N

Naggur

har jobbat på flera ställen där dom har gett hästarna kli. Dom har fått det för magens skull. men jag har aldrig tänkt på vad det är bra för, vad det innehåller och så=)
Så i hela 14 år har jag hållt på med hästar utan att veta igentligen varför man ger kli=) så berätta allt ni vet!:banana:
 
Sv: kli...

Hm, jag brukar ge kli när jag tycker att de behöver gå upp lite i vikt. Kli i kombination med lucern och kornkross funkar fitn då. Och på vintern får ofta min häst lite kli för magens skull, vet inte varför men hans mage hålelr sig bra då.
 
Sv: kli...

Jag ger min seniorhäst kli som en del av foderstaten eftersom han behöver hålla hullet. Fungerar jättebra.
Det är strukturen jag är ute efter pga att han inte klarar att äta hö längre.
Kli innehåller mycket fibrer, vilket hjälper hästar att hålla magen igång. Tunna hästar äter ofta för lite grovfoder/fibrer av olika anledningar.
 
Senast ändrad:
Sv: kli...

okej. tack för svaren. då behöver min matglada kille ingen kli i alla fall=)
 
Sv: kli...

Vetekli innehåller massor av protein. Ger ungefär samma effekt som lusern. Innehåller även mycket fosfor
 
Sv: kli...

Salasolen skrev:
Vetekli innehåller massor av protein. Ger ungefär samma effekt som lusern. Innehåller även mycket fosfor

Är det tokigt att kombinera kli med lusernpellets till en seniorponny som har svårt att hålla hullet? Blir det för stor proteingiva då?
 
Sv: kli...

Ja det vet jag oxå. Värden har jag inte då det inte är min ponny. Jag bara undrade såhär i allmänhet. Jag har läst nånstans att det inte ska vara nån fara med hög proteingiva om den kommer från tex gräs (som lusern väl är). Men dock så ger ju kli protein och då kanske det ändå blir tokigt att kombinera dessa??

(I detta fall ges även lite betfor samt mulitvitamin, inget annat).
 
Sv: kli...

kli innehåller lite b-vitamin också.

hur mycket kli ger ni till era? jag ger 5dl (vet ej vikten) till min arab
 
Sv: kli...

Jag ger mitt varmblod 0,5kg vilket är ca 16dl och russet 0,2kg vilket är ca 6dl. Kli har en max giva på 100g/kg häst och det ska alltid serveras blött för att undvika damm vilket orsakar hosta. Är det någon som vet om de finns någonfara i att kombinera kli med soja? Foderstaten är ordentligt uträknad.
 
Sv: kli...

månFare skrev:
Är det tokigt att kombinera kli med lusernpellets till en seniorponny som har svårt att hålla hullet? Blir det för stor proteingiva då?

Så länge som din ponny är bra i magen är det nog ingen fara. En äldre häst har ofta svårare att tillgodogöra sig proteinet än en yngre, rådfråga någon veterinär.
Länktips:http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

Jag har en seniorhäst som öht inte alls äter hö längre. Han får massor med lucernpellets, ca 6-8 kg/dag, 4 ggr dag, och ganska mycket vetekli. Jag ger honom också krossad havre, rapsolja och betfor.
 
Sv: kli...

Elute skrev:
Jag har en seniorhäst som öht inte alls äter hö längre. Han får massor med lucernpellets, ca 6-8 kg/dag, 4 ggr dag, och ganska mycket vetekli. Jag ger honom också krossad havre, rapsolja och betfor.

Inget stråfoder alls? :eek:
 
Sv: kli...

Nä, han äter inget hö alls. Jag lägger fram hö, han står och tuggar, och tuggar, men spottar ut höet i bollar. Av denna anledningen har jag anmält hästen, och han kommer att skickas i slutet av månaden.:cry:
Jag har satt ihop foderstaten tillsammans med min veterinär, och hästen har varit pigg, glad och ridits hela vintern. Gröngräset som kommer nu klarar han att tugga en del av, men måste ändå stödutfodras mycket.
Lucern är ett grovfoder.
 
Sv: kli...

Min äldsta dam -32- har inte heller kunnat äta hö eller silage på många år. Med ca 10 kg lusern/betfor gröt dagligen håller hon sig fin och racar dagligen i kapp med åringarna. Fast hon förlorar numera oftast kapplöpningen varpå hon blir väldigt upprörd och kör en sparka- bakutserie!

Betfibrerna i betfor fungerar också som grovfoder i hastens tarm.HH
 
Sv: kli...

HelenaHandberg skrev:
Min äldsta dam -32- har inte heller kunnat äta hö eller silage på många år. Med ca 10 kg lusern/betfor gröt dagligen håller hon sig fin och racar dagligen i kapp med åringarna. Fast hon förlorar numera oftast kapplöpningen varpå hon blir väldigt upprörd och kör en sparka- bakutserie!

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: kli...

Okej sorry..Såg inte att du hade testat att ge hö. Är han gammal?
Menade itne att låta sur. Tyckte det lät lite med 6 kg lucern bara..:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp