Kliar av sig lindan...

Vita_N_6520

Trådstartare
Min systers unghäst blev sparkad för ett tag sedan på bakbenet och var tvungen att sys..
Vi har haft benet lindat hela tiden. Första dagarna gick det bra, men sen började hon skrapa av sig lindan mer och mer..
I helgen nångång så hade hon dragit upp stygnen (vi var borta så en annan skötte det..) och så.
Vet skulle ändå ta bort stygnen i mitten av veckan så hon tog bort dem och kollade på såret..

Men nu efter det så skrapar hästfan av sig lindan hela tiden :p
Har man tur så sitter det i ½ dygn, men det är inte ens så bra knappt.
Igår kväll lindade jag i samband med kvällsfodringen (21) och imorse hade hon dragit av sig lindan (07) och såret var fullt med spån och bajs. Inte bra..

Någon som har en super idé om hur man kan få lindan att sitta kvar/hästen att inte skrapa av lindan?
Tycker jag har provat alla kombinationer av lindning men inget hjälper ju..:crazy:

Sv: Kliar av sig lindan...

Jag kom att tänka på en drastisk sak...
Det finns kragar till häst, hittar ingen bild nu men kragen är gjord av pinnar ca 0.5 m långa som är ihopbunda som man sätter runt halsen som en hög krage, då kan inte hästen böja halsen.
Ingen jättetrevlig lösning dock.

Jag har använt "allt". :p

Flex-linda, fleece, gasbinda i olika kombinationer.
Med bomull och utan bomull.

Nu sist köpte syster självhäftande gasbinda och det trodde jag skulle bli bättre men tydligen inte. :cool:
Hade även någon sorts "tejp" som vi satte över men det hjälpte inte heller...

Fast hon kliar av sig med bakbenen inte med tänderna.. :)
Så det vore med att ha tratt på bakbenet :p

Lindar ni med VetFlex-linda? Den borde ta ett tag att få av sig.

Har hon fri tillgång på grovfoder?

Det tar kanske ett tag, men av kommer den ;)
Så jo vi har provat med det.

Hon får rätt mkt foder. Inte helt fri tillgång men hon står inte länge utan mat.
Och jag tror inte det spelar någon roll heller, tyvärr..

Hästplåster (Snögg) fungerar ganska bra tycker jag.Det är som skumplast med lim på ena sidan.Man tvättar rent såret,se lägger man på en kompress och sedan drar man Snögg runt.Det klistrar fast sig hårt.Sen byter man bandage varje eller varannan dag.Om hästen biter i det kan man ta en spraydutt med antibit medel på (alltså bara en liten puff).

Enda tråkiga med plåstret är att det blir en massa klister på benet som man inte kan få bort utan det får liksom nötas eller växa bort när håren byts ut.(Men det är ju bara estetiskt).

Finns att köpa på ATG-kliniker,Täby Galopp och diverse ställen.

Öhm.. Ungefär mitt mellan hasen och kotan, på baksidan..

MonteRose: Ah det kan man ju testa! Kanske blir lite klumpigt men det får man väl ta.

Ni har inga heltäckande skydd sådana man ser på fälttävlanshästar ibland? Kommer inte alls på vad de heter just nu de är oftast svarta och så 4 rejäla kardborreband. Brukar vara supersvåra att få av hästen i alla fall när de är nya.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 596
Senast: Digbil
·
Hästvård Behöver lite inputs och idéer till nästa veterinärbesök på torsdag, börjar kännas lite lätt hopplöst det här.. Lång historia...
Svar
7
· Visningar
3 770
Senast: Bismark
·
Hästvård Har en annan tråd om min hästs sårskada, så här ville jag bara ss om det finns någon med erfarenhet av sår över kastanj? La om såret...
Svar
5
· Visningar
1 713
N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 698
Senast: NinaochRambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka