Klickerträning för häst

A

anni0001

Har precis träffat två kvinnor som håller kurser i klickerträning med hund och det verkade som ett spännande och skonsamt sätt att lydnadsträna sina djur på.

principen förstår jag fullt ut, men hur i hela friden ska man bete sig på hästryggen?! :crazy: dvs, när min unghäst fattar rätt galopp första gången så vill jag ju "klicka" den korrekta fattningen; klickar jag då direkt efter den korrekta fattningen och ger sen godiset när han galopperat färdigt och stannat? Det låter ju inte speciellt smidigt direkt (godiset kommer så långt ifrån klicket)
Men jag kan ju heller inte fatta galoppen, klicka honom och direkt göra halt - de blir ju hur vingligt och instabilt som helst.

Jag må vara trögtänkt men förklara gärna hur ni gör! :bow:

Sv: Klickerträning för häst

Klicket avbryter beteendet. Alltså när man lär in momentet så SKA det avbrytas vid klicket- din unghäst SKA stanna! Och jag lovar att du inte kommer behöva göra halt- när hästen är väl inklickad så kommer den att tvärnita så fort klicket kommer.

Det må låta vingligt och ineffektivt, men tro mig, det ta kortare tid att etablera ett nytt beteende genom klickerträning än genom "traditionella" metoder. Det blir väldigt effektiv träning, och du kommer att ha superfina fattningar på några minuter, och därefter är det lätt att shejpa fram längre pass med galopp.

Här är en liten video när jag klickertränar min halvblodsvalack att gå på volt runt mig med längd överlinje. Det är alltså första passet, och vi arbetade i tot 15 min. Efter tre pass skrittar, travar och galopperar han i samma form, och håller den flera varv utan problem.

http://www.youtube.com/watch?v=rniglcU6ABo

Knepet ligger i att lägga upp bra förstärkningsscheman med täta förstärkningar, och att tima in när det är dags att börja öka prestationskravet för att framkalla klicket. Tänk också på att inte jobba i för långa pass, ca 15-20 min kan vara för långt i början, det är mentalt ansträngande för dem, innan de är vana!

Senast ändrad:

Men hur får jag hästen då sen att INTE tvärstanna efter fattningarna? Genom att INTE klicka fattningen?

När man lär in kommandot för fattningen så klickar man direkt. Så fort du känner att hästen vet vad du ber om och svarar med en fin fattning så väntar du med att klicka tills efter ett eller två språng. Eftersom hästen vet att det är ljudet som betyder godis, kommer den att erbjuda beteendet tills den hör klicket (till viss gräns, självklart). Alltså ur hästens synvinkel, fungerar det inte att använda bara fattningen för att få matte att klicka, så provar vi att ta ett par steg till på galoppen och ser om det hjälper...

Det kallas oregelbunden förstärkning, och används för att utveckla och förfina beteenden. Läs gärna Skjut inte hunden av Karen Pryor för en bra grund till filosofi, metod och tillämpning av klickerträning.

tack för boktipset! Får se om jag ger mig på detta eller om jag håller mig till den vanliga hästhanteringen jag är van vid ;) Ibland blir man sugen att testa nått nytt ;)

Det blir ju lite annorlunda ridning med en klicker. Det kommer bli tvärnit när man klickar. Men man kommer också få en glad arbetsvillig häst som tänker själv! Tycker helt klart att du ska prova!

Om vi fortsätter på galoppfattningen
Första gångerna klickar man när hästen har fattat rätt galopp, direkt. Sen "kräver" man något steg (beroende på häst kan det vara allt från 1-?.) innan man klickar.
Och så fortsätter det.
Rätt snart brukar man kunna sätta själva fattningen på ett variabelt schema (heter det så på svenska?) för att till slut kunna plocka bort den helt och bara klicka en korrekt och snygg galopp.

För mig, som har en väldigt matmotiverad häst, är det bra att ha klickern redo lite då och då och klicka för saker som inte är perfekta, men som uppstod spontant. Hästen min är ganska så slö och kräver mycket av mig. Men med klicker har jag faktiskt fått honom att göra det mesta från att fatta galopp snyggt och prydligt till att rygga som en äkta westernhäst!

*fortsätter tipsa*

Reaching the animal mind, oxå av Karen Pryor. Den är min nya bibel :D Finns även som hemsida, med klipp från olika träningstillfällen med olika djur, blanda annat en ponny som är ledarhund :love:

Kul att vi verkar vara några stycken igen, hittar inte de gamla trådarna `? (är antagligen trög...)

Liknande trådar

T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Thundra
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka