i ridhus just nu...

I stallet har hon ett 200g, och ute har hon antingen ett 100g regntäcke om det är + grader, annars ett200g täcke, alltid utanpå innetäcket. Har även en hals som jag sätter på vintertäcket om det är kallt, samt en fleece mellan när det blir riktigt kallt..Hon verkar inte vara speciellt frusen av sig =)

Mina är oklippta. Jag har inget emot vinterpäls och tycker inte det är svårt att hålla dem rena. Men jag har haft häst sen 1980 och har vant mig. Då fanns bara gröna gjute-täcke (otvättbara och som gled) och klippmaskiner tillhörde inte vanligt folk! :rofl:
Det var inte jobbigt med att hästens svett förr. I ridpasset ingick god tid att skritta av sin häst. Och tid att stanna kvar i stallet för att borsta av den torra svetten.
I mina ögon ser klippta hästar nakna och frusna ut! :crazy:

Men shettisen klipper jag faktiskt i samband med vårfällningen. Hennes vinterpäls är otroligt tjock. Tar lång tid att fälla och hon svettas i vårsolen.

Anledningen till att min häst jag ska få är klippt, är att han stressar upp sig.
Och svettas väldigt mycket, han ju fullblod.
eller 50% fullblod, och det märks tydligt.
och har verkligen beteendet efter fullblod.

Funderar på att ha honom halvklippt, nästa höst/vinter.
Halva halsen o magen osv.
Som en del har.
Inte hel klippt, kanske är en bra lösning.
När man rider mycket i skogen, och tränar på öppna fält m.m =)
Någon som tror på den iden?! :idea:

Har ett 8 årigt korsniingssto. stor häst. Oklippt och inga täcken. Rider dressyr och ute i skogen. Hon blir mycket sällan svettig. Om hon blir det när vi är ute på hårdare tur får hon skritta riktigt länge.

Spårklippning brukar funka bra på hästar som svettas mycket. Då torkar de fort där de svettas mest och behöver ändå inte täckas. Bästa lösningen tycker jag.

spårklippning låter som en bra ide.

har klippt mitt fullblod nu i helgen, helklippning. o han stressar gärna med lätt upp sej både inne o ute i stallet. o sen blir han ju svettig när vi rider, o nu efter nyår så ska vi åa iväg o träna mer, då han är mer ledig nu,..

*KL*

I år kör jag med 'fulklippning' :devil:

Arabvalacken har halsen klippt, samt mellan frambenen. Försökt göra en hyfsad linje ner från manken till armbågen. Resten är oklippt. Inte det snyggaste man kan tänka sig, men ack så funktionellt. tar betydligt mer jobb nu innan han svettas, men jag kan ha samma täckning som oklippt (och klarade han att oklippt gå utan täcke skulle han kunna gå utan klippt med).

Fblvalacken har en liknande klippning i grunden men där jag tagit bort lite mer, han har bogen klippt med, linjen går längre bak på magen och halva magen är klippt på undersidan, samt lite upp på sidorna (svårt förklara).

Samma där, kan ha samma täckning som oklippt, dessutom behövs inte ländtäcke etc som om han vore mer klippt. Men svettningen (förutom under sadeln) upphörde i princip helt. Ev får jag klippa lite mellan bakdelen om han arbetar hårdare sen.

Mina klipptes för ca en vecka sen.

jag har inte klippt i år eftersom han måste drogas och han har inte så mkt päls.. dessutom rider jag bara utomhus så är det kallt ute blir han inte svettig. och så blir han så jäkla ful när han är klippt, typ beige. :p

rider du mkt i ridhus och hästen tar lång tid att torka så skulle jag nog klippa.

Jag klippte min typ första gången i början av december sedan så klippte jag honom igen (helklippning) i Lördags :)
Jag har klippt honom för att han blev så svett när han had fått sin vinterpäls och det är synd om hästen att behöva bli svett och sedan bli kall.
Jag rider väl ungefär mellan träning, typ 6 dagar i veckan, ganska hårt för att han har så mycket energi.
Nu när han går ut har han ett vintertäcke med 300 g och ett ylletäcke när han står inne.
Om du vill veta ålderna så är han 11 :)

Jag tycker att du ska klippa din häst om hon blir svettig och du kan nog klippa nu, jag klippte ju bort min halvklippning i lördags :)

// Matilda

Senast ändrad av en moderator:

tack alla för era svar.. :)

det lutar åt att jag klipper henne... jag kommer hur som helst ändå få rida med ländtäcke osv eftersom jag gör det nu när hon har päls också, i stallet har hon två st inne täcken och när hongår ut slänger jag på ett regntäcke uppe på. Känns bättre at slippa göra henne kall, eftersom hon blir det när svetten kommer och vi inte direkt har ett "varm" stall och ingen spolspilta osv. Om jag klipper henne inom 1 vecka så borde det se snyggt ut, när hon sedan börjar fälla pälsen till våren. Kommer nog bara behöva klippa en gång. Om 2 veckor kommer hon även börja gå "hårdare" en av hon gör nu, då har jag tillgång till ridhus och kommer träna för instruktör osv. Hon är också en häst som lätt blir lite stressad och het, därför svettasmer. :idea:

Är era hästar klippta?
När klippte ni dom?
Hur gammla är dom?

1.Min häst klipper vi 2-3 gånger om året.
2. Vintern/Vår och så vart det i sommras för hon hade vinterpäls mitt i sommaren. (pga Cushings syndrom)
3. Hon är 20 år.
4. Ganska medelmåttiga dressyrpass ca 1½ timme pga detta klipper vi henne i jaktklippning. Då hon svettas ordenkligt.
5. Beroende på väder, fleece + vintertäcke om det är minus, eller vanligt vinter täcke. Jag känner på öron helt enkelt om hon är kall/varm.

Ja, min häst är klippt, halvklippt. Det gjordes väl typ i mitten av november nån gång, kommer inte riktigt ihåg exakt.
Han är 21 år och rids för det mesta i skogen och en gång i veckan tränas han i ridhus.
Han är rätt frusen, så han har ett Amigo turnout heavy på 350 g ute och samma i stallet på natten (ingen som byter på morgonen).

Är era hästar klippta?
Yes, hon har benen huvudet och ryggen orakat.

När klippte ni dom?
Tisdags denna vecka, tidigare har hon gått med täcke (började täckas rätt tidigt) så hon hade inte så tjock päls.

Hur gammla är dom?
12 år gammal russdam.

Tränas för ponnytrav, måste röra på sig ordentligt varje pass .. pigg som ett as och korsförlamningshäst. Snart ska vi börja träna på lite hårdare så vi är startklara i slutet på april ungefär :) Motion och intervaller går hon, i ganska snabbt tempo.

Vad för täcken stallet/ute?
Hon har samma täcke ute som inne tyvärr, hade gärna bytt täcke i stallet men då får hon gå ut på morgonen med det täcket med. Så hon har ett vintertäcke nu, lite tunnare och ett fleecetäcke under.

Är era hästar klippta?
Ja, halvklippt

När klippte ni dom?
Är klippt 2 ggr, i början av november och i mitten av december.

Hur gammla är dom?
Fullblod -97

Rids och tränas 5-7 dagar i veckan

150 g stalltäcke inne
150 g stalltäcke + 250 g täcke med ofodrad hals ute

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 100
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka