Sv: Klickerträning...
Hej!
Funderar på att börja klickerträna min smarta häst (islandsvalack på 11 år).
Dels är jag lite facinerad av själva metoden och dels vill jag försöka lära hästen lite trix.
En fundering som jag har är om hästen blir nafsigare av metoden eftersom (vad jag förstår) man handmatar godis till hästen under klickerträningen?
Min kuse är rätt så godisfixerad redan och vill gärna nafsa om han får ur handen, därför lägger jag alltid godiset på marken.
En annan fråga är om man oxå kan använda sig av klicker i ridningen då man kommit en bit med klickerträningen?
Tacksam för svar och tips på trix som man kan lära hästen
hästen kan bli lite tiggig en kort stund men det är övergående. Ofstast när hästen fattat klicket så resulterar det i ett annat sort tigg, dvs hästen muddrar inte fickorna utan utför det du lärt den med klickern för att få berlöning. då gäller det att inte bry sig och aldrig belöna om man inte satt igång det, så försvinner den sortens tiggerier direkt. I och med klickern så lär sig hästen att utan klick, inget godis. Du gör ett avtal med hästen så att säga. Men det betyder oxå att klickar du, fast det blev fel så ska hästen ha belöning. Belöningen behöver inte vara godis, men det ska var anågot hästen uppfattar som belöning och det låter som din häst tycker om godis så jag skulle köra på det.
ett bra första trick för att få hästen inklickad kan vara targeting. Man kan oxå välja något så enkelt som att stå vid manken och hålla handen på manken och då ska hästen stå stilla med huvudet framåt. man akn även stå framför hästen och klicka när hästen tittar bort. Rekommenderar targeting dock, rirkigt roligt och tydligt.
ja du kan rida med klickern, min häst är inklickad sedan hon var 1 år och jag använder klickermetoden till allt på henne, från vardagsträningen, till inridningen, inlärning av hjälper mm. trick är en väldigt liten del av klickerträning
det är egentligen en tränignsfilosofi. Dock ska man rida kan det vara bättre med ett ord som klicker. Men det blir aldrig riktigt lika exakt som en klicker. Är man nybörjare bör man börja med klicker och sen gå över till ett ord när man har timing mm klart för sig. Det går ganska bra o ha klickern i handen när man rider
jag använder ett ord för det mesta, men har klickertränat i 6 år + nu
anvönder klickern när det är ngot klurigt som ska göras som behöver exakt timing.
bara o PM:a om du vill veta mer. sök trådar oxå, finns hur många som helst
googla även. kan rekommendera boken skjut inte hunden av karen pryor och KLick - delfinträning för din häst av alxenadra kurland.
rekommenderar att du kontaktar en instruktör dock, det är klurigt i början och tänket är inte alltid lätt att få till sig. Det blir lätt fel. Men det beror även lite på om du bara vill göra trick eller om du verkligen vill träna dina hästar utifrån positiv förstärkning och klicker.