Klättring

Sv: Klättring

I skritt om jag vill ha nytta av det, eftersom det är jobbigast för hästarna att klättra i skritt och då jobbar de med ryggen mer. Står såklart upp om backen är brant och så brukar jag ha lite halvlös tygel så de kan sträcka på sig om backen är brant vill säga :)
Hur länge man ska göra är väl från häst till häst, hur pass bra kondis den har m.m. Skulle gärna klättra ännu lite oftare, gärna minst en gång i veckan om jag kunde,

Hur gör ni det?

Lång/kort tygel: Mina halvlånga som jag Alltid rider på.
Vilken gångart: Skritt. Men kan bli trav ibland...
Uppsuttet eller för hand?:
Väldigt olika.

jag rider i backar på lång tygel och jag rider i alla gångarter förutom i trav efersom det kommer så stor påfrestnimng på benen i trav, fast det är bara vad jag har hört....

Hur gör ni det? Jag klättrar i en backe, där hästen har bra grepp. Jag försöker ha hästen väl samlad så att den jobbar ordentligt med bakbenen. Jag försöker ha ett så kort tempo så möjligt för då blir det som mest ansträngande.

Lång/kort tygel Kanske lite längre än när man arbetar hästen på banan tex.
Vilken gångart Oftast skritt, men även trav och galopp om underlaget tillåter.
Uppsuttet eller för hand? Oftast uppsuttet, men även för hand.

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det?
Jag klättrar 1-2 ggr i veckan, ibland tar jag ett rejält klättringspass på c:a 10 min. Annars klättrar jag bara upp och ner ibland.

Ts, kan vi inte lägga till en fråga?

Vad vill ni uppnå för resultat med klättringen?

Tänkte att det skulle vara intressant att läsa?!:)

Vi har väldigt många gräsbeklädda backar att klättra på i närheten, finns olika branta och olika långa. När jag klättrar gör jag det i princip bara i skritt. Förut hade jag lång tygel men damen lärde sig att ta sig en munsbit gräs då och då så numera har jag så korta så att hon inte kan äta men så långa så att hon ändå kan sträcka ut och fram hals och huvud.

Jag klättrar inte just nu eftersom att det inte är optimalt väder för att klättra på gräs om man inte vill halka. När det är torrare i markerna klättrar jag ungefär en gång i veckan, ibland mer ibland mindre.

När jag klättrar, klättrar jag i branta backar med lagom lång tygel i skritt. För då blir det jobbigare för hästen å på så sätt byggs musklerna upp..

Jag klättrar med mjuk kontakt i handen, oftast långa tyglar, i skritt uppsuttet, ca varannan vecka.

Jag vill bygga upp min hästs bakben, framben och rygg. Jag vill få en starkare, uthålligare häst och därför klättrar jag bland annat.

Just nu har vi intensiv klätterträning, vilket innebär varannan dag. Jag klättrar endast för hand, jag trivs med motionen och min hästs ryggmuskler behöver röra sig fritt. Dessutom är det en trevlig och utvecklande stund, där jag kan sätta större krav på precision än från ryggen. Vi har ett väldigt bra förhållande, vilket innebär att han alltid går på långt grimskaft. Backen är rätt brant, ca 100m och just nu går vi 4 gånger upp och ner, som mest har vi varit uppe i 6 ggr (förra året). Uppför tar vi i rejält i ett hyfsat tempo och nerför går vi låååångsamt (han bredvid mig) utan att röra grimskaftet, absolut inte försöka tränga mig eller vingla ut med bog eller rumpa. Alltså korrigerar jag upp så han går så rakt som möjligt, vilket ger rejäl samlingsträning.
På väg hem har vi ytterligare en 100m backe, i den går vi halva i skänkelvikning åt vardera håll, har fått för mig att det borde vara rejält uppmjukande och träna bakbenen var för sig lite? Få med det han försöker fuska med.
Har bilder som jag ska lägga in, men inte hunnit få in dom på nätet än (från tidigare i veckan). Tycker att fler borde ta tillvara på tillfället att klättra sin häst för hand, trevlig samvaro och bra motion (ja, jag kommer ha strandens snyggaste rumpa i sommar! :love: :rofl: )

Lång/kort tygel hellre lite längre än kortare.
Vilken gångart oftast skritt. Galopp om det är tänkt som kondis träning.
Uppsuttet eller för hand? för det mesta uppsuttet. men det händer att jag, hästen och hunden tar en prommead tillsammans.
Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det?
Jag bor ju i en dalgång så jag har väldigt fina backar/berg satt klättra uppför. den längsta är väl ca 3 km lång med lätt sand underlag med kortare flacka bitar (ca 20-30m långa) så hästen hinner få kortare break. den delar sig mot slutet så ifall jag vill ha tyngre sandunderlag fast flackare är det bara att svänga av huvudvägen.
det blir ungefär 2-3 gånger i veckan som jag rider ut för klättring.

Hur gör ni det? Jag klättrar minst en gång i veckan, en timme ungefär, beror lite på var jag klättrar någonstans.

Lång/kort tygel
Så kort/lång jag behöver. Vill inte korta han för mycket, han ska få sträcka på ryggen och jobba ordentligt med den och bakbenen.

Vilken gångart Skritt i de riktigt branta backarna, ibland kort trav i sega grusvägsbackar.

Uppsuttet eller för hand? Oftast uppsuttet, barbacka eller sadel(jag står givetvis upp i lätt sits fast jag rider barbacka). Jag har även tömkört honom.

Hur länge klättrar ni? Jag brukar klättra lite blandat, grusväg 5 gånger upp och ner, upp för mer ller mindre berg i skogen på små stigar. Allt jag kan hitta med någorlunda lutning på ;)

Hur ofta och hur pass brant är det? En gång i veckan. Grusvägen är ganska brant men den är mest seg eftersom den stiger hela tiden och länge. Stigarna i skogen är riktigt branta några av dom fast jag klättrar bara uppåt på dem...givetvis.

Hur gör ni det?

Lång/kort tygel lång tygel
Vilken gångart skritt
Uppsuttet eller för hand? uppsuttet

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det klättrar i gammalt sandtag så det kan vara rätt brant, ibland klättrar vi bara upp och tar en stig vidare och ibland klättrar vi ett par ggr upp och ner. Men eftersom det är brant och sand så tar det rätt mkt på hästarna så det klättras inte så många ggr där var gång, känns bättre att klättra en-två ggr och vara där ofta isf. finns backar på vanliga turerna skogen så lite klättring blir det nästan var ridtur.

kl

Hur gör ni det?

Lång/kort tygel? Ganska kort, inte jättekort.
Vilken gångart? Skritt eller galopp.
Uppsuttet eller för hand? Uppsuttet.

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det? ca 3-5 gånger upp och ca 2 gånger ner. just nu blir det inte särskilt ofta, det var oftare förrut och det ska bli oftare framöver. backen är brant, det är en pulkabacke på vintern :p

Hej!!

Jag brukar klättra 2-3 ggr/veckan. Ibland långa branta backar både upp och ner. Ibland lite mindra backar. Tror på en varierande träning. Klättringen gör jag oftast i skritt då hästen får jobba mer då. Ju brantare backen är desto mer står jag i fältsits och har långa tyglar.
:)
//Cina

Lång/kort tygel

Det beror på, vill han rusa upp får jag såklart korta den lite mer eller om han nu ska köra ner huvudet i backen efter gott, annars har jag gärna slappa tyglar.

Vilken gångart
Skritt såklart:D

Uppsuttet eller för hand?
Latoxen, uppsuttet. Men funderar för hand nu då jag själv ska börja träna igen.

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det
Hmm nu har jag hittat min drömbacke som leder upp till ett berg, den är både brant, lång, krokig och stenig så den blir bara upp och ner en gång, ska försöka klättra 2-3 gånger i veckan.

Hur gör ni det?

Lång/kort tygel
Vilken gångart
Uppsuttet eller för hand?

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det

1. Upp och ner för branta backar. Exempelvis en lite kortare men halvbrant backe här i närheten: Målet är 10 ggr upp och 10 ggr ner. Ibland på vägen ner stannar man och backar ett par steg (min häst har svårt att sätta bakbenen under sig) och ibland på vägen upp stannar man till där det är som brantast så att hon får hålla emot lite och verkligen ta i om det går för lätt annars. Det händer att hon försöker springa upp.
2. Låååååång tygel. Håller ända ut i toppen på vägen ner så hon verkligen får se vart hon ska sätta fötterna. Halvlång tygel upp så jag lättare kan reglera tempot.
3. Olika. Alltid skritt ner, ibland skritt halva backen upp och sen trav, ibland galopp. Oftast skritt dock.
4. Båda

Lång/kort tygel? ibland i skritt på lång annars kort.
Vilken gångart? alla gångarter.
Uppsuttet eller för hand? uppsuttet

Hur länge klättrar ni, hur ofta och hur pass brant är det ? ja,när jag rider ut så blir det massa backar,så två ggr/v kanske.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 021
Senast: Bison
·
Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 716
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.