Klickerträna hästen till att gå i form?

Twirro

Trådstartare
Tog en liten funderare på det här.. Tror ni att det går att klickerträna en häst till att gå i form? (förutsatt att man kan se när hästen inte "fuskar" och bara klickar när den går i rätt form) Någon som har prövat detta eller tror ni att det inte funkar? :P Vill höra era åsikter ;D Har inte prövat själv men.. Tja.. vad tror ni? :o

Sv: Klickerträna hästen till att gå i form?

Hur definierar du "rätt form"?

En häst som arbetar rätt med bakbenen och trampar under sig någorlunda, gärna även "krökt" nacke, eller hur man ska förklara? :S

Tog en liten funderare på det här.. Tror ni att det går att klickerträna en häst till att gå i form? (förutsatt att man kan se när hästen inte "fuskar" och bara klickar när den går i rätt form) Någon som har prövat detta eller tror ni att det inte funkar? :P Vill höra era åsikter ;D Har inte prövat själv men.. Tja.. vad tror ni? :o

ja såklart det går men det är ju inte formen som du ska fokusera på i så fall utan att hästen bär sig bakifrån, dvs det du klickar direkt är inte formen på halsen utan det som händer bak. Indirekt får du hästen i form.

ex på träningsplan tyngpunkt - samling - form och i alla dessa är det naturligtvis massa mindre delmål. Om du har en inklickad häst Går det rätt fort dock, det gäller bara att passa på när hästen bjuder på det. Har gjort det på min gamling i longeringen.

Jajamensan. Fast precis som när formen rids fram krävs det mycket arbete för att hästen ska orka!

När jag bröt handen förra sommaren arbetade jag min märr från marken och klickade för övergångarna, fick betyligt bättre bärighet i dem även uppsuttet sen!

/Migo

Får ursäkta mig om jag var otydlig, men det viktigaste jag menar med att hästen går i form är att den använder bakdelen, kanske var lite otydlig? Och man i ett senare skifte fokuserar på halsen ;) Men då ska jag ta och göra ett försök.. Det kanske även gör henne lite mer motiverad till att gå i form? vem vet ;) Då ska jag be någon annan tömköra henne så ska jag klicka så fort hon går i rätt "form" (trampar under sig) Då hon till 99% av gångerna hon sänker huvudet och kröker nacken vid tömkörning även går i form, det kommer liksom automatiskt! Men tack för alla svar och även råd jag har fått, det visade sig att jag inte var helt ute och cyklade med min idé! :D

Får ursäkta mig om jag var otydlig, men det viktigaste jag menar med att hästen går i form är att den använder bakdelen, kanske var lite otydlig? Och man i ett senare skifte fokuserar på halsen ;) Men då ska jag ta och göra ett försök.. Det kanske även gör henne lite mer motiverad till att gå i form? vem vet ;) Då ska jag be någon annan tömköra henne så ska jag klicka så fort hon går i rätt "form" (trampar under sig) Då hon till 99% av gångerna hon sänker huvudet och kröker nacken vid tömkörning även går i form, det kommer liksom automatiskt! Men tack för alla svar och även råd jag har fått, det visade sig att jag inte var helt ute och cyklade med min idé! :D

nej speciellt ute o cyklar är du inte. Vid träning på långa tyglar (enligt Piet B metod) så använder man sig av positiv förstärkning och formar hästen att bära sig själv. Det är helt vanlig shaping egentligen.

Okej, är väll inte alltför vetande inom detta ämne dåra men men, intressant att höra iallafall :D

Ursäkta ifall jag spårar in på lite annat här men skulle gärna vilja passa på att fråga en sak om klickerträning när det ändå är duktigt folk inne på tråden.

Ska ta ut tränare till våren men tills dess är jag väldigt försiktig och gör bara saker som jag vet inte har någon jättestor påverkan hos min häst (jag är alltså noggrann med att försöka att inte klicka in några ovanor), till exempel har jag lärt honom att när jag håller fram en pet-flaska så ska han ta den och hålla den i luften tills jag klickar (vill kunna utveckla detta tills han kan ta upp den från marken själv). Men då måste jag bara fråga, när han nu tar upp flaskan så håller han den i luften och när jag klickar så släpper han den och fokuserar på mig. Då måste han väl veta att klick=beröm? För eftersom att jag inte är så erfaren inom detta så har jag inte varit 100 på ifall han är säker på vad jag menar, men han verkar ju fatta vad det går ut på eftersom han slutar upp i samma stund som jag klickar.

Tror ni att han förstår?

Ursäkta ifall jag spårar in på lite annat här men skulle gärna vilja passa på att fråga en sak om klickerträning när det ändå är duktigt folk inne på tråden.

Ska ta ut tränare till våren men tills dess är jag väldigt försiktig och gör bara saker som jag vet inte har någon jättestor påverkan hos min häst (jag är alltså noggrann med att försöka att inte klicka in några ovanor), till exempel har jag lärt honom att när jag håller fram en pet-flaska så ska han ta den och hålla den i luften tills jag klickar (vill kunna utveckla detta tills han kan ta upp den från marken själv). Men då måste jag bara fråga, när han nu tar upp flaskan så håller han den i luften och när jag klickar så släpper han den och fokuserar på mig. Då måste han väl veta att klick=beröm? För eftersom att jag inte är så erfaren inom detta så har jag inte varit 100 på ifall han är säker på vad jag menar, men han verkar ju fatta vad det går ut på eftersom han slutar upp i samma stund som jag klickar.

Tror ni att han förstår?

det är väldigt svårt att säga utan att se er in action faktiskt. Hästen kan ha snappat upp ett beteende utan att ha förstått vad klicket betyder. Du får helt enkelt fösöka klura ut det, prova att klicka i stallet på kvällen ex för en vardaglig hanternig och se om han reagerar med att vilja ha sin godisbit. Eller flytta din petplaskeuppgift till en annan miljö och se om han fattar.

Ok, nu har jag även klickat i lite andra sammanhang också, för att förstärka något bra till exempel. Bad honom till exempel gå över en stor prasslig matta för ett tag sedan och så fort han nosade på den fick han klick och då såg han sig om efter godis. Sedan tog han ett steg, fick klick, såg sig om efter godis osv. Nu har jag tränat på detta ett tag och nu går han över mattan, får klick och då verkar han förstå att nu kommer godiset för han blir helt plötsligt väldigt uppmärksam och väntar tills han fått godiset, eller tills då jag börjar klia honom (båda verkar funka lika bra). Som sagt han verkar förstå, men det blir nog lättare till våren då jag ska ta hjälp av någon som kan :)

Du är på rätt väg, i alla fall! :)

Det är klokt av dig att ta det lugnt tills du har tränare ute - man kan lika väl klicka in ett oönskat beteende som ett önskat innan man tränat upp sig. Klicker, så väl som allt annat kräver tid och övning att bli bra på.

Jättebra att din häst uppskattar både kli och godis. Ibland är det opraktiskt med godis, och ibland tar godiset slut, trots att man fyllde fickorna innan man började.;)

Ibland är det opraktiskt med godis, och ibland tar godiset slut, trots att man fyllde fickorna innan man började.;)

typ *kl*

då är det väl min tur att gå ifrån ämnet lite;)

Jag har en ponny som man verkligen inte kan använda godis som belöning till. Så fort det kommer in godis i bilden så blir hon helt besatt och blockerad! Kan inte koncentrera sig på ngt annat! Vad ska jag göra? Räcker en klapp som beröm?

typ *kl*

då är det väl min tur att gå ifrån ämnet lite;)

Jag har en ponny som man verkligen inte kan använda godis som belöning till. Så fort det kommer in godis i bilden så blir hon helt besatt och blockerad! Kan inte koncentrera sig på ngt annat! Vad ska jag göra? Räcker en klapp som beröm?

en häst som gör allt för godis är perfekt att klickerätrna efterosm den blir väldigt motiverad av godis. genom att använda godiset som förstärkare så får man bort både tigg och blockeringar för djuret lär sig vad som erfodras för att få belöningen. Borta är alla problem, utom det att du får en väldigt arbetsvillig häst, vilket kan vara lite läskigt ibland... Vill du ändå inte ge godis så funakr det som gör hästen motiverad. uppskattar hon en klapp?

Du är på rätt väg, i alla fall! :)

Det är klokt av dig att ta det lugnt tills du har tränare ute - man kan lika väl klicka in ett oönskat beteende som ett önskat innan man tränat upp sig. Klicker, så väl som allt annat kräver tid och övning att bli bra på.

Jättebra att din häst uppskattar både kli och godis. Ibland är det opraktiskt med godis, och ibland tar godiset slut, trots att man fyllde fickorna innan man började.;)

hehe ja godis i fickorna är alltid en utmaning... har som regel att när godiset är slut så är tränignspasset slut, det gäller bara att planera så man inte är mitt ute i skogen :9 som tur är gillar kusen kli oxå, då kan man klia sig hem *s*

skämt åsido, för det mesta funkar min planerning väldigt bra, dock har alla mina hästjackor massor av godis i fickan....

absolut. Ta det i små steg bara

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Görel
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar