Klinik kastrering?

Sv: Klinik kastrering?

Jag betalade 3300 kr till DV för kastrering för 14 dagar sedan, konstigt att prieran varierar så, trodde SJV hade riktlinjer.
Bor 1 mil från DV-stationen så resan påverkade inte så mycket.

Ja, det kan man ju undra? Nu har jag inte kastrerat någon häst, men dock haft ute distriktsvet för andra saker såsom vaccinering. Enkla rutinvaccinationer (influensa och stelkramp) går på över 1000 kr för mig för mina två hästar, och jag bor också bara en mil ifrån DV-stationen, så det låter ju fruktansvärt billigt med 1500 kr för en kastration?

*letar upp underlaget*

kastraktion 951,49 kr
domosedan 14,86 kr
torbugesic 10 kr
lidokel-adrenalin 33 kr
Bilavgift 150 kr
Stationsavgift 100 kr
Restidavgift 353 kr

så de var lite mer än 1500 iaf men det är konstigt att det kan skilja så.

Frågan om fördelar och nackdelar vid stående och liggande undersöktes i

Costs and complications of equine castration: a UK practicebased study comparing 'standing nonsutured' and 'recumbent sutured' techniques av: Mason, B.J.; Newton, J.R.; Payne, R.J.; Pilsworth, R.C.: Equine Veterinary Journal, Volume 37, Number 5, September 2005

Stående kastration hade ca 3 ggr fler komplikationer men inga dödsfall. Liggande sövd hade 1% dödsfall. Kostnader för stående okomplicerad kastration var 1/3 av kostnaden för liggande sövd. Men även kostnaden för stående kastration med komplikationer var bara 2/3 av kostnaden för liggande sövd utan komplikationer.
HH

Tackar, detta var precis vad jag ville veta, om det fanns ngn egentlig undersökning. Eftersom det verkar finnas precis lika många för som emot. Trist om man råkar vara den där 1%..... :crazy:

Har funderat på fler saker :). Tänker på det här med att försäkringsbolagen inte ersätter för komplikationer i samband med kastrering. Det är ju faktiskt som en bekant till mig sa: " men hur sjutton har dom tänkt då ? Ska alla behålla sina djur som hingstar eller?" Det är ju faktsikt så att om man råkar höra till den där en procenten som faktiskt avlider av ingreppet, så kan ju det bli en OERHÖRT kostsam historia. Ta tex en häst som Solos Carex. I det fallet måste man ju ha kunnat försäkra sig om ngt hänt vid kastrering. Kan inte tänka mig att man skulle våga gambla med så mkt pengar :crazy:

kastraktion 1631,62 kr
Finadyne 265,80 kr
Plegicil 15,12 kr
Sedivet 82,78 kr
lidokel-adrenalin 36,40 kr
Dolorex 96,40 kr
Förbrukningsmaterial 70 kr
Bilavgift 150 kr
Stationsavgift 80 kr
Restidavgift 264,49 kr

+ MOMS.