Klinikbesök - goda råd

B

Bumblebee

Pepping hitåt!

Då var det dags för vårt första klinikbesök någonsinn, har fått tid på fredag, då donnan har en skum rörelsestörning som ska kollas upp. Och nu har jag lite funderingar. :angel:
Orar mig för den långa vägen att köra (20 mil t&r), kan man verkligen åka hem med ev bedövning, lugnande? Kliniken sa att det skulle gå bra om det behövdes, men jag oroar mig ändå. Någon som gjort detta?
Vad gör man vid en hältutredning? Är det något som jag borde probsa på att få gjort, röntgen, ultraljud? Vår klinik är beryktad för att gärna spruta det första de gör, så jag känner att jag behöver veta om det är något som borde ingå. Man har ju hört en del skräckisar här på buke... :o
Ska jag ta med mig något speicellt? Har kollat med klinik & försäkringsbolag att direktreglering är ok.
Har jag glömt något? Usch jag är så nervös... All erfarenhet mottages tacksam! :bow:

Sv: Klinikbesök - goda råd

Vi väntar alltid tills lugnande gått ur innan vi lastar och åker hem. Man får oftast låna en box en stund, annars får man stå utanför eller promenera omkring helt enkelt tills hästen vaknar till.

Vid hältoutredningar brukar de ju först kolla på hästen i skritt och sedan trav, börjar sedan böja benen högt och lågt. Om det behövs även longerprov (man kan ju göra ridprov oxå men har jag aldrig gjort) sedan när de tror de vet vart de sitter bedövar de, och böjer och longerar igen, och så håller det på sådär tills de hittat rätt ställe. Du kan ju få hästen röntgad om du vill men vet inte hur försäkringen täcker det om veterinären inte anser att det behövs...
Brukar låta min häst kvickna till innan han åker hem, så att han kan stå ordentligt i tarnsporten, de kan ju bli ganska ordentligt groggy.

Okej vad bra då vet jag, kommer inte lasta förrän hon verkar ok.
Kanske jag som behöver lugnande istället! :D

Ska försöka se om de inte kan gå med på att ultraljuda/röntga, har hört många som sprutar innan röntgen/ultraljud och tycker det verkar lite galet... eller är det bara jag som är nojjig? :angel:

Något mer man ska tänka på?

Okej vad bra då vet jag, kommer inte lasta förrän hon verkar ok.
Kanske jag som behöver lugnande istället! :D

Ska försöka se om de inte kan gå med på att ultraljuda/röntga, har hört många som sprutar innan röntgen/ultraljud och tycker det verkar lite galet... eller är det bara jag som är nojjig? :angel:

Jag var inne med min häst och röntgade frambenet för ca en månad sen.

Ska de röntga så förmodar jag att de måste ge lugnande, för att få bra bilder måste ju hästen stå still...

Men jag upplevde att det gick över ganska fort. Så vi kunde lasta honom och åka hem ganska på en gång.

Ta med försäkringsbrev/nummer. Beroende på hur dyrt det blir kan man göra en direktreglering.

Okej låter bra!

Då ska jag försöka sluta oroa mig, håll tummarna för oss på fredag! ;)

Hej,
jag har ett tips: det är bra att ha med någon (helst lite kunnig på området) som kan hjälpa till att lyssna på vad veterinären säger. Även om man tekniskt sett hör allt när man är där är det lätt att glömma bort i fall man som ägare är nervös. Man får förvisso med sig papper hem, men de brukar vara ganska kortfattade.

Det är säkert olika hur man är som person, men första gången jag var inne med min halta häst var jag livrädd för att de skulle hitta något jättefarligt och döma ut ögonstenen, så jag minns i princip ingenting av vad veterinären pratade om, fast det var jag som stod där diskuterade med henne... Jag var tvungen att ringa när vi kom hem så hon fick upprepa det mesta...

Det här var ett jättegott råd!! Tack!! :bow:

Sambon får följa med, och kanske en bandspelare försäkerhets skull!
Ja det här är väl bland det mest stressande man kan uppleva om man inte har barn.

Har redan städat ur transporten och packat resväskan/höpåsarna, (fast det är flera dagar kvar), kontrollfreak som jag är.

Ja det är klart att man är livrädd att de ska hitta något livshotande, det har ju trots allt hänt andra här på buke!

Grubblar fortfarande lite på det där med att spruta och eventuella följder såsom fång och inflammation... undra om det finns någon statistisk över hur stor risken är? :angel:

Är det inflammation ser man inte det på röntgen... men jag brukar också vilja röntga och jag har alltid fått det när jag bett om det... dom är så snälla alla veterinärer jag har haft.
Men visst finns det konstiga ställen. En del böjer benen så hårt så man bara vill börja gråta. Jag tycker inte om när dom böjer fram en hälta. jag har en klinik 4 mil iväg men väljer att åka den som ligger 20 mil iväg istället pga att den närliggande kliniken böjer för hårt och behandlar för snabbt.

Hm... precis det här jag tänkte på. Vissa kliniker har ju helt enkelt bättre rykte än andra. Vi har 30 mil till nästa klinik, så vi chansar på den här men tänker nog vara lite vaksam och lägga näsan i blöt. :grin:

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 444
Senast: Spirax
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare