Klickerträning - igen

Jozze

Trådstartare
Präglas av klickerträning?

Here we go again... Det gäller fortfarande "svågerns" bråkiga östsibiriska lajka. Han tuggar på trösklar, väggar och fönsterkarmar (sitter ett fönster i trappan som han kommer åt), skiter inne lite då och då (han är över 1 år och "egentligen" rumsren - en protest mot att husse är borta så mycket? Vad tror ni??), skäller som en tok ofta och lyssnar inte på vad man säger. Han verkar dock ha lugnat ner sig liiite, men det är så svårt att säga när man bara träffar honom någon helg i månaden.

Jag har föreslagit att de ska ta honom till brukshundsklubb och gå kurser för att få bukt med honom, men husse har inte tid (pendlar 25 mil om dagen, borta mellan ca 5:30-17) och vill inte att hans mamma ska gå så att hunden blir präglad på henne, som hans andra jakthund blivit. Tydligen finns inga helgkurser i deras område heller :smirk: Jag vet inte.
Så, det jag funderade på är om det skulle gå bättre med klickerträning? Präglas hunden på personen som tränar mest (vilket torde bli husses mamma) eller är det själva klickern han blir intresserad av? Han lyder "sitt" för alla förutom främlingar, liksom "gå fint", så han är ju ändå ingen total enmanshund.

Jag är så trött på att se hur slapphänta de är med den här hunden. "En lydig hund är en lycklig hund" kanske är lite kliché, men i det här fallet skulle det nog stämma...

Senast ändrad:
Sv: Präglas av klickerträning?

det enda vettiga i det här fallet är att avliva hunden. möjligtvis kan det gå att placera om den till ett hem där den inte behöver vara ensam något mer, men att träna om en hund som har så mycket ångest som du beskriver kan bli svårt.

alltså, det är rent djurplågeri att ha en hund ensam i över 10 timmar.

Herregud, jag blir rent av ARG när jag läser ditt inlägg.

Du får DUNKA näven i bordet åt din svåger och se till att hunden får ett drägligt liv, det där är ( precis som muffin skriver ) rent djurplågeri.

/ C är arg och upprörd

Förlåt! Jag har haft trådar i samma ämne förut och gjorde en dundermiss med bakgrundsinfon... Tänkte väl att alla är redan läst de tidigare och tröttnat på mig och bråkvovven...
Men jag tar det väl från början. Husse, min pojkväns bror, var arbetslös när han skaffade hunden. Han är en sann djurälskare, men tyvärr just nu en djurälskare med tidsbrist då han jobbar utanför Stockholm (bor utanför Flen) och har en tur- och returresa på ca 25 mil mån-fre. Jag tycker självklart att det är dumt att skaffa en hund när man är arbetslös och sedan skaffa sig ett jobb med sådana tider att man inte själv kan ta hand om den, men vad ska man göra? (Vill inte höra några kommentarer om detta då det inte är något jag kan påverka samt redan fått kommentarer om tidigare och - tro mig! - har tillräckligt många åsikter om själv!)
Han är ABSOLUT inte ensam tio timmar om dagen, men det är inte husse själv som tar hand om sin hund utan det faller på husses mamma, pappa, min pojkvän och, då jag bodde där i somras, mig. Ingen av dem har någonting emot att ta hand om hunden; han får gå på flera promenader om dagen, leks lite med, springer lös m.m. men saknar antagligen husse. Så han är INTE ensam tio timmar om dagen, dock tas han inte om hand av husse de timmarna. Och husse vill inte att hunden ska bli så präglad på husses mamma som hans tidigare jakthund blivit, och därför undrar jag om klickerträning leder till att hunden lyder klickern, eller den som tränar honom mest/han tycker bäst om?

Hoppas det inte blev rörigt nu. Det viktigaste är väl dock att han INTE är ensam.

Klicker används vid inlärning av moment.

Hur ni än gör kommer hunden mer och mer ty sig till den som umgås och tränar med hunden.

Jag tycker helt ärligt att din svåger beter sig nedrigt mot sin hund och någon borde tala om det för honom.

Det du beskriver är inte en lycklig hund och klarar man inte av att göra sin hund lycklig bör man gör sig av med den ( omplacering el avlivning )

ok, men det där med att bita, bajsa inne och skälla låter som ett symptom på ångest. och/eller understimulering, en jakthund klarar inte att bara gå och söla hela dagarna (obs att promenader inte är aktivering).

hunden lyder bäst den den anser vara den mest kapabla flockmedlemmen, alltså flockledaren. umgås den mer med någon annan så blir det förmodligen den personen som hunden ser som sin ledare. en klicker är ett verktyg man använder för snabbare inlärning, och har alltså inget med vem hunden väljer ut som sin ledare.

vill killen att hunden ska lyda honom så får han väl ta sig tid och umgås och träna med sin hund. det finns inget annat sätt. att hans förra hund tydde sig till hans mamma säger en del om hans hundhållning.

Jo, jag vet att den används vid inlärning, men då han inte lyssnar särskilt bra tänkte jag att en klicker kanske skulle kunna underlätta inlärandet? Om husses mamma/bror/pappa/jag tränar med honom någon gång under dagen och lär honom vissa kommandon, så kanske husse kan fortsätta sedan när man kommer hem? Eller så kan husse ägna sig åt mer effektiv träning när han kommer hem, vilket borde leda till en mer stimulerad och gladare hund. Eller tänker jag fel? Ska tilläggas att på helgerna är det enbart husse som tar hand om hunden, liksom nästan hela fredagarna då han slutar tidigare, åker ut med honom i bilen, långpromenader i skogen m.m., men just under veckorna har han ju svårt att hinna pga jobbet, och det är inte lätt att bara byta jobb i hans bransch, då de flesta jobben dessutom finns i Sthlm.

Jag försöker inte försvara honom, men försöker ge lite anledningar och fakta till att det ser ut som det gör.

cillamuffins skrev:
att hans förra hund tydde sig till hans mamma säger en del om hans hundhållning.
Nja... vet inte om jag kan hålla med 100%... Situationen är den att jaktterriern bodde (coh bor) uppe hos husses föräldrar (min pojkvän och hans bror bor i ett hus, medan deras föräldrar bor i ett annat, ca 30 m från varandra) av orsaker jag inte känner till. Hunden är 7 år, så jag vet inte när den började ty sig så mycket till husses mamma då jag bara kännt dem i fyra år, men troligtvis är att föräldrarna skämt bort hunden, något som husse satte sig emot men de inte riktigt brydde sig om...

De har kommit fram till att han är understimulerad, varför jag tänkte att en klicker skulle kunna underlätta inlärningen för nya kommandon som både husse och husses familj kan träna med hunden. Eller bara husse de timmar han är hemma. Då aktiveras ju hunden, och leder förhoppningsvis till en lyckligare hund? Men det kanske är tokigt tänkt?

en hund tycker inte mest om den som skämmer bort den mest. i så fall skulle mina hundar tycka mer om hela min bekanskapskrets än om mig. det hela handlar om vem som tillbringar mest kvalitetstid med hunden. som min sambo, han har bott hos mig hela min labbes vuxna liv och han skämemr bort hundarna mycket mer än mig. men hundarna föredrar ändå mig framför honom. förstår du nu hur jag menar? är man inte beredd att tillbringa mycket tid och göra den värdefull för hunden, ja då har man ingen bra hundhållning.

så till det andra, ni måste först och främst fråga er (eller han borde fråga sig) vad hunden har för roll i hemmet. en jakthund ska vara en jaktkamrat och inget gosedjur eller en prydnad. hunden ska tränas på ett sätt som motsvarar det arbete som en jakthund utför, men naturligtvis får man skynda långsamt och inte börja träna stenhårt direkt. lydnad och spår är bra att börja med, räkna med minst 10 timmar i veckan på förberedelse och träning (utöver de vanliga promenaderna).

och det tredje, har han överhuvudtaget tränat hund innan? det är inte alltid så lätt som det verkar, särskilt inte med ett nervvrak till hund. vet man inte hur man ska gå tillväga, hur en hund lär sig och inte lär sig, ja då hjälper inte alla klickers i världen. klickern använder man när man vet hur något ska läras in, hur man börjar och hur det ska bli till slut. detta kan man inte lära sig genom att läsa böcker (även om det är en bra början), utan ska nog visas av någon annan och på den hunden.

"Skämma bort" var fel ordval - hunden används inte längre till jakt och har inte gjort sedan några år tillbaka förutom vid väldigt sällsynta tillfällen. Därför har den blivit en vanlig sällskapshund och tas om hand av min pojkväns föräldrar, som i princip adopterat den, och de aktiverar den genom lek, promenader och lite spårning. Men det är nu inte den som är problemet.

Ja, den ska bli jakthund, vildsvin (och älg?), varför jag inte förstår att den tränas mer än den gör. Minst tio timmar i veckan låter som mer än vad jag kan tänka mig att den tränas, men samtidigt inte ouppnåeligt. Den lydnad som jag vet är tränad, är sitt, stanna, varsågod vid matning och utgång samt gå fint. Han är lite slarvig på de flesta kommandona, men lyder ändå, iaf sin husse.

Ja, han har tränat hund innan - den andra jakthunden, terriern - som han inte har några problem med. Då hade han dock mer tid tack vare ett annat jobb som bara låg någon mil från hemmet, samt hade andra arbetstider.
Jag förstår också att de ska gå kurs, dels för att klicka in hunden (eller hur?) och dels för att han ska lära sig hur hunden ska tränas. Problemet är ju som sagt tid, och därför undrade jag om hunden kommer att präglas mest på den person som tränar honom mest/tar honom till kursen, eller om klickern är tillräckligt rolig/intressant så att den kommer lyda oavsett vem som tränar. Har jag godis lyder han direkt, men han lyder ju sin husse bättre än mig när inget godis är med i bilden, trots att jag tränade sitt och stanna med honom halva sommaren. Han tyr sig alltså redan mest till och lyder sin husse bäst, trots tidsbrist...

Senast ändrad:

ja du, det här verkar svårt... vad säger husse själv?

EN kurs lär inte förändra något vad det gäller vem hunden tyr sig till, men tränas den varje dag av någon annan som den dessutom umgås mer med än med husse, då finns det kanske en liten "risk". svårt att säga.

Sv: Klickerträning - igen

Laikor är speciella hundar och kan inte jämföras med en terrier, det är helt olika hundar. Därför tror jag inte präglingen är några problem, min hund är med min mamma stora delar av dagen, men samtliga av våra hundar är mest präglade på mig, trots att jag inte har uppfostrat alla, men det är jag som bestämmer över dem och det märker de.

Den enda långsiktiga lösningen är träning, träning och åter träning!! Han kan sätta honom i bur kosta stunder om den biter i sönder allt då, men denna hunden är redan så splittrad så en bur kan vara helt fel.

Hur tolkar du hunden?? Skulle du vilja säga att det är en osäker hund?? Dominant?? Feltolkad?? Stressad??
Det kan ju vara så att hunden hunden inte förstår vad alla kommandon innebär, eller helt enkelt att han motiverar sin hund på fel sätt.

För att en hund ska kunna lyda så måste den vara motiverad, detta görs med olika sätt, belöning är nyckelordet. De flesta använder godis eller bollar, även kamp är vanligt. Här måste man också kolla vad min hund gillar bäst; ost?? rått kött?? vantar?? fotbollar??
När du vet detta så kan du börja träna hunden och belöna den med favoriten när den har gjort rätt, pretty simple, men de flesta fattar ändå inte utan hunden ska bara lyda... Jobbar du om du inte får lön??? Vissa hundar klarar sig bra med social belöning och muntligt beröm, men jag har svårt att tro att denna laika skulle klara det...

Upplys honom om detta om han nu inte vill ta sig till brukshundsklubb, jag känner i stort sett enbart jaktmänniskor och de felsta av dem börjar fatta detta nu också, så övertala och visa.

Det finns en historia om en schäfer som inte riktigt var motiverad vid spår och husse hade köpt hunden dyrt för bruksspår så han var helt förtvivlad. Instruktören frågar då vad han tycker är allra roligast...? Husse kunde inte komma på nåt särskilt, utan skulle fundera på det. Nästa gång kom han tillbaka med hunden i framsätet och gräsklipparen i hundburen, för hunden älskade när han drog i gång gräsklipparen, så han släpade snällt ut den i spåret och använde det som belöning. :angel:

Iden med klicker är i stort sett samma som detta som jag har beskrivit, men belöningen kommer mer exakt och används gärna av lydnads och agilityfolk som vill ha belöningen väldigt exakt, något jag inte tror att han har så mycket nytta av...

//E

Ditt svar här, och lady_vip's svar nedan var ungefär det jag behövde höra; att den inte automatiskt kommer ty sig mer till den som introducerar klickertekniken för honom. Han lyder fortfarande sin husse bäst, och ibland verkar det som om han lyder mig bättre än husses mamma, trots att jag bara besöker den några gånger i månaden... Nå, tack för svaren iaf! :) Ska försöka prata med dem.

lady_vip skrev:
Därför tror jag inte präglingen är några problem, min hund är med min mamma stora delar av dagen, men samtliga av våra hundar är mest präglade på mig, trots att jag inte har uppfostrat alla, men det är jag som bestämmer över dem och det märker de.
Tack! :bow: Det var det jag ville höra.

Hur tolkar du hunden?? Skulle du vilja säga att det är en osäker hund?? Dominant?? Feltolkad?? Stressad??
Han är alltid glad och trevlig, men han struntar ofta i vad man säger, dvs tar inte till sig när man säger ifrån när han hoppar och nafsar. Han verkar vara väldigt uppmärksamhetstörstande, vilket helt enkelt måste bero på att husse är borta för mycket, eftersom han blir mer skällig osv när husse kommer hem, samt ett tag efter han åkt iväg.

Vissa hundar klarar sig bra med social belöning och muntligt beröm, men jag har svårt att tro att denna laika skulle klara det...
Jag har aldrig godis till hands de få gånger jag putsar på kommandona sitt, stanna och gå fint, utan han lyssnar bra på muntligt beröm och klappar. De andra använder Frolic, och det är säkert mer effektivt.
Iden med klicker är i stort sett samma som detta som jag har beskrivit, men belöningen kommer mer exakt och används gärna av lydnads och agilityfolk som vill ha belöningen väldigt exakt, något jag inte tror att han har så mycket nytta av...

//E
Det lilla jag läst om klickerträning så verkar det vara rena undermedicinen... :smirk: Jag tänkte att det skulle kunna bidra till ökat intresse, då han verkar ha svårt att koncentrera sig och vill istället "bråka" (leka?). Jag kan tänka mig att en orsak är att han fått leka för lite under sin uppväxt, och även nu, samt att man varit för inkonsekvent med vad som gäller. Men jag har bara erfarenhet av golden retrievers, så...

Jag tänker iaf läsa på lite om klickerträning och prata med dem så får vi se. Tack för svaren! :bow:

Jag anser att det finns 3 alternativ för hundens ägare:

1. Att börja träna och aktivera hunden så den mår bättre.

2. Att låta någon annan träna och aktivera hunden.

3. Att omplacera/avliva hunden.

Tycker hussen har missat det viktigaste, att hunden inte mår bra och att han får tänka om vad gäller vem hunden ska prägla sig på.

Man köper inte en hunds uppmärksamhet, den förtjänar man!

Han kommer aldrig få en hund att präglas på en om han inte börjar ge den kvalitetstid.

Men, hunden är ju redan präglad på sin husse, vilket jag sagt flera gånger i tråden. Jag undrade om det fanns risk för att hunden inte skulle lyssna på honom vid tränande med klicker, om det är någon annan som introducerar det för hunden.
Hunden tycker bäst om och lyder sin husse bäst, inte den som umgåtts med honom mest. Så nu när jag fått svar och själv tänkt igenom alltihop har jag ju i princip kommit fram till själv att risken att han skulle präglas på någon annan inte är så stor.

Jag förstår inte problemet? :confused:

Är det inte tuggandet av möbler och fönsterkarmar han vill bli av med??

Vem hunden präglas på är väl det minsta problemet då hunden uppenbarligen visar kraftiga tecken på att han är understimulerad.

Det är väl det ni ska jobba på, så hunden mår bättre.

Jagförstår om det blivit lite rörigt. Men min fråga var fortfarande om det är stor risk för att hunden inte skulle lyssna på honom vid tränande med klicker, om det är någon annan som introducerar det för hunden. Och det har jag fått svar på, även om det är svårt att säga för någon som inte känner hunden.

Jag vet inte vad hundens husse anser är problematiskt med hunden (förutom att han någon gång skiter inne) eftersom jag i princip aldrig träffar honom. Jag vet att JAG hade blivit rasande om min hund hade bitit sönder min kökströskel, tuggar på fönsterkarmar och bitit i hörn på väggar och genast försökt göra någonting åt det som ligger bakom.

Han vill inte att den här hunden ska präglas på hans mamma, som hans andra hund i princip blivit.

Men jag har redan fått svar på klickerfrågan, och jag ska läsa mer om det och tipsa honom om saker han kan göra med sin hund, eller låta sin mamma göra. Tack iaf för svaren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka