Klinikbesök i morgon

lady_vip

Trådstartare
Ringde och bokade tid idag, mitt sto har varit knackig till och från hela hösten nu och visade nu tydlig hälta på vänster fram (böjt spår, trav) igår. Känner mig supernervös, avlivade mitt andra sto i fredags och vill ha ett lugnt hästliv nu...

Jaha, vad kan det vara? Hon är 11 år, riden sparsamt pga hennes hudproblem, men alltid genomtänkt och har en god grundkondition och muskling. Fick senast för 3 veckor sedan väldigt mycket beröm för just hur hon är musklad av kiropraktorn. Kiron hittade inga direkt problem på henne.

Hon har haft problem med sina bogar, åkte till klinik primärt, som skyllde på framknäna och behandlade dem. Efter 4 veckors vila ingen förbättring - eftersom kliniken inte hittade något på röntgen och menade att det bara var något litet anlitade jag en ET i stället som löste knuten. Det är nog 3 år sedan nu och sedan dess har hon ridits ganska sparsamt, aktiv skogsridning är väl rätt sätt att beskriva det på.

Men har markerat fram vid olika tillfällen, vissa gånger har jag hittat förklaringar, andra inte. Anlitat ET, vet, kollad av hovis osv. Nu vill jag hitta felet en gång för alla. Min känsla säger mig att det sitter högt, hur svårt är det att hitta problem i bogen?

(Vet att Buke inte kan ställa diagnos, har ju min kliniktid, vill väl mest bara bli lugnad...)

Sv: Klinikbesök i morgon

Här har vi isgata i hagarna,men antar att ni kanske inte har det?

Tänkte om hon kanske halkat till eller nått?

Fång?

Det behöver ju inte sitta ihop med dom övriga "hältorna"..

Hon kan ha halkat till, men har varit broddad och isen låg inte länge.

Fång tror jag inte på, hon har aldrig visat sådan tendenser. Men visst, rent teoretiskt skulle hon mycket väl kunna ha fång, det är väl det enda som saknas i hennes sjukdomsbild (sockerkänslig, superkänslig mage, hudproblem...). Men jag tror nog att fång skulle visas mer än i trav på böjt spår..?

Min 2-åring var svullen över ena kotan här om dagen,ingen hälta alls,men som sagt,ganska rejält svälld. Dagen efter var det helt borta. Vi antar att han bara halkat till och sträckt sig eller nått.

Nu är ju han dock barfota,vilket inte din dam var.

Fång kan ju visa sig på dom flesta konstiga sett,ser inte alls likadant ut från fall till fall.

Nu vet jag inte alls hur erat underlag ser ut,men om det börjat komma fram ruttet gräs osv så KAN det ju ha satt igång nått.

Kan ju "bara" vara nån inflamation eller nått också.

Håller tummarna iallafall att det inte är något allvarligt!

Min första tanke var Kissinge spines. Min fd häst hade det och var som din - knackig till o från, ingen direkt hälta eller markering men knackig - svårt att beskriva. Var dock vid ett tillfälle lite halt på ett ben, vet dock inte om det hade med KS att göra.. Hon var superfint musklad runtom, inga fel vad ET/kiro såg osv osv..

En annan häst jag känner som har det är småhalt till o från som dock är övergående efter några veckor, har haft endel kotledsinflammation men den var även tunn över ryggen vilket min ej var..

Usch, det är en tanke jag själv har haft... Hoppas ju innerligt att det inte är det, hon är ju min ögonsten. Känns bara som någon man borde upptäckt på 11 år.

Ja, det hoppas jag med för din skull! Min var 13 år när hon diagnoserades.. Hade dock haft länge såklart, troligtivs medfött men ej röntgad i rygg tidigare därav ej upptäckt. Mycket lynnig sjukdom på många sätt, ger många olika symtom vad jag har märkt..

Dock så kan dom ju absolut fungera som vanligt!

Jag hoppas ju att jag ska komma dit också säger de "hovböld!" och sen är det bra med det, men det känns inte så...

Men att få någon form av svar är väl första utgångspunkten för att jobba vidare.

När man tror bogarna är det ofta hovarna. Brukar oxå synas på böjt spår hårt underlag. Be dom kolla och ge dig inte förren de hittar något.

Lycka till!

Jaså? Jag har hört att när man tror bogarna är det ofta knäna..? Fast knäna är kollade, så då får vi gå högre eller lägre denna gången.

Min häst gick med odiagnostiserad hälta lääänge. Utredd på klinik, bedövade bort alla leder (utom armbågsleden då det var osannolikt att det var där det satt) utan att släcka hältan. Vilade juni-december, då var det en liten störning kvar som bara märktes i skarpa svängar (började på 3 gradigt). Eftersom vi uteslutit alla leder i benet (konstaterat att det satt högt i höger fram) trodde veterinären att det var en muskelskada i bogen och att hon alltid skulle ha en störing (fick inte med sig höger fram i vänster varv på böjt spår). I höstas (9 månader senare) kändes hon riktigt ofräsch och snubblig igen. Ny veterinär hittade en inflammation i armbågsleden. Behandlade med kortison och två kurer Metacam, sedan var hon ren. Tyvärr är hon halt igen, bara sex veckor senare, samma ben...Ser inte ljust ut. Veterinärbesök inbokat på fredag :cry:

Det jag vill säga är att om du tror att det sitter högt upp, se till att veterinären kollar armbågsleden, den verkar glömmas bort för lätt!

Lycka till :)

Hur går de? Har du hunnit va på kliniken? Jag håller tummar och tår för att det inte ska va något allvarligt!

Hemkomna nu.

Hovleden VF är behandlad, efter många bedövningar eftersom hon lurades lite. ÅB om 3 veckor och då får vi domen, dvs om det är enkelt läkt eller ej. Prognosen går inte heller att ställa innan ÅB, tyvärr.

Orsaken tror veterinären är leriga hagar, sedan i kombo med att de frös och nu halkan. Det var ingen gammal skada så att säga, så det är positivt.

Andas ut lite, men i väntan på ÅB är det sjukbox, sjukhage och vila som gäller.

(Och jag är helt slut, min förkylning tog udden ur mig helt idag, så jag lägger mig på soffan nu...)

Togs det några plåtar på hovleden? Det kan ta lite tid med hovleder så tre veckor är inte så mycket. M a o, ge inte upp om det inte är så mycket bättre efter bara tre veckor :) Däremot så är ju röntgenplåtar jättebra så man vet om det är en flis som har slagits loss t e x. En sån häst har jag haft och den opererades med titthålskirurgi och blev helt återställd så småningom.

Hemkomna nu.

Hovleden VF är behandlad, efter många bedövningar eftersom hon lurades lite. ÅB om 3 veckor och då får vi domen, dvs om det är enkelt läkt eller ej. Prognosen går inte heller att ställa innan ÅB, tyvärr.

Orsaken tror veterinären är leriga hagar, sedan i kombo med att de frös och nu halkan. Det var ingen gammal skada så att säga, så det är positivt.

Andas ut lite, men i väntan på ÅB är det sjukbox, sjukhage och vila som gäller.

(Och jag är helt slut, min förkylning tog udden ur mig helt idag, så jag lägger mig på soffan nu...)

Jag hoppas man helt uteslutit genom ultraljud att inga av hovens sidoligament är involverade utan att det verkligen ÄR i själva hovleden om man nu har behandlat hovleden med cortison involverat.

Togs det några plåtar på hovleden? Det kan ta lite tid med hovleder så tre veckor är inte så mycket. M a o, ge inte upp om det inte är så mycket bättre efter bara tre veckor :) Däremot så är ju röntgenplåtar jättebra så man vet om det är en flis som har slagits loss t e x. En sån häst har jag haft och den opererades med titthålskirurgi och blev helt återställd så småningom.

Såg att jag inte skrev det, men det togs 3 plåtar på varje framben, kotan och nedåt. ÅB är för att se om det går åt rätt håll om jag fattade det rätt. Ledkapseln på kotleden (tror jag) är lite överansträngd också, så de vill även se hur det ser ut då.

Jag hoppas man helt uteslutit genom ultraljud att inga av hovens sidoligament är involverade utan att det verkligen ÄR i själva hovleden om man nu har behandlat hovleden med cortison involverat.[/QUOTE

Tycker oxå det är konstigt att man alltid tar för givet att det är hovleden när hältan sitter där. Det finns ju så otroligt mycket där som kan göra ont, behöver inte alls vara hovleden.

Får ju understryka att det röntgades och att de hittade reaktioner på röntgenbilderna. För övrigt kan jag inte uttala mig då jag valde att lita på vet. då hon har sett sånt här 1000 gånger mer än vad jag har.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 582
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett urgullit sto på 7 år. Hon är jätte snäll att hålla på med men kan va väldigt märrig ibland. Men just nu håller jag på bli...
Svar
2
· Visningar
981
Senast: _L_
·
A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 484
Senast: acrazyone
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 484
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka