Klickerord/metod för flera hästar

danilo

Trådstartare
Det jag skulle vilja är att lära in och använda ett klickerord. Min fundering är bara den hur det fungerar då jag är med flera "inlärda" hästar tillsammans, om man har använt samma ord? Om jag är i en hage med tre hästar och ber en att göra något, och sedan säger klickerordet, kommer inte de andra då bli förvirrade, eller förvänta sig belöning? Ska man använda olika ord till varje häst?

Eller, är problemet det här: hur ser man till att ett kommande som är riktat till EN häst inte uppfattas som kommandon av de andra? Ska man inleda med hästens namn, om den nu uppfattar det vill säga.

Någon som har några tips?

Sv: Klickerord/metod för flera hästar

Hehe, vilka frågor ;)

På första frågan vill jag säga att du helst bör separera klickerorden till olika hästar. Annars får du lov att ge ALLA godis när du klickar.
Om de tänker "godis" i samband med ett visst ord/ljud så ska du alltid kunna lova dem det, det är därför man helst ska välja ett ord som inte kan missbrukas eller användas av misstag. Annars blir det ju fel, då är det ju bara IBLAND klicket är något bra. Det är inte "belöning efter klicket" man minskar eftersom, utan bara tiden det tar från att hästen utför rätt sak till klickning+godis. Klick ska alltid följas av godis, för att det ska bli logiskt.

Hmm, kommando i form av ord till hästarna vete katten hur man ska använda. Det torde gälla samma sak som för första frågan - att man helst bör använda olika kommandon för att göra det bekvämt för djuren (så som man gör med vallhundar t.ex. Varje hund har individuella visslingar för de olika kommandona, ingen hund har samma visslingar i någon riktning). I värsta fall har du kanske 3 bugande hästar bredvid dig och du måste ge alla 3 godis samtidigt ;) Samtidigt så belönar man ju inte tiggande i annat än inlärningsstadiet, sedan så belönar man bara det som man BER om. Om du ber hästen att backa, då är det den häst som du ber backa som ska få godis. Om de andra vill tigga genom att backa, så är det upp till dem, men du har inte bett dem. Detta kräver i och för sig att du även använder kroppspråk och någon form av visuell kommunikation och inte enbart ljud (ett ljud kan vara riktat till vilken häst som helst; om du inte sätter fokus i din egna kropp).

Någon annan som har andra synpunkter?

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Valle
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka