Klippa bort snokremsfästet?

H2SO4

Trådstartare
Jag klurar på om jag kan klippa bort den där flärpen på nosgrimman som snokremmen ska sitta i, eftersom jag aldrig använder den och då sitter den ju ändå bara där och ser konstig ut..

Men är det bara att klippa:confused:? Är inte lädret ofärgat där inunder? Isåfall blir det ju inte så mycket snyggare:p

Någon som gjort detta?

Sv: Klippa bort snokremsfästet?

Vill man ha det riktigt snyggt kan man gå till en sadelmakare som öppnar sömmen, lyfter bort fästet och syr ihop igen, då syns inga spår alls.

Jag brukar ta ett rakblad och skära bort det så långt in det går utan att jag skär av sömmarna, då syns det bara lite om man tittar nedifrån. :)

Ja, det kanske är säkrast, att ta hjälp av ett proffs alltså:angel: Annars står jag väl där med oanvändbart (ur estetisk synpunkt vill säga) träns:p

Men rakblad var ju smart! Jag har ju dessutom lite svart läderfärg (billig skit förvisso..) som man kanske skulle kunna fylla igen ev ofärgade fläckar med.

Sadelmakare känns dock som ett mer säkert kort, men jag är tämligen säker på att jag aldrig kommer få ändan ur och leta upp en sån och lämna in nosgrimman till. Å andra sidan skulle det nog vara värt det, den där dumma flärpen stör mig:p

Jag tar bara en kniv och skär loss sömmarna och drar sedan loss flärpen.

För övrigt är dessa flärpar det värsta jag vet! Det ser så illa ut tycker jag. :p

Det där är en piece of cake för en sadelmakare att fixa, tar ett par minuter. Jag fick göra en hel del sådana jobb, som elev under gymnasietiden. Men det är inte så svårt att fixa själv heller, om man vet hur man syr "sadelmakarsöm" (dubbla nålar, man syr från båda hållen samtidigt, så att säga).
Skära upp sömmen längs flärpen, lirka ut flärpen, sy ihop. Det man får tänka på, är att många billigare träns/nosgrimmor har sömmarna längre ut mot kanten, och då får man vara försiktig med sylen när man ska sy ihop - så att inte det lilla som finns att sy i går sönder. Blir det för lite kvar att sy i, och det inte är någon dyr nosgrimma, skulle jag nog föredra att limma ihop istället för att sy. Det bör inte synas spec. mycket, om sömmen är i samma färg som lädret. Kontaktlim är starkt och bra.

Jag sätter flärpen i ett skruvstäd och drar :angel: På en nosgrimma gick sömmen sönder, löste det med en klick lim.
Finns inget fulare än att ha en tjock klump kvar efter att man skurit bort det utstickande, då har jag hellre hela flärpen kvar.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 244
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade... 2 3
Svar
56
· Visningar
2 273
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka