Kliar sig på benen

Limelight

Trådstartare
Har ett varmblod som söker sig till grenar på backen för att ställa sig och klia sina bakben emot dem.
Ser ut som det är karleden han vill klia, men svårt att se. Om jag kliar han någonstans tycker han inget är skönt.
Funderar på varför han gör så. Någon ide?

Haft ett kallblod för 2-3år sedan som fick fotskabb och han stod också och kliade sig jämt på bakbenen mot allt. Kan varmblod få fotskabb också?

Eller vad kan det tänkas vara?, ser inget konstigt på benen, han är inte öm när man klämmer.

Sv: Kliar sig på benen

Kan det ju faktiskt vara. Den andra hästen i hagen kliar sig ingenting och verkar inte vara irriterad, men kanske är ngn form av ohyra som inte smittar.

Kan man behandla själv eller ska man ta ut veterinär som tittar och ev tar odlingsprov?

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 228
Senast: Takire
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 886
Senast: Josofinito
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 975
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat