Kliar i svansen

A

Anneli 07

Hej! Jag undrar om det är det någon som har något bra råd när hästen kliar sig i svansen?
Min häst ruggar svansen på nätterna i boxen så den ser ut som svinto på morgonen:(
Han gör det varje år vid denna tiden på året men värre nu i år tycker jag.
Svansen börjar bli tunn av kliandet och ser inte så vidare kul ut, han lär ju behöva ha sin svans mot alla flugor och insekter i sommar.
Har kollat igenom den noga men kan inte se några sår, ohyra eller andra konstigeheter.
Finns det något bra medel man kan tvätta med?

Sv: Kliar i svansen

KL

Kommer följa denna tråden, min ponny gör exakt likadant! Och det blir lite värre på sommaren.

Kliar svansen, hon har också tunn svans, ingen ohyra eller liknande, hon är avmaskad.. Jag har ingen aning om varför hon kliar sig.

kan den inte ha fått eksem lr nått ? För nu börjar ju solen och insekter komma... om det är torrt är det nog bra att på någon muukgörande salva.

Tror inte det är eksem han kliar sig inte ute i hagen och på sommaren slutar det klia. Han har gjort på detta viset i perioder och alltid på våren.
Hästarna går kvar i vinterhagen och äter sitt vanliga hö så det kan ju inte ha med betesläppet eller gräset att göra.:confused:

Var en häst på ridskolan där jag red förut som oxå kliad sig i svasen hela tiden :crazy:, han kliade av sig nästan hela svansen hade inget hår kvar på sidorna.... Men han hade eksem, lr ohyra och han hade de på något medel på iaf... Den kan ju annars bara ha fått myggbet på svansroten och att det kliar... Min häst är jätte irreterad på myggorna nu, och de är ju hur stora som helst. :crazy: Så du kan ju prova att ha på insektsmedel på svansen så kankse han inte blir biten mer iaf... om det är därför han kliar sig...

Jag brukar smörja in svans och bak med barnolja, det funkar bra.

Hej! Jag undrar om det är det någon som har något bra råd när hästen kliar sig i svansen?
Min häst ruggar svansen på nätterna i boxen så den ser ut som svinto på morgonen:(
Han gör det varje år vid denna tiden på året men värre nu i år tycker jag.
Svansen börjar bli tunn av kliandet och ser inte så vidare kul ut, han lär ju behöva ha sin svans mot alla flugor och insekter i sommar.
Har kollat igenom den noga men kan inte se några sår, ohyra eller andra konstigeheter.
Finns det något bra medel man kan tvätta med?

Min lilla ponny gör det också nu, men i hans fall är jag ganska övertygad om att det handlar om fällning av vinterpäls...

Min islandshäst brukar också klia svans - Börjar i samband med fällningen och insekterna som blivit aktiva! Han förstörde svansen förra året och nu har det vuxit ut fint, för att det inte ska bli så igen har han fått ett tunnt flugtäcke med svansskydd att ha på sig inne.

Fyller även upp ett hönät ordentligt som han får vid insläpp så han har att plocka & pyssla med några timmar. //Linda

Jag har funderat på just pälsfällningen i och med att detta upprepar sig just vid denna tiden varje år, kanske kliar det i svansen när han fäller sin päls?:confused:
Finns det flugtäcke med speciella svansskydd?
Han står inte inne så mycket ställer in vid 21.00 och släpper ut vid 06.30, så jag tycker inte han borde bli så himla rastlös.......

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 304
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 606
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 052
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka