kletig gegga på bakbenet

baltobus

Trådstartare
Har en tinkervalak som nästan varje dag har nån grå, typ kåda-aktigt på insidan av ena bakbenet. Från hasen och neråt. Alltid på samma ben.
Vi vet inte vad han får det ifrån. Det ser typ ut som lera, fast det sitter hårdare och är typ "flottig" eller hur man ska beskriva det.

Vet inte om han kliar sig där på nåt, eller vad det kan vara. Han har inte ont av det och inga sår eller liknande, men det är inte så snyggt. (vita ben med hovskägg så det blir som "tovor"). Inge kul.:(

Han har mugg på frambenen (sitter i "knät" och inte i karleden)som vi behandlar dagligen med slavor m.m. Men på bak har han inget. Vet inte om det kan ha nåt med det att göra.

Nån som vet var det kan komma ifrån? :confused:
 
Sv: kletig gegga på bakbenet

Gissar att han slår med just det benet uppåt mot magen och får gegga från skapet på benet? Kolla skapet och om det är så, rengör skapet med ljummet vatten och lactacyd. Sånt brukar återkomma så göra rent skapet ca var 3:e vecka i sådana fall.
 
Sv: kletig gegga på bakbenet

Håller med övriga, det är troligen gegga från skapet. Har sett när de sparkar uppåt med bakbenet att det tar i skapet precis där där geggan är, men det kan säkert också komma av att de ligger på benet.

Ett enkelt sätt att hålla rent är att ha tvättlappar för bebisar, såna man kan köpa i matbutiken, och torka ur skapet med dem (och sen kasta dem för det luktar oftast apa!).
 
Sv: kletig gegga på bakbenet

Ja just det, parfymfria, bra att du förtydligar det! Jag brukar ta såna med aloe vera i och min snoppgubbe står bara och njuter när det är dags att gräva lite i skapet... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 976
Senast: Tussemaja
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 692
Senast: Lurvig
·
Hästvård Upptäckte igår på hästen stora "bulor" på magen på vänster sida undertill. Direkt bakom sadelgjorden är det två stora bredvid varandra...
Svar
16
· Visningar
3 037
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp