Kliande hund *blir galen*

W

Willebillebus

Har nu bokat tid till veterinären åt min stackars tik.

Det började med öronkliande och huvudskakande, så jag rengjorde öronen som jag alltid gör och då brukar hon vara "bra" på ett par dagar.

Men denna gång kliar hon inte bara i öronen utan även ner på halsen, magen och på väldigt kort tid har hon blivit glespälsad.

Idag hade det blivit sår både på, i och bakom öronen men även på halsen samt att huden ser röd ut på alla vita ställen. Så det var bara att ringa vet. och fick en tid imorgon.

Det första jag tänkte på var öroninflammation, men efter mera "forskning kom jag fram till rävskabb, öronskabb, löss och demodex.

Jag vet att våran vet är ganska ensidig och kommer garanterat säga öroninflammation som han gjort tidigare (utan resultat). Är det något test jag bör propsa på att han ska göra när jag är där?

Tillägger att hon har haft hud/öronproblem tidigare men aldrig så här illa.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kliande hund *blir galen*

Återkommande problem med öronen kan tyda på någon form av allergi.

Mvh

Tora

Hon är väldigt känslig, så vi gör inga foderbyten osv.
Men du kanske menar allergi av yttre faktorer?

Lägger till ännu en fråga: kan en hund bli överkänslig mot ett foder hon ätit hela livet?

Det första jag tänkte på var öroninflammation, men efter mera "forskning kom jag fram till rävskabb, öronskabb, löss och demodex.

Jag vet att våran vet är ganska ensidig och kommer garanterat säga öroninflammation som han gjort tidigare (utan resultat). Är det något test jag bör propsa på att han ska göra när jag är där?

Skraptest för att utesluta skabb av olika slag. Minst det borde göras iaf.

Har du inget förtroende för din veterinär kanske du skulle vända dig till en annan?

Jag tänkte nog på tex allergi mot kvalster och liknade. Vet inte hur gammal din hund är, men oftast så brukar det märkas under de första två åren.

När det kommer till foder allergi så kanske tillverkaren av fodret har ändrat något eller så har det blivit något "knas" i magen.

Men är hunden äldre och ätit samma mat hela sitt liv utan problem så är det kanske troligare att det är rävskabb eller liknade.

Men det är lätt att se om hunden är allergisk mot yttre faktorer. Man skickar bara ett blodprov (tyvärr är det inte helt gratis :crazy:).

Mvh

Tora

Nackdelen med skraptest är att det behöver inte visa något fast hunden har skabb.
Behöver inte vara många djur i huden förrän hunden ska få klåda mm, och då gäller det att skrapa precis där som det finns ett skabbdjur.

Men jag håller med, bättre med ett test än bara gissa på att det är öronen.

Så har iallfall en veterinär förklarat för mig :)

Grana som är glad hon har en veterinär som man kan diskutera med och som inte krånglar :)

Många gånger så behandlar man mot rävskabb fast man inte hittar några djur om symptomen är rävskabbsliknade.

Mvh

Tora

Skraptest för att utesluta skabb av olika slag. Minst det borde göras iaf.

Har du inget förtroende för din veterinär kanske du skulle vända dig till en annan?

Då vi bor lite långt från civilationen måste jag isåfall vänta tills jag har tid, barnvakt och tillgång till bil.
Denna vet. är i närheten.

Och eftersom jag ser att hon lider vill jag iväg med henne så snart som möjligt.

Och jag tror att om jag kommer med lite mer "förslag" på vad det kan vara så hoppas jag att han lyssnar på dom.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att mycket av symptomen av rävskabb stämmer, men jag har en till hund och han visar inga symptom alls.

Kan bara 1 hund i familjen ha skabb?

Många gånger så behandlar man mot rävskabb fast man inte hittar några djur om symptomen är rävskabbsliknade.

Mvh

Tora

Japp, därför är jag glad att jag bara ringer min veterinär och säger att nu är det på G igen :)

Grana, vars man såg en skabbräv här i förrgår :(

Tycker att mycket av symptomen av rävskabb stämmer, men jag har en till hund och han visar inga symptom alls.

Här hos mig är det alltid samma hund som visar symtomen först. Väntar jag som börjar det på mina andra efter ett tag.

Men jag har hört att det bara kan drabba nån i en flock, sen om det är sant vet jag inte. Men är ju bättre att behandla alla så man är säker.

Min uppfödare har haft rävskabb på sina hundar och alla fick inte symptom. Dock så behandlades alla. Det beror nog lite på vilket imunförsvar hunden har. Men oftast så brukar båda hundarna bli smittade.

Min hund hade också likande problem som din. Dvs återkommande öronproblem och kliade sig ofta. Den andra hunden var oberörd. Åkte till Blå Stjärnan i Ggb för utredning. Behandlade båda för rävskabb. Till slut så visade sig dock att han var allergisk mot inomhuskvalster. Nu ca ett halvår efter påbörjad behandling (sprutor så att han skall lära sig att tåla kvalstern) så har han inte visat några som helst problem med öronen och han kliar sig inte mer än en "vanlig" hund.

Mvh

Tora

*uppdatering*

Har nu varit hos vet.

Dom misstänker atopisk dermatit och hon ska in för provtagning på fredag.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
Sambon tycker att vi ska ta bort henne (hans hund). Men jag vill ge henne en chans!

Hur uttdagen kan en sådan här process bli och hur stor är chansen att hon kan bli " frisk "?

Någon med erfarenhet av denna sjukdom?

Vi hade en schäfertik med dessa problem.
Det hon blev absolut sämst av var faktiskt olika öronrens-produkter (vilket vi inte kom framtill förrän några år senare då besvären i öronen blev värre av rengörningen)
Hon blev 12år och hade periodvis jobbiga hudproblem.
Men efter att ha hittat en lämplig medicinering, rätt kost och rätt schampoo så kunde vi hålla henne besvärsfri.

Är din hund ordentligt vet.vårdsförsäkrad så be dem göra ordentliga utredningar och prover på vad som kan ge besvären.
Fisk är tydligen vanligt...

Malaceb tror jag specialschampoot heter som var det absolut avgörande bästa för vår vovve. Men för bästa resultat så var det bad varannan dag i de dåliga perioderna.

Lycka till med er vovve!

Vad är det för sjukdom? Någon form av allergi eller?

Har legat i magsjuka i över en vecka nu, men äntligen friska!

I fredags var sambon och lämnade av henne hos vet. Dom sövde henne för att kunna gå in och göra rent örongångarna ordentligt samt tog skrapprov, biopsi på 5 ställen samt blodprov.

Det både vi och veterinären misstänker mest är tyvärr demodex. Men även allergi (atopisk eller foder).

Vi väntar fortfarande på provsvaren som skulle komma idag eller början på nästa vecka.

För nuvarande går hon på en dunderkur av mediciner som hon har svarat bra på, kliar sig betydligt mindre och alla sår och hudrodnader är borta.

Så nu är det bara att vänta.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 848
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 661
Hundhälsa Ska ringa veterinären imorgon men vill gärna spåna lite mer er också. Hunden är under utredning, eller den är snart klar och...
Svar
8
· Visningar
3 155
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 563
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10