Klickerträning valp; hur ofta säger ni nej?

Equus

Trådstartare
Jag har äntligen fått hem en liten härlig valp och är nu i full gång med att klickerträna den. Jag tycker det går riktigt bra, och börjar också själv få in klickandet i fingrarna så att säga.
Det enda jag är lite osäker på, är att klickerträning i princip bara ska vara positivt och att man gärna ska undvika nej så mycket som möjligt. Men när säger man nej istället för något positivt? De självklara sakerna som att ta mat från bordet (nu har det ju aldrig hänt..), försöka hoppa upp i sängen osv. säger jag nej på. Men det är mer om valpen får fatt i något ute som han inte borde äta t.ex. Vi brukar också ha han lös nere i gården och då om han springer fram till några människor så säger jag nej om jag märker att människorna inte vill hälsa. Då stannar han upp och kommer till mig, jag klickar och han får godis. Hade ni sagt nej då? Och hur ska jag göra annars?
Vi tränar mycket inkallning med han, men det är som att han reagerar mer på nej än sitt namn och kom (inkallning) när han springer fram till människorna.

Tacksam för svar :)

Sv: Klickerträning valp; hur ofta säger ni nej?

Det är väl jättebra att ni har ett välfungerande nej! Däremot så använder jag själv inte "nej" i träningen, utan endast i vardagslydnaden t.ex. om hon biter på en matta hemma eller så. Om hon vill springa fram till någon utomhus ropar jag "Flinga, kom" och visar att det är såå mycket roligare att vara hos matte, eller ja, det vet hon redan så det räcker med en vissling så vänder hon. Men nyckeln till inkallningen är ju att hunden ska veta att oavsett vad som händer där, så är det roligare hos matte. Ibland tror jag icke hundmänniskor funderar över om man är psykotisk eller så...

Ang. klickerträningen, "bestraffningen" där är ju utebliven belöning. Hunden belönas ju bara för rätt beteende och uppvisar den inte det blir det inget klick och därmed inget godis. Jag säger aldrig nej till henne när vi lär in något eller under träning, gör hon inte rätt belönar jag inte.

Däremot tycker jag självklart du kan säga nej om han äter något snusk ute, det gör jag också. äter hon på en bajshög säger jag klart och tydligt, nej. Även om man tränar med positiva metoder anser jag att hunden måste veta vad som är önskvärt och inte, att äta snusk är inte önskvärt.

Tack för svar :) Jag skulle nog säga att det är just inkallningsbiten som är den svåra, att få han att förstå att vi är så mycket roligare än de främmande människorna som står och lockar på honom. Jag ger han godis (är en labbe) och klappar han en massa. Har du något tips på hur jag ska göra? Är det bara att träna vidare som en galning på inkallningen? Och försöka låta bli att säga nej? Är det bättre att gå och hämta valpen, få honom att sätta sig (det kan han bra) och säga varsågod, och nu får han springa fram och hälsa?

Jag har inte använt nej under själva träningen utan väntar bara på att han ska göra det rätta, så det var ju bra jag gör rätt där! Men att säga nej i vardagslydnaden är alltså ok, va bra! Är det en bra idé att klicka när han slutar göra det jag sagt nej på och ge han godis, eller ska jag bara berömma honom och låta bli att klicka?

Alltså jag vet inte om jag gör rätt men jag gör iaf så här;

När jag klickertränar säger jag aldrig nej, för det är hunden som ska erbjuda beteenden ( alternativt att jag delar upp i steg för att hunden ska lära sig t.ex att ställa sig i en låda ). Jag använder bara klickern när jag ska klickerträna, och det är över på några minuter. Till vardagslydnad använder jag "nej" och ingen klicker.

Eftersom jag är urdålig på att förklara. Och för att jag inte förstod något av klickerträning i början så tycker jag att det var en bra idé att anmäla sig till Canis gratis klickerkurs! ( http://www.canis.no/klickertraningskurs-se.html )

Huruvida ditt "nej" är okej att använda i "renlärig klickerträning" (och nu pratar vi inte nyinlärning) beror ju helt på hur du har lärt in det och vad det betyder för din hund. "Nej" kan ju betyda en mängd saker, det vanligaste är nog antingen "sluta med det där ANNARS :mad: " eller "avbryt det du gör och ta kontakt med mig för nya instruktioner" (där det senare är det mest klickermässiga). Men "nej" kan även betyda sitt/kom/rulla runt/varsågod, om man skulle vilja det. Det kan också betyda absolut ingenting för hunden, eller så kan det betyda att matte/husse blir sådär arg helt utan anledning.

Många kräver av hunden att den ska förstå kommandot "nej" i alla situationer, den ska förstå det när det studsar upp en hare framför nosen och när den hittar en korvbit på marken. Den ska förstå det när den vill hoppa för att hälsa och när den larmar för att det ringer på dörren och när den ska hålla tassarna stilla när man klipper klorna. Jag har svårt att komma på något annat kommando som man kräver att hunden ska kunna lika bra i lika många olika situationer, tänker man efter så betyder "nej" inte att hunden alltid ska göra samma sak - som tex rumpan i marken vid "sitt" - utan det kan betyda olika saker beroende på situation.

Har man dessutom den varianten av "nej" som innebär att hunden ska "sluta annars" så upplever jag att det är ännu svårare för hunden att generalisera beteendet, min teori är att det är svårare att inte göra något, det blir på något sätt en icke-handling... Tänker man efter så betyder denna variant av "nej" inte att hunden alltid ska göra samma sak - som tex rumpan i marken vid "sitt" - utan det kan betyda olika saker beroende på situation.
Det verkar vara lättare att lära in ett alternativt beteende (sitt istället för att hoppa). Varianten "avbryt - kontakta föraren" innebär alltid ska samma beteende: nej = ta kontakt med matte/husse. Sen är det fortfarande jättesvårt, eftersom det ofta är stora frestelser man vill att hunden ska överge.

Med detta sagt så tycker jag att det är klart att man får använda kommandot "nej" men det är viktigt att tänka igenom vad man vill att det ska betyda för hunden och lära in det ordentligt! Gå inte i samma fälla som så många andra (inklusive mig) gjort: tro inte att hunden förstår "nej" bara för att det är så självklart för dig.

Angående inkallningen så tänker jag såhär.

- Kontrollera omgivningen: Låt valpen springa fram men se till så att människorna är jättetråkiga, dvs det var inget kul att springa fram. Belöna massor när han tar kontakt med dig och avsluta belöningen med ett "varsågod hälsa"-kommando och roliga människor (kanske fungerar inte tråkiga människor på en labbevalp, han kanske tycker de är kul ändå, och då fungerar det här sättet inte)

- Om du inte kan kontrollera omgivningen; kontrollera valpen. Hindra honom från att springa fram innan han fått tillåtelse! Om han lyckas springa fram och människorna är roliga så blir det mycket svårare att lära honom att han inte ska springa fram utan tillåtelse. Lägga inlärningen på en nivå som han lyckas med, kräv inte av honom att han ska sätta sig vid din sida och vänta på tillåtelse, nöj dig med tex ett snabbt ögonkast och stegra gradvis.

- Ytterligare ett alternativ är att lära in nej, och det har jag redan skrivit en halv uppsats om, så det behöver jag nog inte utveckla mer:)

Mycket intressant det där med vad nej betyder, har faktiskt inte tänkt på det så innan. Tror jag ska sluta med nej när han är på väg bort till några människor/hundar jag inte vill han ska hälsa på. Jättebra förklaring på inkallningsträningen :) Så till att börja med så är det tillräckligt med att han tittar på mig för att jag ska låta honom springa fram, och sen kan jag kräva mer och mer av honom? Vad gör jag om han utan att ha tittat på mig, springer fram till människorna (är lite det stadiet vi är på nu..)?

Senast ändrad:

Spring åt andra håller, tjoa och tjimma! Ropa samtidigt, "X Koooooom" och ha det jäääätteroligt utan honom, de flesta hundar vill då komma vad som händer och vad som är så roligt. Sedan behövs det inte att man är såå extremt rolig när de vet vad man vill. DÄremot om de bryter en svår situation, vilket för en labbe kan vara just att gå ifrån andra människor, så får de kanonbelöningen då också. För min hund är det kanonbelöning när hon bryter ett spår hon fått upp, en fågel eller på en springande människa (vilket hon på människan alltid gör, annars skulle jag inte ha henne lös), då hon har en del jakt i sig. Kanonbelöningen i mitt fall är riktigt gott godis, typ leverpastej eller något kött och kamplek. Den där kamptrasan är det bästa som finns! Och du måste hitta det som motiverar just din hund.

Lägger till: Börja med att ropa på honom när han är påväg mot dig, eller har tråkigt. Ropa "X, kooom (eller vad ud säger)". De flesta valpar kommer då och då lär hon sig vad det betyder. När den kommer får du vara superglad och vara världens roligaste matte!

Senast ändrad:

*kl*

Något som verkligen är värt något är att hitta bekanta som kan hjälpa er i en kontrollerad situation. Ni medvetet skapar alltså en störning där människorna som hunden vill hälsa på är medvetna om att de inte får klappa eller att de ska agera riktigt tråkiga så att hunden inte lär sig att det är roligt att kuta fram till folk. För annars brukar man vanligtvis ta tag i det när situationen väl uppenbarar sig och hur ofta händer det att främmande inte vill klappa en labbevalp som tjoar :confused: ;) Om hunden springer fram; så fort folk ger honom ögonkontakt, ett leende, en klapp eller bara säger "neej men det gör ingeeet han är så sööööt" så får ju hunden belöning- något du vill undvika för att DU ska vara den som kontrollerar belöningarna!

All positiv träning bygger på att du kontrollerar alla belöningarna en hund kan tänkas få. En hund får belöning för ganska mycket saker; som att nosa på en trevlig fläck, ögonkontakt från en främling, jaga iväg en fågel, äta bajs, godis, kamplekar etc. Vill man träna mer positivt så måste man när valpen är ung kontrollera omgivningen tillräckligt för att hunden inte ska råka få en belöning när den gör fel- eftersom utebliven belöning innebär att den gör fel. Meningen är att hunden alltid ska tänka: får den ingen belöning- nehepp, då provar vi detta istället så kanske vi får vad vi vill! Då får man en hund som SJÄLV tror att allting den gör gör den av egen vilja- inte för att matte kan ge mg en banna. Så det soom säger angående att kontrollera omgivningen och att lära in nej på ett visst vis går i takt med ett generellt klickertänk. Ordet nej kan man lära in genom att säga "nej" och ge godis- precis som du tränade in klickern. Då kommer hunden att uppfatta nej som ett "OJ, matte vill något- vad ska vi hitta på nu?"- det kommer helt enkelt att betyda ett avbrott och inte en varning.

Angående huruvida man ska ha nej eller inte i träning- det få DU avgöra. Läs gärna böcker om klicker och diverse metoder men tänk på att varken du eller hunden passar in i någon standardmall. Eller att det finns ett rätt eller fel. Fel hamnar under djurskyddslagen- resten är rätt och fel beroende på vad man själv vill uppnå med sin hundhållning. Använd det du vill i träning och skit i det du inte vill. Vill du använda klicker i vardagen (och det viktigaste: funkar det för er) så kör på! Så länge ni får ett önskat resultat så har du ju fått vad du vill. Spelar roll om en klickerklok människa bestämt sig för att det inte får finnas negativa inslag i träningen eller att klicker ska helst bara användas i träningssituationer och inte i vardagen- det viktigaste är att både du och hunden känner er bekväma!

Ravishing: provade idag att vara jätteglad när jag kallade på honom, då vände han sig om och tittade på mig och så började jag hoppa och tjoa och klappa händerna och då kom han, istället för att leka med barnen som annars var så spännande :D

Belethien: tror jag ska samla ihop lite kompisar som kan agera tråkiga och få tränat det ordentligt! Vill ju att han ska kunna vara lös hela tiden

Tack alla för bra råd!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
926
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama