Kliar manen

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk kliar sönder manen :mad:

Hon har kliat hela vinter egentligen men inte så farligt, men nu har dom en väldigt bra bräda som går ner i öppningen till ligghallen (det ska fixas till) och där står hon och gnider manen då och då. Den blir jätteful och går av :(

Vad kan detta bero på? Hon har aldrig tidigare kliat sönder man.
Jag kan inte se något i manens botten, känns som vanligt.

Har eksemschampo och tänkte tvätta med det och sedan kanske smörja med något bra för detta?

Men vet ju inte riktigt om det beror på yttre eller inre omständigheter.

Sv: Kliar manen

Prova att tvätta med grönsåpa och smörj sedan på kylbalsam. Det hjälpte min eksemhäst.

Spontan tanke - kanske nackbandmask? (åtgärdas med dubbel dos av ett ivermectinpreparat - jag vet inte om man kan ställa diagnos på ngt annat sätt än att se om det försvinner med avmaskning)
De brukar ju inte direkt klia sig på vinterhalvåret om det är sommareksem.

Halvt knapplån.

Jag håller med Ameo i det hon skriver ang att dom inte brukar klia sig på vintern om det är vanligt sommareksem. Men du hur är det med zinknivåerna i foderstaten?

Kanske har hon haft pälslöss och det jag sett är att de gärna fortsätter klia sej vidare även om pälslössen är borta. Har haft dylikt problem med två hästar. Sommaren blev jobbig men nästa sommar var det inget att tala om.....

Tvättade med Hexocil och sedan fick jag ha på lite gifter, Ultrashield.... Kliade inte söder eller så men kliade ändå så det syntes på manen. Svansen fick vara ifred.

Istället Hexocil kan man använda Hibiscrub, halva priset men samma funktion! Fick tipset av en veterinär när jag fick ordination att tvätta min dam med desinficerande.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 518
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 971
Senast: Seabaz
·
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
7 279
Senast: cillaozantos
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 472
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil