Klättring

malinsky

Trådstartare
Hur gör ni det?

Lång/kort tygel
Vilken gångart
Uppsuttet eller för hand?

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det

Sv: Klättring

Hur gör ni det? Ja! Fast inte jätte mkt nu för det har ramlat en stor stock över den bästa klätterbacken men klättrar en del i en annan.

Lång/kort tygel Kort, men inte superkort men lite halvlös.

Vilken gångart Skritt.

Uppsuttet eller för hand? Uppsuttet, men har klättrat för hand ibland.

Hur länge klättrar ni? Beror på vilken backe, men inte jättelänge ca 5 gånger upp och 5 gånger ner.

Hur ofta och hur pass brant är det? Har ju som sagt olika backer, en är ganska brant och en är mer lång och inte fullt så brant, sen har vi backar i sandtag också. Just nu blir det inte så ofta men när vi är igång med klättrandet kanske 1 gång i veckan.

Jag låter mina hästar klättra mycket, både med och utan ryttare. Rider jag så har jag lång tygel. Springer jag bredvid har jag dem oftast i repgrimma. Låter de klättra i alla gångarter, hur brant backen är och typ av underlag varierar. Även längden varierar, beror på vilken typ av häst det är, ålder, utbildningsnivå och hur den är konditionsmässigt.

Lång/kort tygel - lång om det är en brant backe. Är det en snällare backe jobbar jag gärna hästen samtidigt.

Vilken gångart - den som är mest lämplig. Vissa backar får de trava/galoppera/hoppa för att komma upp för, men jag föredrar skritt i branta backar och samlad trav/galopp i längre sega backar, för att få ut så mkt som möjligt av klättringen.

Uppsuttet eller för hand? Både och, men jag orkar inte så mkt själv :p För hand så brukar jag backa hästen i nedförsbackar, samt mycket halter och underlaget brukar vara svårt/tungt.

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det - Beror såklart på hästens kondition och ålder. En häst i full kondition kan jag ta till skidbacken, en gång upp och ner i skritt är fullt tillräckligt! Annars rider jag mycket i småbackar till vardags med mer otränade hästar. Som mellanting har vi några långa backar som är segare än skidbacken. Först skritt tills hästen orkar, sen trav/skritt och till sist trav/galopp. Tycker de är lite för långa o branta på slutet för att galoppera hela vägen. Jag anser att det är viktigt att man inte överanstränger hästen i dessa moment. Gör det inte för ofta på otränad häst!

Lullar alltid runt på lång tygel, finns ingen anledning att hålla kort. Oftast sitter jag på eller bakom, men det händer att jag går brevid med.

Backar finns det gott om, och det finns inget tråkigare än att bara springa upp och ner i samma backe, så vi tar dem som de kommer. En del är långa, andra korta. Ibland väldigt brant, ibland bara lite flackt. Har både "grusvägsbackar" och mossiga skogsbackar.
Gångart är lite olika, beror på vad vi pysslar med. Skritt och galopp blir det oftast.

Hur gör ni det?
Har jag bestämt att klättra så gör jag det i en backe en bit från stallet, varierar klättringen en del.

Lång/kort tygel Vid körning, helt lösa tömmar, vid ridning halvkorta då de ibland fuskar och ska springa uppför när vi ska skritta.

Vilken gångart Skritt eller galopp. Oftast skritt i just klätterbacken. Har backar på andra ställen också, där är det oftast trav uppför i vagn och galopp uppför när jag rider. Eller den gångart som vi har när vi kommer till backen, beror helt på.

Ibland rider jag, ibland får de gå på släp, ibland kör jag.

De går en gång i veckan i skritt i just klätterbacken, antingen i vagn/uppsuttet eller släp. För valacken brukar det bli uppsuttet mest då vi håller på att jobba med bak nu och nerförsbacken är perfekt för just det, han brukar dessutom bli lite för taggad i vagn.

De andra backarna går de i hela tiden typ, men det är ju mest småbackar här och där.

Lång/kort tygel?
Medellång

Vilken gångart?
Skritt och några halter

Uppsutten

Hur länge klättrar ni?

Beror på vilken backe, mellan 1-5 min/gång

Hur ofta och hur pass brant är det?
1-3 dagar i veckan och backarna varierar i sig. Ibland är dem väldigt branta ibland rätt snälla. Men en av backarna är jääätelång!

Eftersom att vi bor i ett väldigt backigt område så blir det mycket naturlig backträning efter skogsstigarna. För det mesta så klättrar jag i skritt eftersom att det är fullt med rötter och sten. De riktigt branta partierna låter jag honom kliva på med lång tygel men annars så går han med kontakt i tygeln.

Brukar även träna galoppintervaller uppför en kanske 100 meter lång backe nära stallet. Då galopperar vi upp i lugn kontrollerad galopp och skrittar ner. Detta är dock inte någon mördarbacke i 90 graders lutning men tillräckligt för att det ska bli jobbigare än att bara galoppera på plan mark.

Det blir nästan alltid uppsutten backträning för oss iaf. Ibland brukar jag tömköra men det är nästan bara under sommarhalvåret (dessutom så är min kondis för dålig för att orka med några längre svängar i backar upp och ned :o)

När jag var liten på 70 talet fick vi lära oss att stå i fältsits och luta oss framåt då vi klättrade i nerförsbackar, jag har en gammal bok kvar sen den tiden som visar en tydlig bild, brant backe neråt och en framåtlutad ryttare i fältsits! Måste vara "kul" för hästen.....

Klättring gör jag både på lång och kort tygel beroende på målet med ridningen den dagen. Klättring gör jag enbart i skritt eller galopp, aldrig i trav då den är diagonal och tvåtaktig och hästen kan lätt "komma undan" med sin svaga sida. Både uppsuttet och för hand. Mina "patienter"/kunder som ska återuppbyggas sätter jag på tömkörning i skritt, klättring.

Lång/kort tygel Beror på hästen. Jag vill helst att den ska klättra i en låg och lång form, och vissa hästar gör det på lång tygel, andra behöver mer kontakt.
Vilken gångart Oftast i skritt, ibland galopp, eller fattningar i backen.
Uppsuttet eller för hand? Uppsuttet, fast om jag är ute och går med hästen går vi ju upp för backarna också.
Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det Har tyvärr inte någon längre backe, men ett antal kortare i olika lutningar. Har en jättebra backe där man kan rida brant uppför och sedan nedför en lite flackare sluttning. Klättrar kanske någon gång i veckan, ca 5-10 gånger beroende på backe och häst.

Lång/kort tygel Lång i riktig terräng. Oftast kort i plan backe och strävar efter en rund djup form.
Vilken gångart skritt oftast. Galopp ibland om det tex är en backe på grusväg.
Uppsuttet eller för hand? Uppsuttet.

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det Aldrig ett helt ridpass. Lägger in lite backar och terräng i varierande branter på uteritten. Lite varje gång. Ska jag ut och klättra i terräng/"rätt ut i skogen" så är det i skritt, lång/halvlång tygel ca 30 min, högst en gång per vecka.

Lång/kort tygel Olika gånger. Har o göra med vilken hastighet vi haft under turen och hur lång/kort den varit mm.
Vilken gångart Skritt. Dock på mindre backar kan vi fatta galopp.
Uppsuttet eller för hand? Uppsuttet.. De backar jag rider är döden:o.. Föör brukade jag motionera uppför de.. Idag orkar jag inte alls. (gammal nedlagd o väldigt brant skidbacke.. Lååång)!!!

Hur länge klättrar ni?
Har absolut ingen tidskoll. Det tar den tid det tar. Jag har aldrig klockat oss.

Hur ofta och hur pass brant är det
Normalt försöker jag klämma in nån typ av klättring 1 gång i veckan.. Sen om det sker på skidbacken eller i ett grustag eller i skogen uppför bergs snuttar spelar ingen roll.

Kort tygel, alltså mjuk kontakt så jag kan stötta hästen ifall den snubblar eller liknande. Skrittar oftast och sitter på hästen.

bor på berget billingen så hur man än gör så blir det alltid lite klättring när man är ute å rider. jag har halvlånga tyglar i fall min lilla häst får glädje fnatt. hon brukar dra i full galopp i nerförsbackar å bocka som en dåre :rofl: just nu så skrittar jag i dom branta backarna men kör alla gångarterna i kuperade backar. brukar lägga in koncentrerad backträning ca två gånger i veckan. har man unghäst ska man ta det lugnt med backar

Ja klättrar två gånger i veckan och då för hand...med innspänning, funkar jätte bra:) har en underbar backe som är uppdelad i två.....ena sidan är bra att skrita uppför och den andra galopperar ja uppför när ja kondis tränar och den ligger den en stock vart 20 m de är totalt 100m långa;) och jätte bra att klättra i , brukar klättra 3-4 gånger

När jag var liten på 70 talet fick vi lära oss att stå i fältsits och luta oss framåt då vi klättrade i nerförsbackar, jag har en gammal bok kvar sen den tiden som visar en tydlig bild, brant backe neråt och en framåtlutad ryttare i fältsits! Måste vara "kul" för hästen.....
Man SKA vara med i nedförsLUT, men inte i branta backar.

Jag klättrar bara uppsuttet.
I skritt o hästen ska vara lång o låg hela tiden o se var den sätter fötterna.

Den använder halsen som balansstav o ska inte hållas kort eller ihop- ryggen sänkt o klättringen är då bara negativ träning.

Klättrar någon gång i veckan i en brant backe. Alltid i skritt och med halvlång tygel för att kunna kontrollera farten lite (har väldigt framåt häst och som gärna travar uppför). Sen har vi långa "segbackar" som lutar lite uppför, där vi ibland travar lite.

Hur gör ni det? Lastar in hästen i transporten, åker till Rörberg (20min), sadlar, tränsar, skrittar till gropen, rider lite dressyr, har lite roligt och sen klättrar vi lite på slutet.

Lång/kort tygel kort men inte jättekort, lite glappande så hon får ha huvudet där hon vill :)

Vilken gångart skritt och en sväng längs en mindre brant backe i galopp (bara för kul, får fräsa på då)

Uppsuttet eller för hand? uppsuttet, åker ju dit så tar tillfället iakt att rida liksom

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det klättrar inte så länge, rider 1 tim men klättrar max 10min sammanlagt, beror på när hon blir flåsig, svettig och får mjölksyra. Inte speciellt ofta, finns inga backar där jag bor så måste åka och har inte skjuts så ofta, hoppas det blir oftare i sommar. ganska brant, sandbacke också så ganska jobbigt... vet inte hur man ska säga hur brant det är.... 60-70 graders backe kanske :crazy:
skulle vilja kunna klättra mer....:/

Senast ändrad av en moderator:

Oftast i skritt, på lös tygel så länge hästen jobbar ordentligt med lång överlinje. Ibland i galopp.

Då och då utan ryttare, då förstås i skritt eftersom jag inte orkar sringa i galopptempo i branta backar:rofl:

Mitt vanlig klättringspass är en runda som tar totalt ca 45 min. Klätterbacken är en kuperad slinga på ett antal hundra meter, varierande lutning med riktigt branta sträckor här och där. Så man får skritta dit och tillbaka som uppvärmning och avskrittning.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 021
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.