Kli-ig mule - vad är felet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _paniiik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 444
P

_paniiik_

Hej
Det är så här att min häst vill klia sin nos mot sina ben, mot marken och allt annat som kan finnas till "hands" när jag rider.
Minst varannan minut stannar han för att klia sig och det verkar inte ge med sig.

Det spelar ingen roll om det är i skogen eller på ridbanan - Han kliar sig oavsett.

Det har heller inte med benskydden att göra för varesig de är på eller av så vill han klia nosen.

Det händer att han stannar, kliar sig mot knät och sedan trycker nosen mot marken och drar den mot vägen samtidigt som han går någon meter.

Om jag driver när jag märker att det är på väg så struntar han i kliandet men är märkbart irriterad.

Vad är detta!?

Tränset som jag använder saknar numera "snokremm" för den kliade han loss vid vår första ridtur. Kan det ha med det att göra? Fast jag tror egentligen inte det själv.

Jag har inte märkt något liknande beteende vid den andra hanteringen utan bara i sammband med ridning.
Skumt skumt skumt, vad är detta?

Sv: Kli-ig mule - vad är felet?

Min gamla gubbe har glort så de senaste 20åren för att han vill slippa jobba.

Har du lagt märke till om han vill bli kliad på mulen?
Efter ridningen i stallet eller under tiden...?

Min förra ponny kliade alltid nosen i golvet efter hon hade ätit betfor. Så tog jag bort betforen, och då slutade hon... Det kanske har nåt med maten o göra i din hästs fall också?

Headshaking syndrom kanske? Nä jag vet inte

Ja tyvärr:( det var så min numera änglahäst började:cry:

Kolla upp detta med en gång!!!!

Kunnig veterinär som verkligen gör en utredning.

Det kliar/sticks på mulen precis som när en kroppsdel somnar:(

Nu har jag äntligten fått svar från ägaren och tydligen är det samma sak här. Ett fult litet knep att dra till med när det blir för trist^^
De är smarta, det är dom!

Tydligen så är det ett litet knep från hans sida:cool:

Men jag måste erkänna att du gav mig kalla kårar där ett tag!
Hoppas vid min gud att jag håller mig fri från sånt!

Hur kan du veta att det är ett knep? Utan utredning ska man aldrig bestämma sig för att hästen bara vill jävlas. Istadighet öht beror ofta smärta eller obehag och det du beskriver brukar inte förknippas med lathet.

Ja de smart de små rackarna. En gång i tiden kliade det aldeles säkert på nosen på hästen, och den snälle ryttaren lät den lille pollen klia sig och sen la den i hop ett och ett "om jag kliar så slipper jag jobba".

Det finns många knep jag sett hästar använda sig av. Det mest konstiga är en ponny jag hadde som haltade som f-n på väg från stallet och var symptomfri om man vände näsan mot stallet. Och detta varje gång man skulle rida:D
Min gammel häst som kliar sig på nosen kan även lossas hosta. Han har bronkit och hostar i bland på vintern men kan i bland visa att han vill hosta så man länger ut tyglarna till honom och då tar han en tugga gräs i stället;)

Till TantEster:

Jag har aldrig sett min häst klia sig på mulen i vare sig boxen eller hagen utan nån enstaka gång och det skulle ju vara helt otoligt att kli syptomen kommer som fort man ska göra nåt jobbigt

Hur kan du veta att det är ett knep? Utan utredning ska man aldrig bestämma sig för att hästen bara vill jävlas. Istadighet öht beror ofta smärta eller obehag och det du beskriver brukar inte förknippas med lathet.

Precis, det är väldigt svårt att säga vad som är lathet och vad som är obehag/smärta på hästar, det tog lång tid innan jag förstod och trodde det var ännu en testning, när det blir tryck på ryggen eller nacken så blir besvären värre.

I början kliade min bara när jag hade träns och eller sadel på efter ett tag drog hon mulen i marken även i hagen, hon kliade sönder sina ögon och vi (jag och vet.) trodde det var ögoninflamation, men den hemska sanningen var så mycket värre:(

Så jag skulle inte nöja mej med att "hästen brukar göra så" tänk om hästen verkligen har ont och du fortsätter kräva jobb av den:(

Prova att ta bort hela nosgrimman och se om han fortsätter, har sett detta på två av mina unghästar , det kliar inuti näsan förmodligen av nosgrimmans rörelser, provade olika nosgrimmor men ff kliade det , red utan ett tag och provade sen några månader senare igen med olika tills jag hittade en som inte irreterade, så småningom vande de sig och det slutade klia.

Jag skulle ha svårt att förlika mig med att hästen "låtsas", det hör nog inte alls till vanligheterna även om det kan vara bekvämare för månnsikan att tro det istället för att finna orsaken .

Jag vet ingenting om Headshaking syndrom faktiskt.
Men om han nu har gjort det här vid varje ridpass i 7 år, borde inte symptomen förvärrats eller sjukdomen brutit ut?

Är det så att de tappar känseln i den kroppsdelen?
Alltså så att han "borde" ha tappat känseln i mulen när han gör det? (hoppas inte...) För jag testade lite idag när jag var ute och red och han verkade ha riktigt bra känsel i mulen.
Reagerade på minsta pet från allt möjligt som jag körde upp under mulen på honom:angel:

Jag hoppas verklige att du har rätt!:crazy:
Jag är så trött på sjukdommar och vill verkligen inte att det ska hända något.
Men visst vore det konstigt om han var sjuk eftersom att det är så kopplat till just arbetet...

Det ska jag absolut testa!
Får jag fråga vad det var för nosgrimma de trivdes med tillslut?

Jo jag tycker också att det är lite mystiskt och har aldrig varit med om det innan.

Det ska jag absolut testa!
Får jag fråga vad det var för nosgrimma de trivdes med tillslut?

Jo jag tycker också att det är lite mystiskt och har aldrig varit med om det innan.

Den ena ville helst inte alls ha någon nosgrimma under lång tid och slapp därför helt enkelt, dock gillade den en engelsk nosgrimma bättre än remonten som jag helst vill ha på en unghäst. Även en pullargrimma var ok, men jag är personligen inte så vansinngt förtjust i dem.

Den andra fick oxå slippa ett bra tag för att få bort vanan sen föredrog den en remontgrimma men rätt så högt uppspänd och rätt så hårt spänd men med lite extra skummgummi över nosen. Spände jag den för löst började det kittlas igen i näsan.

Prova först att ta bort nogsgrimman helt och rid så någon vecka eller två, ett invant beteende p.g.a obehag kan sitta kvar länge trots att obehaget i sig är borta.

Skriv gärna om det gjorde någon skillnad.

Jag vet ingenting om Headshaking syndrom faktiskt.
Men om han nu har gjort det här vid varje ridpass i 7 år, borde inte symptomen förvärrats eller sjukdomen brutit ut?

Är det så att de tappar känseln i den kroppsdelen?
Alltså så att han "borde" ha tappat känseln i mulen när han gör det? (hoppas inte...) För jag testade lite idag när jag var ute och red och han verkade ha riktigt bra känsel i mulen.
Reagerade på minsta pet från allt möjligt som jag körde upp under mulen på honom:angel:

Nej de tappar inte känseln, de är/blir överkänsliga.
Det är en nervskada (förmodligen) som gör att det blir obehagligt, endel hästar reagerar "bara" på solljus eller regn tex, medans andra får obehag när något trycker på nacken, åter andra har ont av det jämt och kliar sönder mulen och ögonen även i hagen.

Det finns massor att läsa om headshaking syndrom, sök gärna i mina gamla trådar tex.

Min häst kliar sig ibland mot benet. När han var unghäst var det mer ofta och alltid när vi jobbade med något som kunde vara mentalt jobbigt. Han vill fortfarande göra det ibland, tex. om vi haft ett ansträngande (mentalt) träningspass eller ridturen varit extra spännande (jag har en lite nervig häst som ibland blir väldigt "uppspelt"). Jag låter honom klia sig först när jag suttit av, och så skrittas han alltid av för hand sen.

Liknande trådar

V
Foder & Strö En vän till mig läste idag i en tidningsartikel om hur giftig vitsippan är. Där stod endast ur människans synvinkel och att ett barn som...
Svar
6
· Visningar
5 369
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka