Klimatkompensera själv

SaraXX

Trådstartare
Vi åker till Gran Canaria i mars, den årliga solsemestern som är tänkt att vara tradition.
Jag och mamma (som också ska med) funderar på det här med att klimatkompensera. Det går ju att välja till när en bokar flyget men vi skulle hellre göra något själva, dels för att det är kul att veta exakt vad pengarna går till, dels för att det blir mer pedagogiskt och lätt att prata med barnen om.
Är det någon som har något tips på vad vi kan satsa på? Plantera träd? Att köpa utsläppsrätter var väl inte så effektivt eller hur var det?
Det bästa vore såklart att inte flyga alls, det är jag fullt medveten om.

Det finns företag som fungerar som en länk mellan fantastiska skogsplanteringsprojekt och andra projekt som gynnar både klimat och familjer i fattiga länder. Se till att projekten är certifierade och uppfyller de krav som finns (The Gold Standard, Plan Vivo etc.) för att försäkra dig om att pengarna verkligen kommer rätt :) Skickar ett par länkar i pm!

Fantastiskt tänk att lära barnen om klimatkompensation!
Kanske ha en extra hållbar matvecka (rotfrukter!). Åka kollektivtrafik eller cykla istället för bil en gång i veckan fastän det blir jobbigt. Gör en lek av att släcka lampor om man inte är i rummet, stänga av apparater och dra ur laddare. Ha en skärmfri vecka om ni tittar mycket på TV eller spelar datorspel. Gå en skräpplockarpromenad, den som först fyller en kasse vinner. Nu är det visserligen vinter men om ni har gräsmatta - skaffa en handjagare. Stöd projekt som t ex Vi-skogen.

Fantastiskt tänk att lära barnen om klimatkompensation!
Kanske ha en extra hållbar matvecka (rotfrukter!). Åka kollektivtrafik eller cykla istället för bil en gång i veckan fastän det blir jobbigt. Gör en lek av att släcka lampor om man inte är i rummet, stänga av apparater och dra ur laddare. Ha en skärmfri vecka om ni tittar mycket på TV eller spelar datorspel. Gå en skräpplockarpromenad, den som först fyller en kasse vinner. Nu är det visserligen vinter men om ni har gräsmatta - skaffa en handjagare. Stöd projekt som t ex Vi-skogen.
Det gör vi redan, förutom Vi-skogen. :up:

Det finns företag som fungerar som en länk mellan fantastiska skogsplanteringsprojekt och andra projekt som gynnar både klimat och familjer i fattiga länder. Se till att projekten är certifierade och uppfyller de krav som finns (The Gold Standard, Plan Vivo etc.) för att försäkra dig om att pengarna verkligen kommer rätt :) Skickar ett par länkar i pm!
Tusen tack!

Om jag har förstått rätt så är det bättre/effektivare att köpa utsläppsrätter (som man inte utnyttjar) än att klimatkompensera genom flygbolagen.
Hörde nyligen på radio (Klotet i P1) att när det gäller koldioxidutsläpp så orsakar köttätande, bilåkande och flygresor lika mycket i snitt per capita. Så bästa sättet är väl som @lilstar är inne på - minska köttätande och bilåkande. Det kan ju ekonomikompensera lite också ;-)

Om jag har förstått rätt så är det bättre/effektivare att köpa utsläppsrätter (som man inte utnyttjar) än att klimatkompensera genom flygbolagen.
Hörde nyligen på radio (Klotet i P1) att när det gäller koldioxidutsläpp så orsakar köttätande, bilåkande och flygresor lika mycket i snitt per capita. Så bästa sättet är väl som @lilstar är inne på - minska köttätande och bilåkande. Det kan ju ekonomikompensera lite också ;-)
Detta är ju såklart också toppen, men det fina med träd är att de faktiskt aktivt tar upp koldioxid. Att minska utsläpp är bra men att ta upp koldioxid är klart effektivare. Dessutom måste man ändra sin livsstil ganska drastiskt för att kunna kompensera en hel flygresa. 1 kilo nötkött motsvarar 26 kilo CO2e och en flygresa till Thailand släpper ut närmare 3000 kilo CO2e per person.

Men som sagt, all förändring och medvetenhet är ett framsteg! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! :) Har frågor gällandes hästhållning i ett eget stall med två boxar och därmed två hästar/ponnys. Tacksam för ALLA svar! Jag har...
Svar
5
· Visningar
2 826
Senast: Flaekja
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka