Klimakteriet??

A

Ardnas

Är det nån som vet om hästar kommer i klimakteriet (blir steril)? I så fall, när händer det?

Sv: Klimakteriet??

Fast vid en viss ålder slutar de ju bli dräktiga. I Camargue har de äldre ston som går med hingstar (på ett ställe så var hon pensionär tillsammans med stona och hingstarna, på ett ställe "uppfostringsmamma" åt unghingstarna) och de var så gamla att de inte längre blev dräktiga. De var väl 25-30 eller mer.

Det har inte med klimakterie att göra när ston inte längre blir dräktiga. Ston blir dräktiga så länge de klarar av att bära fram ett föl. Vid 25-30 års ålder, och efter flera föl, är förmodligen livmodern både ärrad och "stelare" och inte längre lämplig som grogrund för ett foster. Alternativt att stoet är i underhull pga svårigheter att tillgodogöra sig näring (tex dåliga tänder). Dvs inget som har med klimakterie att göra!

Men det finns inget garanterat sätt att kolla om ens sto (som aldrig varit dräktigt) inte längre kan få föl om hon börjar närma sig 25?

Ardnas skrev:
Men det finns inget garanterat sätt att kolla om ens sto (som aldrig varit dräktigt) inte längre kan få föl om hon börjar närma sig 25?
Nej, inget säkert sätt. Man kan ju få en uppfattning om möjligheten genom att ta en biopsi och ett bakterieprov, men VETA, det kan man inte.

Säger som CK. Det enda du kan göra är att betäcka och hålla tummarna! Men jag tror det är ganska ovanligt att ston i den åldern blir dräktiga. Det ÄR ju ganska gammalt. Mitt ena stos mamma gick enl uppg med föl när hon var 25, men det finns inget föl registrerat, så antingen gick hon inte hela tiden ut, eller så hände nåt annat... Vet ett sto som fölade förra året vid 24 års ålder. Sen fick det räcka för hennes del i avelsboxen!

Fast grejen är den att jag INTE vill att hon ska bli dräktig. Jag funderar bara eftersom jag har en valack, det här stoet och funderar på att köpa ett hingstföl... Det skulle vara väldigt skönt att kunna ha alla tre i samma hage, men då måste jag vara säker på att hon inte kan bli dräktig, eftersom hon säkerligen inte skulle överleva föl vid den åldern.

Ska du inte kastrera hingstfölet då? Hur gammal är han när du får hem honom? Jag tycker nog du ska ha tex honom och valacken i egen hage (intill stoet så de ändå får sällskap) tills du har kastrerat honom. Kastrera kan man göra ganska tidigt, på våren före betet tex.

Nja, jag tänker inte kastrera honom överhuvudtaget. Det var bara en fundering jag hade, men annars får jag hålla mig till ursrungsplanen och se till att fler hästar går där också, så att stoet får en flock hon kan gå med, och valacken och hingsten får några till valacker som sällskap.

Varför inte kastrera? Det är FÅ hästar som är riktiga hingstämnen!

Man måste ju inte kastera bara för att de inte är hingstämnen. Många av de hingstar som är godkända har ju fått hyfsade eller tom dåliga poäng som unga och sedan vuxit till sig.

Sen är det ju kul om de får lite mer massa och om de är snälla så kan man ju gott ha dem som hingstar ett tag.

Å andra sidan finns det alldeles för många hingstar som inte får leva "hästliv" bara för att de är just hingstar, för att matte har nån sorts romantisk idé om att hon ska ha en hingst...
Att hingstar får gå i normala gräshagar och helst med sällskap hör definitivt till ovanligheterna. VARFÖR hålla hingstar som inte har nån chans att bli godkända kvar som hingstar?
Visst finns det en och annan som vuxit till sig, men dessa är LÄTT räknade, jämfört med antalet "onödiga" hingstar.

Visserligen men då är det ju ägarens "fel" om man kan uttrycka sig så. Många hingstar är ju inte mer besvärliga än en valack, enda som kan vara lite pyssligt är att de inte kan gå ihop med ston förstås. Mycket beror ju på uppfostran.

Jag har visserligen bara två hingstar och den ena är bara föl men ska sparas som hingst och det har aldrig varit problem att köra honom (den äldre hingsten) eller hitta på nåt tillsammans med ston. Tror som sagt att uppfostran och hantering har stor del där.

En och annan som vuxit till sig? Kolla in vad våra "höjdare" in shetlandsaveln (avelshingstar) fått som unghästar, bör väl inte skriva några namn på hingstarna här...

Ja, jag vill ha kvar det föl som jag kommer att köpa ett tag framöver som hingst även om den nu inte skulle bli godkänd (vilket jag hoppas på). Och varför jag funderade på det här var just för att jag tänker ha den hingsten på lösdrift, i stora hagar med minst tre andra hästar. Jag håller fullständigt med dig om att det är hemskt med hingstar som har det så, men det tycker jag har mycket att göra med ägaren och dennes förmåga att tänka bortanför den traditionella hingsthållningen.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Nån som har koll på hur premierna för arabhästar ligger i förhållande till andra raser? Halvblod är ju väldigt dyrt jmf med att tex...
Svar
9
· Visningar
605
Senast: __sofia__
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka