Klinik kastrering?

NilaD

Trådstartare
Behöver hjälp att stöta och blöta lite ang. kastrerering av min 2-åring. Eftersom han inte gick vidare efter rådgivande är det nu dags att kastrera, brukar normalt vänta till våren men eftersom han då ska gå treårstestet är jag rädd at det kommmer att störa förberedelserna. Brukar normalt ta ut distriktaren till detta men eftersom jag är extremt rädd om denna guldklimp så funderar jag på att åka till klinik denna gång. Är jag fjantig som tänker så? Gör det ngn skillnad? Vad blir det för priskillnad? Till saken hör att jag bor ca 2-2 1/2 timmes körning ifrån närmsta klinik. Alla synpunkter är välkommna.

Sv: Klinik kastrering?

Tycker inte att du är fjantig, vi kommer också köra vår åring nästa år till klinik för kastration. Vi har 8-9 mil till den vi kommer att använda, vilket tar ca 1 h att åka. Jag tror att det är större chans för att själva operationen blir 'renare' om man gör det på en klinik än i ett stall/på stallplan...

På klinik kan du ju göra sövd kastration - dyrare än stående med lokalbedövning och lugnande, men säkrare. Kolla dessutom om de syr - en del kliniker syr bara det yttre "såret", medan andra även syr invändigt. Vid en stående kastration sys normalt ingenting. Jämför priser, det kan skilja en hel del, men ta reda på vad priset gäller för, så du verkligen jämför samma sak!
Fjantigt? Nä inte alls!

Jag klinikkastrerade nyligt min tvååring. Det var HELT klart värt pengarna. Han hade inte det minsta ont, inge svullen, fint sydd, inge massa kladd osv. Helt underbart!:bow:

Kostade ungerfär 1000 kr mer än vad distriktarna skulle ta för att komma ut.

Min förra unghingst jag kasterade gjordes "hemma". Han var supersvullen lääänge, hade ont och var väldigt ovillig att ens låta någon titta på hur det såg ut, än mindre peta och känna... Helt klart mycket mer traumatiserad.

Dessutom, när de gör det på klinik så ser de om han tex har väldigt vida kanaler, då sys de ju ihop fint och det är mindre risk för framfall av div organ.

Tycker inte du är det minsta fjantig, boka tid på klinik tycker jag! :idea:

Jag kastrerade en 3-åring med mkt stora "kulor" på HBG djursjukhus, då hade dom kampanjpris så det kostade 2500kr år-04, kollade andra kliniker som också söver vid kastration och priserna varierade från 2500-4500 kr. Vet inte vad en distrikts veterinär kostar?

Men i mitt fall gick det mkt bra, ingen svullnad och minimal smärta, men jag vet också de som har sövt och fått komplikationer med kärl som har blött och dom har fått stora blod ansamlingar i de igensydda området ett par dagar efteråt med mkt smärta och ny narkos och op igen...

En häst dog i samband med narkos/uppvak, halkade och ramlade och bröt nacken...en annan tålde inte narkos medlet utan dog i samband med sövningen. Så narkos är ju inte helt ofarligt:(

Har i mitt jobb varit med om minst 50 stående kastrationer och alla har gått bra, utom en som blödde rejält och fick åka till HBG och sys 5 timmar efteråt, en del har fått infektion 7-10 dagar efteråt med penicillin beh och smärtstillande men i de flesta fall så har vi släppt ut på lösdrift/bete utan komplikationer efteråt.

Vet ju inte ifall du menar stående kastration eller liggande på klinik men jag har oxå en liten guldklimp på 3 år som jag stod i valet och kvalet förra veckan mellan o ta ut vet eller åka in till klinik o göra liggande. Alla sa olika, flera menade att det va även en risk att söva dom oxå, som seagirlM säger.

Men efter mkt om och men så tog jag faktiskt ut vet i förra veckan så då rök kulorna hemma och såret är inte det minsta svullet och ser jättefint ut =) Min förra gjorde jag oxå hemma som 2 åring och det gick oxå jättejättebra. Min vet tog 2800 kr och jag hade innan ringt till 4 olika kliniker o alla låg runt 5500 kr för liggande.

Men som mitt försäkringsbolag och veterinär sa, det kastreras ju massor av hästar stående i sverige varje år och andelen som det går riktigt illa för den är väldigt väldigt liten om man jämför med antalet kastrerade. Men såklart risken finns ju alltid.

Det är ju mindre infektionsrisk ifall du gör liggande det sker ju i en steril miljö o sys.

Men jag tycker inte alls att du är larvig, gör det som du tycker känns bäst:) Lycka till!!

Prisskillnaden är ganska stor, iaf häromkring.

Kliniken tog drygt 4000, DV knappt 1500 så det är ganska stor skillnad.

Har nyligen kastrerat 3 st hemma en ,1-åring som tyvärr blev jättesvullen och fick efter ca 10 dagar hippotrim då ena sidan såg läbbig ut,han hade ingen feber men va öm ett tag efter,han mår prima nu efter ca 1 mån.
De andra två som bägge va 2-åringar mådde kanon efter,den ena syntes det ingenting på alls och den andra va bara lite svullen.
Fördelen att ta det hemma stående är vad jag förstår att de inte behöver sövas och att det händer nåt i samband med narkos eller uppvaknandet och att de kan gå ut direkt och röra på sig som bara är bra efteråt.
Sen är det ju betydligt billigare oxå så det är ju ett stort plus.:bump:

Prisskillnaden är ganska stor, iaf häromkring.

Kliniken tog drygt 4000, DV knappt 1500 så det är ganska stor skillnad.

Jag betalade 3300 kr till DV för kastrering för 14 dagar sedan, konstigt att prieran varierar så, trodde SJV hade riktlinjer.
Bor 1 mil från DV-stationen så resan påverkade inte så mycket.

vi har tagit alla på klinik med operation. det är säkrare, skulle en kula "vandra upp" vid sövningen så är inga problem att plocka den ändå (hände en av mina) dom syr efteråt och läkningen går fortare. efter 10-15 dagar är det oftast helt läkt. hästen bör stå på boxvila iaf. första v. och promeneras vid hand 2 ggr/dag.

visst är det en risk att söva, men det är det även vid stående hemma (blödningar och framfall osv) eller att lägga hemma.

sista gången betalade jag 2500 på klinik.

övriga vet. här tar mellan 800-2000 för liggande kastrering hemma och upp till 4000 för stående hemma.

Har genom åren kastrerat ett hundratal hingstar. De 50 första med kastning hemma, därefter ca 50 stående hemma. 2 stycken, där en bukbelägen testikel 2 inte ramlat ner 3 månader efter kastration 1, har utförts på klinik.

Jag är klart imponerad av hur smidigt, komplikationsfritt och riskfritt för alla inblandade stående kastration hemma i stallet är och så bra att de genast kan kan gå ut i hagen och börja röra på sig. Infektionsfrekvensen har varit mkt låg, bara några %. De som fått infektion har fått de med ”vanliga” bakterier, inte med de resistenta som bor på många sjukhus.

Men A o O är förståss att operatören är van.
HH

Har nu bokat tid på klinik. Det visade sig vara i stort sett samma pris som att göra det hemma. Har en liten fundering bara. Hur vanligt är det egentligen att hästen avlider under narkosen?? Känner ingen som har råkat ut för detta men ver ju att det händer. Men finns det ngn statistik på detta?
Jag vet ju också att försäkringen inte ersätter för komplikationer i samband med kastrering. Men vad händer om hästen dör knall och fall av narkosen?

Om försäkringen inte tar komplikationer efter kastrering, så skulle jag inte tro att de ersätter liv heller, om hästen dör under narkos...

Jag var superosäker inför att välja liggande kastrering, jag ringde massor med gånger till flera kliniker, bland annat den jag bokat tid på och frågade och funderade. Alla var eniga om att det ÄR alltid en liiiiten risk vid narkos, men med en ung och frisk häst så ansåg de att riskerna var så små att det var värt det.
Har inga siffror tyvärr, men sånt kanske man kan få från försäkringsbolagen? :idea:

Det finns ju också risker vid en stående kastrering, det kan bli blödningar, framfall, infektioner, en kula kan åka upp så man får åka in i alla fall...

Frågan är vilka komplikationer som är vanligast?

PÅ min atg klinik tar dom 5500 kr inkl stelkramp och all medicin. Sys både invändigt och utvändigt.
Dessutom, om narkosen gå bra tas vargtänder for 250 kr st som annars skulle ha kostat närmare 1500 kr.

när jag ringde runt o frågade veterinär vad som ansåg bäst av stående och liggande (liggande på klinik alltså) så sa dom liggande pga risken för tarmfall om man gör en stående. Jag har kastrerat båda mina på klinik.

Jag tog min 5-åring på klinik, helsingborg. Jag har 19 mil dit men ansåg det vara värt det. Ville inte chansa o göra det hemma, ansåg att risken va för stor för att de skulle bli komplikationer.

Tycker du gör helt rätt som bokat tid på klinik.

Frågan om fördelar och nackdelar vid stående och liggande undersöktes i

Costs and complications of equine castration: a UK practicebased study comparing 'standing nonsutured' and 'recumbent sutured' techniques av: Mason, B.J.; Newton, J.R.; Payne, R.J.; Pilsworth, R.C.: Equine Veterinary Journal, Volume 37, Number 5, September 2005

Stående kastration hade ca 3 ggr fler komplikationer men inga dödsfall. Liggande sövd hade 1% dödsfall. Kostnader för stående okomplicerad kastration var 1/3 av kostnaden för liggande sövd. Men även kostnaden för stående kastration med komplikationer var bara 2/3 av kostnaden för liggande sövd utan komplikationer.
HH

De gånger jag haft hästar som kastrerats hemma har de alltid fått en antibiotikakur på direkten. Inga komplikationer alls.
När vi kastrerat på klinik så har de inte fått antibiotika alls, förrens jag efter ett par dagar ringd, då de stått med feber.

Däremot har jag haft häst som i samband med sövnig skadat sig.

Jag tycker många verkar ha en felaktig bild av kastrering stående.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka