Klimatångest

Jag har ingen klimatångest för min personliga del, för mig ligger klimatfrågan på global nivå där det krävs handfast politik för att vi ska slippa börja gråta över utmärglade isbjörnar.

Något som stör mig i debatten är medelklassens koketterande med flygskam. Dvs, de ältar sin ångest över det - men flyger ändå. Ett exempel på det var författaren Agnes Lidbecks kulturartikel i DN i våras. Ingressen lyder så här:

Efter en vinter med hostande barn köper författaren Agnes Lidbeck en resa till värmen. Men under solen drabbas hon av melankoli – över allt i våra liv som måste förändras när världen behöver ställa om. Är det här hennes sista charterresa?

I en lång text ältade hon sedan sin ångest medan hon gick omkring i solen och jag blev bara irriterad. Flyg inte om du får ångest - eller flyg och stå för det. Det blir liksom inte mindre utsläpp från flyget för att du kan klä din föregivna skam i eleganta formuleringar.

(Texten kom inte fram till om hon skulle sluta flyga eller inte. Förstås.)

https://www.dn.se/kultur-noje/agnes-lidbeck-det-sista-resereportaget/ (Förmodligen låst)
Får mig att tänka på den här sången.
 
Min partner mår väldigt dåligt över miljön. Det är svårhanterat. Finns numera flera psykologer som inriktat sig på klimatångest, går kanske att söka fram ngn vettig bok?
Det är nog min personlighet att oroa mig över saker och ting :o Jag oroar mig även över min ekonomi, som är bra. Jag oroar mig över att inte vara en bra hästägare, osv.
 
Intressant, om jag sålde hästarna och bytte till elbil skulle jag komma ner under 2 ton per år.

Och nä, hästarna stannar! Tillverkar tom ett föl till nästa år, utan någon som helst skam.

Däremot elbil har vi funderat på att investera i, de är dyra att köpa bara.
Med elbil och utan häst skulle jag också komma under 2 ton. För mig skulle dock inte elbil funka, då jag inte kan ladda den någonstans.
 
Vi matas varje dag med att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser, vilket gör att jag mår dåligt över min livsstil. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, räknade ut på en sida att mina utsläpp ligger på 5-6 gånger högre än vad jorden klarar. Där hästen är den enskilt största boven, som står för ungefär hälften av mina utsläpp. :cry: Mitt jobb går ut på att människor ska konsumera, förvisso inte slit och släng varor men ändå.

Hur hanterar ni informationen om klimatet som vi matas med hela tiden? Ibland känns det hopplöst.
Jag kan pendla mellan att känna hopplöshet och hopp. Just nu känner jag hopplöshet men accepterar det och förbereder mig på att vi får leva oss igenom klimatkrisen. Det jag är mest frustrerad över är att våra barn ska behöva leva sig igenom skiten som vår och tidigare generationer orsakat.

För egen del jobbar jag med att få till en så fossilfri livsstil som möjligt. Åker kollektivt när jag kan, flyger inte, köper mat som produceras ok och har faktiskt lyckats ändra mitt konsumtionsmönster rätt radikalt det senaste året. Jag gör vad jag kan, men inser också att jag inte är mer än människa. Så länge de politiska besluten inte blir mer progressiva är det omöjligt att som individ göra en helomställning.
 
Alltså - jag tänker att det ligger i klimatångesten per definition att man oroar sig just eftersom det är utanför ens egna kontroll. Klimatångest handlar ju väldigt sällan bara om ens eget bidrag. För min partner tex så handlar det mkt om maktlöshet och att se hur både politiker och andra individer agerar.
 
Alltså - jag tänker att det ligger i klimatångesten per definition att man oroar sig just eftersom det är utanför ens egna kontroll. Klimatångest handlar ju väldigt sällan bara om ens eget bidrag. För min partner tex så handlar det mkt om maktlöshet och att se hur både politiker och andra individer agerar.
Att förändra det som behövs är politisktsjälvmord.
Konsumtionen måste minska vilket kommer resultera i högre arbetslöshet. Handlar ju inte så mycket om att källsortera utan senare att det inte inte ska behöva tillverkas från första början bland annat. Alternativ att vi börjar konsumera tjänster (städ, massage och liknande) istället för fysiska saker, men där kommer ju resandet till till skillnad från att konsumera saker.
 
Nope, inte så mycket klimatångest här inte. Klimatet ändrar sig vare sig jag vill eller inte och jag tror inte att det är något som jag direkt kan styra över. Däremot är jag lite stressad över miljön. Hur det slängs plast och annat avfall i naturen och i haven. Min magkänsla säger att vi kommer ta död på insekter, fiskar och djur längst ner i näringskedjan vilket kommer att ha något jobbiga konsekvenser för alla andra arter högre upp. Vad händer den dagen havsbottnen och allt dess liv dör? Vad händer när det inte längre finns fisk för oss eller djuren att äta? Vad händer den dagen då det inte längre finns bin eller humlor som pollinerar våra skördar?

Jag tror inte på att jorden dör för att det finns koldioxid i luften. Jag skulle nästan vilja tipsa en del som jag möter i vardagen om att läsa på om fotosyntesen. Vad jag har hört så växer skogarna i Sverige så att det knakar. Men samtidigt så jobbar jag inom skogsindustrin så det kan ju vara propaganda som jag har hört och blivit påverkad av också.
 
Nope, inte så mycket klimatångest här inte. Klimatet ändrar sig vare sig jag vill eller inte och jag tror inte att det är något som jag direkt kan styra över. Däremot är jag lite stressad över miljön. Hur det slängs plast och annat avfall i naturen och i haven. Min magkänsla säger att vi kommer ta död på insekter, fiskar och djur längst ner i näringskedjan vilket kommer att ha något jobbiga konsekvenser för alla andra arter högre upp. Vad händer den dagen havsbottnen och allt dess liv dör? Vad händer när det inte längre finns fisk för oss eller djuren att äta? Vad händer den dagen då det inte längre finns bin eller humlor som pollinerar våra skördar?

Jag tror inte på att jorden dör för att det finns koldioxid i luften. Jag skulle nästan vilja tipsa en del som jag möter i vardagen om att läsa på om fotosyntesen. Vad jag har hört så växer skogarna i Sverige så att det knakar. Men samtidigt så jobbar jag inom skogsindustrin så det kan ju vara propaganda som jag har hört och blivit påverkad av också.
Koldioxiden i sig är såklart inget jorden av (Hur man nu definierar jordens undergång, för mig skulle fet krävas betydligt större krafter än koldioxid för att planeten skulle gå under). Men det är ett faktum att halten i luften ökar och att det medför konsekvenser för klimatet som gör en del platser svårbeboliga. Det finns en hel drös arter som inte klarar av så plötsliga förändringar i klimatet och de riskerar att dö ut.
 
Jag får klimatångest när jag ser allt skräp folk slänger i naturen. I mim kommun har man 15 gratis resor till soptippen per år, sen kostar varje besök 200 kr. Man måste också registrera sig och legitimera sig när man kör in. Jag har råd att betala, men tänker att inte alla har det, och att det blir krångligt och dyrt att ta sig till tippen och sortera avfall. Istället dumpar man skiten i skogen😫
Dumt system tycker jag! Sopsortering och klimatfrågor ska inte vara en klassfråga.
 
Väldigt trubbigt test?

Jag fick 4,2 . Det förvånar mig. Stora boven är elen och bilen. Jag använder minimalt med el,. Ca hälften av vad ett vanligt hus i min storlek normalt använder. Bilen - där fanns inget alternativ för fossilfritt drivmedel

WWF säger 2,8 samt att min stora bov är bostaden?? Det fattar jag inte riktigt.
Tyckt oxå det är väldigt trubbigt, tex hur mycket ett djur kostar, skulle djuret påverka miljön mer om ägaren väljer att köpa ett dyrt foder jämfört mot ett billigare.
 
Jag får klimatångest när jag ser allt skräp folk slänger i naturen. I mim kommun har man 15 gratis resor till soptippen per år, sen kostar varje besök 200 kr. Man måste också registrera sig och legitimera sig när man kör in. Jag har råd att betala, men tänker att inte alla har det, och att det blir krångligt och dyrt att ta sig till tippen och sortera avfall. Istället dumpar man skiten i skogen😫
Dumt system tycker jag! Sopsortering och klimatfrågor ska inte vara en klassfråga.
Jag häpnar!!
Är det en soptipp typ "dumpa allt" så förstår jag, men inte om det är en återvinningsstation. Då är det ett oehört steg i fel rikting. Jösses O_o
 
Nån skrev ungefär "Vi får leva oss igenom det", men det som hela tiden ligger i mitt bakhuvud är att det kan vara fråga om att vi är den sista generationen. Att klimatet når en tipping point och börjar skena, och svält och törst (och därmed också krig) tar kål på oss. Jag vill inte vara med på den resan... Så ja, ångest, men jag försöker distrahera mig med mer hanterbara problem så jag ska kunna sova och inte bli helt knäckt över att jag skaffat barn...
 
Jag fick 2,2 och den stora "boven" är min lilla bil som rullar ca 1/4 del av vad snittbilen gör. I övrigt ligger jag långt under snittet, så jag vet inte jag om det där testet är ens i närheten av att vara trovärdigt.

Är fullt medveten om hur det ligger till i klimatfrågan, men någon ångest har jag inte inbyggd i min personlighet.
 
Jag häpnar!!
Är det en soptipp typ "dumpa allt" så förstår jag, men inte om det är en återvinningsstation. Då är det ett oehört steg i fel rikting. Jösses O_o
Det är en återvinning!! Man måste sortera allt. Innan har jag kört dit med en sak då och då eftersom jag passerar på väg till o från jobbet. Man får en gång fri inom 30 minuter så hinner inte hem o hämta släp nummer två om vi tex röjer i trädgården. Rätt lockande, vilket vi gör ibland att köra några mil extra till grannkommunen och slänga gratis
 
Nån skrev ungefär "Vi får leva oss igenom det", men det som hela tiden ligger i mitt bakhuvud är att det kan vara fråga om att vi är den sista generationen. Att klimatet når en tipping point och börjar skena, och svält och törst (och därmed också krig) tar kål på oss. Jag vill inte vara med på den resan... Så ja, ångest, men jag försöker distrahera mig med mer hanterbara problem så jag ska kunna sova och inte bli helt knäckt över att jag skaffat barn...
Det kan nog ha varit mitt inlägg du tänker på, och det är väl mitt sätt att försöka acceptera läget. Är också orolig för alla de saker du nämner men vill ändå försöka tro att vi kan ta oss igenom krisen. Vi ser hur ett ökat flyktingtryck påverkar det politiska klimatet runt om i världen och ett förändrat klimat kommer inte att göra folk tryggare.
 
Det är en återvinning!! Man måste sortera allt. Innan har jag kört dit med en sak då och då eftersom jag passerar på väg till o från jobbet. Man får en gång fri inom 30 minuter så hinner inte hem o hämta släp nummer två om vi tex röjer i trädgården. Rätt lockande, vilket vi gör ibland att köra några mil extra till grannkommunen och slänga gratis
Men så korkat, hur tänkte dom där??!! Det är ju inget miljötänk alls :down:
Jag förstår verkligen att ni åker till grannkommunen, trots att det är längre.

I min kommun så har dom "bara" rört till det på återvinningen så att det är mycket krångligare att sortera och slänga rätt :crazy: Jag tycker det är illa nog!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp