Sv: kliar sig, varför? (långt)
Du är inte ensam med att ha en hund som börjat klia sig, jg har en jack russel på 16 månader som har börjat och klia sig just runt munnean och ögonen (ansiktet).
Har kontaktat veterinär och de tyckte inte det såg ut som skabb heller utan någon slags allergisk reaktion. Har funderat och jag tror mig komma ihåg att han började nog stax efter vi bytte foder till Bravo m. kyckling. (Han bantar så han ska ha mager diet). Så detta kan nog va orsaken på min, ska byta tillbaka till det gammla fodret igen Bravo med vom för att se om det slutar klia.
Du är inte ensam med att ha en hund som börjat klia sig, jg har en jack russel på 16 månader som har börjat och klia sig just runt munnean och ögonen (ansiktet).
Har kontaktat veterinär och de tyckte inte det såg ut som skabb heller utan någon slags allergisk reaktion. Har funderat och jag tror mig komma ihåg att han började nog stax efter vi bytte foder till Bravo m. kyckling. (Han bantar så han ska ha mager diet). Så detta kan nog va orsaken på min, ska byta tillbaka till det gammla fodret igen Bravo med vom för att se om det slutar klia.
Tycker detta låter ok, så hade jag gjort. Håller med om att man ska ta en sak i taget. Tar du bort fodret nu oxå så vet du ju inte om det är kortisonet eller fordret som hjälp eller båda. Det är jobbigt det här med klåda och allergi.Han har fått kortison mot besvären, och slutat klia sig därefter, så vi tänkte först låta honom äta upp kuren, börjar han sedan klia sig igen så plockar vi fodret.. Låter det logiskt eller dumt?
Men vad ska man ge dem om de är proteinallergiker??Det hundar oftast är allergiska mot är protein. Protein som kommer från kyckling, nöt, gris, lamm, fisk etc. Helt enkelt de proteinkällor som används mest i hundfoder.