Klickerträning - Trick!?

Jozelle

Trådstartare
Hej alla glada! :D

Jag håller på med mitt och min kompis projektarbete (100p., sista året på gymnasiet) och har valt att ha om klickerträning. Det är jätteroligt och hästarna reagerar positivt på de enkla grejer vi lärt dem hittills, främst förstärka sådant de redan kan.

Men nu är det dags att börja lära dem helt nya saker, helst trick. Hästarna vi tränar är båda lättlärda, men den ena rätt ranglåg och den andra ranghög. Jag behöver tips på trick, hur jag börjar och går vidare.

Tips och inspiration mottages tacksamt! :laugh:

Sv: Klickerträning - Trick!?

vet en här på buke som oxå hade det som projektarbete och hon gjorde en jättebra film om hur hon gick tillväga som ligger uppe på youtube.

kan ju alltid hoppas att hon hittar hit :)

men sök här på buke så får du fram massa ideér och länkar

Hej alla glada! :D

Jag håller på med mitt och min kompis projektarbete (100p., sista året på gymnasiet) och har valt att ha om klickerträning. Det är jätteroligt och hästarna reagerar positivt på de enkla grejer vi lärt dem hittills, främst förstärka sådant de redan kan.

Men nu är det dags att börja lära dem helt nya saker, helst trick. Hästarna vi tränar är båda lättlärda, men den ena rätt ranglåg och den andra ranghög. Jag behöver tips på trick, hur jag börjar och går vidare.

Tips och inspiration mottages tacksamt! :laugh:

jag skulle säga att använd sökfunktionen här på buke. finns HUR MYCKET som helst! :)

ranglåg ranghög spelar inte så stor roll, mer hur de är i personligheten. Börja med enkla saker som target ex. och använd det för att lastträna hästarna. Taget står det om i delfinträning för din häst.

snurra runt är ett enkelt trick att lära in, går fort och är inte så hysteriskt uppdelat

apport kräver lite mer men går utmärkt, speciellt om man ahr en häst som gärna biter i saker

synd att det inte blev kurs i Borås :)

men som sagt, sök i gamla trådar, finns massor!

Jag har klickertränat min ena häst ganska mycket med stora framgångar!! Han har varit väldigt kinkig vad gäller att röra honom i ansiktet så då kom min syster (som är en otroligt duktig klickertränare för hund) en briljant idé- att använda en target där han skulle sätta mulen. Först ett föremål sedan min hand.

Eftersom lärde han sig att hålla kvar mulen i min hand, och att han skulle hålla mulen där tills jag sa fri. På så sätt kunde jag få bättre kontakt med honom och han accepterade min beröring bättre.

Oj, finns ju hur mycket som helst. Ett lätt trick att lära dem som de brukar tycka är skoj är spansk skritt. Sedan buga är inte allt för komplicerat heller.

Sen har vi yoga, bergsgeten, klättra upp på saker med frambenen, knacka, vinka osv. Även att skicka hästen genom saker som t ex två koner, eller över hinder. Fyllegång finns också, att hästen korsar frambenen i varje steg:)

Lycka till!

Tänk på att inte börja med dominanta trix utan låt det komma när ni har lärt er mer och hur era hästar svarar på klickerträningen. Börja med buga, bergsgeten, flema, skaka på huvudet, snurra runt osv.

Senare kan ni kanske börja med saker som spansk skritt, stegra, vinka m.m. :)

Lycka till!

Tänk på att inte börja med dominanta trix utan låt det komma när ni har lärt er mer och hur era hästar svarar på klickerträningen. Börja med buga, bergsgeten, flema, skaka på huvudet, snurra runt osv.

Senare kan ni kanske börja med saker som spansk skritt, stegra, vinka m.m. :)

Lycka till!

Då kanske du skulle kunna berätta varför man ska vänta med att lära dom spansk skritt och vinka ? Spansk skritt är bland det första tricken min shettis lärde sig och jag förstår bara inte varför det skulle vara så farligt så jag skulle vilja ha det förklarat :)

Då kanske du skulle kunna berätta varför man ska vänta med att lära dom spansk skritt och vinka ? Spansk skritt är bland det första tricken min shettis lärde sig och jag förstår bara inte varför det skulle vara så farligt så jag skulle vilja ha det förklarat :)

svarar som ajg tycker:

man behöver inte tänka på dominanta vs undergivna trick, det handlar om så mycket mer när det kommer till dom sakerna.

Dock brukar jag be folk vänta med spansk skritt just för att sköter man inte betingningen så har man en häst som gör spansk skritt i tid och otid :rofl: dessutom så kna det bli "obekvämt" med ett svängande framben lite här och där. samma sak med stegring, kan bli farligt om man inte får betinging på det. Men visst, har man hingst eller annan dominant häst så är det kanske läge att fundera över vad man lär hästen, oavsett om det är trick eller annat, om man inte är en väldigt duktig hästtränare såklart :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 981
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hästhantering Jag har varit sugen på att prova på tömkörning som lite omväxling, mest för skojs skull. Har aldrig tömkört innan, så nu undrar jag om...
2
Svar
23
· Visningar
4 144
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?