Klickerfråga...

Disen

Trådstartare
Ni som klickar in olika moment, gör ni alltid klart ett trick innan ni börjar på nästa? Eller hur vet hunden vilket moment ni vill att den ska göra vid just det tillfället? Har ni någon signal som säger "nu är det tassbeteende" osv. Om ni ska lära in ett beteende som följs av ett annat, placeras då hunden i någon utgångsposition? Exempelvis 'sitt fint', sätter ni den först och väntar eller får den komma på själv att den ska sitta först?

På kvällarna klickar jag lite olika trix med hundarna under reklamen när jag ser på TV. Nu låg jag och funderade på om jag kan/bör göra det enklare för hundarna då dom slår knut på sig själva och testar alla tricks tills det klickar.

Så, hur gör ni?

(Ursäkta om det blev flummigt. Är trött och skriver från mobilen. Gott nytt år alla! :D)

Sv: Klickerfråga...

Låter de prova till de närmar sig rätt, alt ger en liten ledtråd beroende på hur mkt tålamod jag har. Lär in flera olika trix samtidigt (och använder klickern även efter ren inlärning, dvd för finslipning eller motivationshöjande) men bara ett per pass om jag inte kedjar.

Jag tränar flera olika efter varandra med en liten paus emellan. Aldrig i samma ordning. Hunden lär sig snabbt att när man håller på och tränar ett moment så ska den göra samma hela tiden och när man har haft paus så vill matte att man ska göra något annat. T ex kan man börja med enbart kontakt, paus, trampa på musmatta, paus, osv. Paus = uppbunden hund under tiden man själv förbereder nästa övning.

Jag försöker aldrig lära in grunden till olika trick eller liknande under samma träningspass. Däremot ser jag ingen skillnad i att finslipa moment och vidareutveckla moment, så bara vi kommit så långt att jag har någon form av kommando på ett beteende så kan jag börja kombinera dem under samma träningspass.

Sedan tänker jag mycket på att inte kombinera för lika moment på träning förrän de är helt säkra. Jag tar tex inte ställande och läggande under gång direkt efter varandra på träning, innan hunden blivit så säker på momenten att jag litar på att hon fixar det utan att blanda ihop dem. Däremot kan jag köra ett läggande under gång, träna lite annat och sedan ta ett ställande under gång, då har hon fått "rensa hjärnan" lite mellan momenten.

Jag blandar hej vilt men brukar ge lite ledtrådar om vad jag vill att de ska göra. Oftast räcker det med att jag tittar åt olika håll (på marken, långt bort, på något ställe på hunden) men ibland lägger jag till föremål som en planka, musmatta eller annan target.

Hmm... jag gör som du angående att titta åt ett visst håll/på en punkt alt står på ett visst sätt. Jag kan också köra olika moment under ett träningspass, men tar kanske någon minuts paus emellan för att dels fundera igenom träningen + ge hunden en chans att förstå att vi har bytt.

Det är så givande för mallen att klickas i trix. Vi kan köra ett helt pass med brukselitens lydnad, men det räcker att klicka ett helt nytt trick i 10 minuter (med pauser!) för att han ska bli helt slut.

KL

Tack för alla svar! Intressant att se hur andra tänker. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka