kliar sönder svansen på sommaren

X

xect

På sommaren när alla insekter komma ställer sig de allra flesta hästarna i stallet och gnuggar rumpan mot boxväggarna. Detta resulterar ju då i en ful svansrot, taglet skavs ju liksom bort.

Varför kliar det bara på sommaren? Är det bara pga insekterna? Något speciellet just i vårat stall? (stort, luftigt och svalt)

Kan man göra något för att förhindra det? Smörja in svansen i något? Ha något slags svansrotskydd?

Tack på förhand!

Sv: kliar sönder svansen på sommaren

Hejsan!

Jag provade Nylanders hästkräm förra sommaren och det tyckte jag fungerade riktigt bra. Jag har inte haft problem med kliande i svansar på tidigare hästar så jag har inte så stor erfarenhet, men det kan ju vara värt att prova. (För det är väl inte mask som orsakar klådan?)

Trist när det kliar på dom. Det är ju både synd om hästen, och blir fult... :(

Lycka till!

Om det är så att alla hästar i stallet gör så tror jag nog att ni ska se över eran avmaskning.
Ett bra sätt är ju att köpa "kolla masken" , finns på apoteket.

Prob produkterna är super.

Det håller jag med om. PROB i kombination med linfröolja (1/2 dl i fodret varje dag) gjorde att min häst slapp klådan.

Immer

kl

tack så hemskt mycket för tips!

(vi avmaskar hästarna i stallet regelbundet så jag tror inte det är mask)

Liknande trådar

Hästvård Min pålla har börjat klia sig igen. Fast denna gången värre än förra året, så fort hon kommer in så kastar hon sig mot boxväggen och...
Svar
15
· Visningar
1 569
Senast: Panikie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka