Klickerträning...

F

Fiddeli

Hej!

Funderar på att börja klickerträna min smarta häst (islandsvalack på 11 år).
Dels är jag lite facinerad av själva metoden och dels vill jag försöka lära hästen lite trix.

En fundering som jag har är om hästen blir nafsigare av metoden eftersom (vad jag förstår) man handmatar godis till hästen under klickerträningen?
Min kuse är rätt så godisfixerad redan och vill gärna nafsa om han får ur handen, därför lägger jag alltid godiset på marken.

En annan fråga är om man oxå kan använda sig av klicker i ridningen då man kommit en bit med klickerträningen?

Tacksam för svar och tips på trix som man kan lära hästen :bow:

Sv: Klickerträning...

Jag har förstått det som att det ofta blir en period där hästen blir mer tiggig, men att det försvinner om man jobbar vidare.

Smart kan vara att ta hjälp av en klickertränare eller någon som har bra vana av träning, just för att lära dig grundtänket.

Jag fick tips att börja klicka för att hästen ska vika bort huvudet om den vill ha godis, det fastnade som berget i huvudet på honom, så fast jag knappt fortsatte klickerträningen så är han fortfarande klockren på att böja bort huvudet för att "tigga" :idea:

Man kan klicka även uppsuttet, hon som hjälpte mig tipsade dock om att det kan vara smartare att hellre ha ett klickord(typ GOOOOOOD! eller nått man annars aldrig använder) om man vill ta det med sig upp på ryggen, så slipper man behöva ha klickern med i handen. Är lite svårare att få bra timing när man använder ord jämfört med klickern, men det går!

Hej!

Funderar på att börja klickerträna min smarta häst (islandsvalack på 11 år).
Dels är jag lite facinerad av själva metoden och dels vill jag försöka lära hästen lite trix.

En fundering som jag har är om hästen blir nafsigare av metoden eftersom (vad jag förstår) man handmatar godis till hästen under klickerträningen?
Min kuse är rätt så godisfixerad redan och vill gärna nafsa om han får ur handen, därför lägger jag alltid godiset på marken.

En annan fråga är om man oxå kan använda sig av klicker i ridningen då man kommit en bit med klickerträningen?

Tacksam för svar och tips på trix som man kan lära hästen :bow:

hästen kan bli lite tiggig en kort stund men det är övergående. Ofstast när hästen fattat klicket så resulterar det i ett annat sort tigg, dvs hästen muddrar inte fickorna utan utför det du lärt den med klickern för att få berlöning. då gäller det att inte bry sig och aldrig belöna om man inte satt igång det, så försvinner den sortens tiggerier direkt. I och med klickern så lär sig hästen att utan klick, inget godis. Du gör ett avtal med hästen så att säga. Men det betyder oxå att klickar du, fast det blev fel så ska hästen ha belöning. Belöningen behöver inte vara godis, men det ska var anågot hästen uppfattar som belöning och det låter som din häst tycker om godis så jag skulle köra på det.

ett bra första trick för att få hästen inklickad kan vara targeting. Man kan oxå välja något så enkelt som att stå vid manken och hålla handen på manken och då ska hästen stå stilla med huvudet framåt. man akn även stå framför hästen och klicka när hästen tittar bort. Rekommenderar targeting dock, rirkigt roligt och tydligt.

ja du kan rida med klickern, min häst är inklickad sedan hon var 1 år och jag använder klickermetoden till allt på henne, från vardagsträningen, till inridningen, inlärning av hjälper mm. trick är en väldigt liten del av klickerträning :) det är egentligen en tränignsfilosofi. Dock ska man rida kan det vara bättre med ett ord som klicker. Men det blir aldrig riktigt lika exakt som en klicker. Är man nybörjare bör man börja med klicker och sen gå över till ett ord när man har timing mm klart för sig. Det går ganska bra o ha klickern i handen när man rider :) jag använder ett ord för det mesta, men har klickertränat i 6 år + nu :) anvönder klickern när det är ngot klurigt som ska göras som behöver exakt timing.

bara o PM:a om du vill veta mer. sök trådar oxå, finns hur många som helst :) googla även. kan rekommendera boken skjut inte hunden av karen pryor och KLick - delfinträning för din häst av alxenadra kurland.

rekommenderar att du kontaktar en instruktör dock, det är klurigt i början och tänket är inte alltid lätt att få till sig. Det blir lätt fel. Men det beror även lite på om du bara vill göra trick eller om du verkligen vill träna dina hästar utifrån positiv förstärkning och klicker.

Senast ändrad:

Tack för bra svar! Låter mycket spännande... :bump:

Jag förstår att man använder klicker i inlärningssyfte. Men sedan då när hästen lärt sig det jag bett den utföra, kan man då be den utföra trixet utan klicker eller blir man liksom fast för själva klickandet?

Tack för bra svar! Låter mycket spännande... :bump:

Jag förstår att man använder klicker i inlärningssyfte. Men sedan då när hästen lärt sig det jag bett den utföra, kan man då be den utföra trixet utan klicker eller blir man liksom fast för själva klickandet?

nej, när beteendet väl är inlärt plockar man bort godis och klicker och kvar blir kommandot och beteendet. Man får göra det lite pö om pö dock och inte bara en dag sluta belöna för då släcks beteendet ut.

det är som att lära sig cykla :) först behöver man stödjhul och massa uppmuntran, och allteftersom plockar man bort stödhjulen och berömmer lite mindre och till slut cyklar man helt enkelt. Inte behöver vi beröm för att cykla när vi väl lärt oss :) Målet är ju inte belöningen utan beteendet. belöningen är bara ett hjälpmedel på vägen.

Ahaaaa!
Precis vad jag ville höra... :laugh:
Tack o bock :bow:

Ponnyn som jag klickertränar med har börjat tigga genom att utföra trixen istället, som någon nämt innan. Jag rider även med jag klicker ibland, och jag känner att jag kan ha klicker istället för ett ord eftersom att sådana saker jag tränar på räcker med en enhandsfattning om tyglarna (som jag har långa). Jag har dock valt att rida med repgrimma de gånger jag ska klickerträna, eftersom jag ger godis som beröm. Det är för att det blir så mycket krångel att mata henne med bett (enligt mig) då hon ska hålla på att fippla så längre för att äta upp godisen när bettet är i vägen.

Targeting tycker jag också är jätte bra att träna på i början, jag gjorde det på en pilatesboll eftersom jag ville lära henne att knuffa på den :) Sen har jag börjar på att lära in apportera (resulterar dock i att hon smakar på alla saker nu för tiden som verkar intressanta :cool:) och vinka. Det viktigaste tycker jag är att börja med något väldigt enkelt, som att flytta bort huvudet från handen för att få godisen som du fick som tips av någon annan. Och är man inte bekant med klickerträning sedan innan så är det bra att ta hjälp av någon som kan, just för att lära sig om tajming och dela upp sitt slutmål i flera faser! :) Lycka till med träningen! :)

Jag provade faktiskt igår med att få honom att vända bort huvudet för att få godis. Häpnade över att han fattade så snabbt! Jag tror inte (sedan jag "klickat in" honom förstås) att det tog en minut ens...
Sedan lärde jag honom att backa på kommando. Gick hur smidigt som helst.

Nackdelen var väl sedan när han muddrade min man (som inte gillar hästar så mycket) på godis :laugh:...

Förklara gärna "targeting" lite närmare.
Tack för alla tips!
:bump:

Så roligt! Jag häpnade också över hur snabbt de lär sig första gången jag prövade!

Targeting går säkert att läsa om på nätet, men det handlar om att få hästen att nudda ett föremål med tex mulen. Om du har en kon som target-föremål, kan du ställa den konen dit du vill att hästen ska gå. Går tex bra att använda när man ska transportträna. När du har befäst för hästen att den ska nudda konen och den fattat, kan du ställa konen i transporten och be hästen nudda konen. Det går att använda i princip vad som helst som target föremål, och man kan ha flera en ett föremål! Det var lite kort om targeting, fråga gärna om det är något du undrar! :)

*kl*

använder själv ett kaklock på en bambupinne som targeting :)

även om hästen "fattar" regeln för godis ganska direkt på just den övningen är inte säkert att den har fattat hela avtalet därav muddring :)
man vet säkert att hästen är inklickad när man klickar och hästen avbryter ALLT för att få godis. ex: Om jag klickar för en bra travfattning så kommer min häst alltså att tvärtnita och vända upp huvudet för att få belöning.

Jag skulle vilja vidga begreppet lite, och säga att targeting är när man förstärker all interaktion med ett föremål.

Jag har lärt unghästen att ställa sig rätt vid uppsittningspallen genom targeting med hans bog vid pallen. En ohanterad häst att acceptera undersökning av ett skadat öra genom targeting med hästens nacke och en handflata. Flemning genom targeting med mulen mot mina fingrar osv osv...

/Migo

Ok :)!
Fattar mer o mer hur användbart klicker kan vara...
Dessutom tycker både jag och hästen att det är vansinnigt roligt!
Ska pröva detta med "nudda konen med mulen" som nästa grej tror jag.

Står oxå i begrepp att skaffa valp så där får jag en till att träna på :banana:.
Tack för alla svar!

Har du något bra tips på vem man ska välja att utbilda sig till klickerinstruktör hos? Det finns ju fler har jag sett...

Hur bär man sig åt när hästen utför tricket om och om igen utan att jag bett om det?
Som idag då jag försökte lära honom att "dutta" mulen på ovansidan av en hink på kommandot "dutt" (lite löjligt kommando kanske...) och han till slut försöker att göra alla möjliga andra trix för att få godiset. Han sparkar på den, puttar omkull den osv.
Väntar man då tålmodigt tills man får exakt det jag vill att han ska göra och ignorerar alla andra små/stora försök med hinken?
Lite svårt med tajmingen när han går en rond med hinken så att säga... :D

Det där är en jättesvår fråga, det beror helt på vad du har för planer med din träning.

Jag skulle passa mig för alla som erbjuder "instruktörsutbildning" på några få dagar, alla privatpersoner utan referenser och småföretag som inte själva kan ange vart de har utbildat sig. Det finns massor av usla klickerinstruktörer, så var kritisk och fråga mycket.

Det finns ett företag som har så kallade Chicken Camps, dem rekommenderar jag varmt. Googla på house of learning så hittar du dem. Mycket kostsamt, men väldigt lärorikt. Annars finns ju Canis, som har instruktörsutbildning för hund - metoden är ju densamma men det krävs viss kreativitet hos tränaren för att implementera det till fullo inom häst.

Om man verkligen vill satsa så skulle jag gå utbildning för Alexandra Kurland eller Karen Pryor i USA... Tyvärr tror jag att det är svårt att få det lönsamt i sverige med en så dyr utbildning. Det tar år av verksamhet innan man haft kurser nog att betala av studieavgiften...

/Migo
som själv drömmer om klickerutbildning i USA...

Har du något bra tips på vem man ska välja att utbilda sig till klickerinstruktör hos? Det finns ju fler har jag sett...

jag rekommenderar ju chicken camp, spciellt om man ahr möjlighet att gå för bob bailey :) då tror jag att man får kalla sig djurtränare typ efter de kurserna med honom. dock blir det väl en nätt summa av 70 000 kr. finns även billigare chicken camps med maria fågelqvist. väldigt intensivt och lärorikt!

Hur bär man sig åt när hästen utför tricket om och om igen utan att jag bett om det?
Som idag då jag försökte lära honom att "dutta" mulen på ovansidan av en hink på kommandot "dutt" (lite löjligt kommando kanske...) och han till slut försöker att göra alla möjliga andra trix för att få godiset. Han sparkar på den, puttar omkull den osv.
Väntar man då tålmodigt tills man får exakt det jag vill att han ska göra och ignorerar alla andra små/stora försök med hinken?
Lite svårt med tajmingen när han går en rond med hinken så att säga... :D

haha ja det är här den berömda timingen blir så viktig! Det handlar faktiskt om att vänta ut rätt beteende och sedan shapa det dit man vill. ignorera allt annat! här kan man om man har till halvtaskig taiming emellanåt få riktigt roliga beteenden. Min man skulle klicka en kollegas häst till apport och ett steg var att sätta mulen på leksaken. dock lyckades han två gånger klicka samtidigt som hästen lyfte vänster framben. sen tog det en evinnerlig tid för honom att få bort det lyfta benet men ha kvar nosen på leksaken *s* å va vi skrattade!

tänk bara på att inte starta upp för många nya beteenden såhär i början. håll dig till några få tills du och hästen är varma i kläderna.

...och Migo

Jag har hört att man håller hönsen hungriga för att de ska vara motiverade så att vi kan träna på dem. Jag hoppas att det inte stämmer. Ni kanske vet mer?

Annika

Jag har ingen "inside info", men "food depravation" är absolut inte en rekommenderad metod så jag har svårt att tro det. Sen är det mycket möjligt att det är middagsgivan de får i form av belöning, men de hålls nog inte på svältkost!

...och Migo

Jag har hört att man håller hönsen hungriga för att de ska vara motiverade så att vi kan träna på dem. Jag hoppas att det inte stämmer. Ni kanske vet mer?

Annika

kan jag aldrig tänka mig. Kan dock höra mig för för min kollega går för Bob Bailey nu (har en kurs kvar). Som Migo säger, det kan vara så att de tränar givan, men svälter dom låter väldigt otroligt! :) hönsen såg fina och välmående ut iaf :)
Höns lär väl alrig tappa motivation för mat :rofl:

ska kolla som sagt

Liknande trådar

Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 302
Senast: Monstermom
·
C
Hästhantering Cred till dom som orkar läsa och hjälpa mig med detta! Ja, jag har nu blivit medryttare på en D-ponny valack som fungerar toppen i...
Svar
5
· Visningar
1 903
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 259
Senast: Hellas
·
Övr. Hund Jag har äntligen fått hem en liten härlig valp och är nu i full gång med att klickerträna den. Jag tycker det går riktigt bra, och...
Svar
11
· Visningar
2 073
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama