Klättring?

Gilette

Trådstartare
(Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, så jag la den här eftersom klättring ju är bra för bakben och rygg och stärker - vilket är en fördel i dressyr, plus att man brukar få så många bra svar här. Men om det visar sig finnas ngn mer passande tråd så får den helt enkelt flyttas :p )

Om man inte har tillgång till t ex sandtag osv som säkert är de bästa ställena att klättra på, är det ngn idé att klättra i vanliga backar?

Finns de andra bra ställen att klättra på?

Vilka är bästa klättringsunderlagen förutom sand för bästa resultat?

Är det bäst med korta och branta backar eller långa och sluttande???

Hur ofta ska man klättra och hur länge varje gång???

Sliter det mkt på frambenen av att gå nerför???

Ger det bra resultat som märks av klättring? Att hästen blir märkbart starkare i bak och rygg t ex?

Sv: Klättring?

Gilette skrev:
Om man inte har tillgång till t ex sandtag osv som säkert är de bästa ställena att klättra på, är det ngn idé att klättra i vanliga backar?

Ger det bra resultat som märks av klättring? Att hästen blir märkbart starkare i bak och rygg t ex?

självklart behöver du inte ha sandtag för att klättra effektivt! snarare tycker jag att sandtag är mycket avancerat (prova själv) dvs intensiteten på klättringen blir mycket hög ioch med motståndet som sanden ger.

det går jättebra att klättra på vanliga skogstigar, och även på mjuka grusvägs backar, kullar osv.

själv tycker jag längre och mindre branta backar är bäst, det ger en jämn och bra klättring där hästen inte lockas för mycket att streta i för att ta sig uppför/nedför utan kan lätt jobbas i en bra form.

Hur ofta och hur länge beror på hästen och vilken form man behärskar rida den i när man klättrar. en par ggr/vecka i kortare pass (kanske max 15 min) eller ett lite längre på 20 minuter/vecka brukar ge resultat.

det sliter både uppför och nedför, så därför ska man inte klättra flera dagar utan vara noga med att hästen får paus från rörelsen. det viktiga är också att man klättrar RÄTT, då minskar slitaget.

sista frågan: ja - hästen blir märkbart starkare och mer balanserad i bak och rygg. återigen: kräver att man klättrar hästen i rätt form, att den är balanserad och lösgjord i rörelsen.

Hoppas jag svarat på några av dina frågor!

Tack för svaren!
Nu fick jag svar på alla frågor!
Vad bra att man inte behöver ha sandtag för effektiv klättring eftersom jag itne har några i närheten :p
Men kan det ge förslitningsskador att klättra???
Vad menar du med att klättra "rätt"? Menar du att hästen ska gå i rätt form??
Tack igen!

Just det - hästen måste klättra i rätt form, dvs höja ryggen och jobba med baken. det är inte särskilt svårt om du är van att rida hästen i lösgjord avslappnad form, samma sak skall ske vid klättring. hästen måste få chans att höja ryggen under dig, dvs lätt sits uppför och även nedför, du balanserar vinkeln så att du inte hamnar framför eller bakom hästens tyngdpunkt. viktigt att den kan sträcka halsen framåt/nedåt i uppförsbacke för att få med sig kroppen. Nedför känner du lätt om hästen är avslappnad i ryggen, den sätter under sig samtidigt som den är mjuk och avslappnad. stöd på tygeln nedför.

Okej!
Min häst går alltid väldigt, väldigt långsamt nerför. :crazy:
har du ngn teori varför hon gör de?

styrkan hos hästen plus att det är väldigt jobbigt att gå nedför. så länge hon kliver på och är i balans, låt henne ta tid på sig. ju brantare backe, desto mer "broms" från hästens sida.

okej! Och kanske för att hon är rädd att snubbla?
hon har nämligen snubblat en gång i en nerförsbacke, när hon försökte gå ner samtidigt som hon var koncentrerad på en annan häst som hon hade fått syn på. Då snubblade hon på en rot eller ngt och gick ner på bogarna, det var nära att hon gick omkull och slog runt :eek: Då hade vi dött båda två

Ja säkert! Låt henne ta tid på sig, och klättra hellre i lågt sluttande tills hon blir mer säker och avslappnad.

klättring tycker jag personligen är mkt bra träning, som konstaterat många gånger bra ryggmusklerna och bakdelen (även vi människor mår bra av att klättra lite ibland, så jag brukar klättra lite avsuttet ibland också).

Största nackdelen är dock att hästarna kan bli låsta i bogarna av klättring. Eller snarare för mkt klättring, i för brant backe. Så på en häst som är låst i bogarna klättrar jag inte med.

Varför kan de bli låsta i bogarna av klättring?
Men det är väl bara om man klättrar alldeles för mkt?

När du klättrar uppåt så måste hästen ta i mkt med framdelen, vilket kan leda till att den blir låst i bogarna. Men har man en vältränad häst som är ordentligt lösgjord i bogarna så borde det inte vara ett problem.

Ju mindre tränad, ju brantare backe samt om man överdriver klättringsmängden desto mer låser det bogarna.

En grej som jag brukar gör med mina hästar är att backa dom i backar med medellutning. Bara korta sträckor, och viktigt är att dom backar rakt. Mkt bra träning för ryggen, hästen måste vinkla igenom bak ordentligt.

rådet att backa hästen uppför backar har jag sett flera för att inte säga massor med gånger här på Buke, och jag måste bara påpeka att jag tycker det verkar vara ett oerhört avancerat råd att ge såvida den som tar emot tipset inte har fullständig koll på hur man först och främst klättrar hästen i en "normal" rörelse och form.

rent nyfikenhets mässigt: hur backar ni hästarna effektivt i en uppförs backe utan spännigar i rygg, hals och länd? det är ju nog svårt att få till en avspänd och korrekt ryggning på platt mark, med framåtdrivande hjälper, ej handen, och med bibehållen bjudning hos hästen. vill gärna höra mera från nån som är villig att förklara :bow:

Jag måste tillägga att jag aldrig backar uppsuttet, bara från marken.

Först och främst ser jag till att hästen är rakt uppställd, att baken inte lutar alltför mkt samt att det är hyffsat jämnt under.

Sen använder jag mig oftast av repgrimma för att bli klarare för hästen vad jag vill. Ser till att hästen har sänkt nacken ngt. Sen ger jag min vanliga back-kommandon, tar det relativt sakta. Hjälper ev. till med ett spö och petar på det bakben som tenderar att sladda ut från hästen, om det nu händer. Oftast brukar petet hjälpa hästen att komma på att den faktiskt har 2 ben i bakändan, inte 1 :D

Backar aldrig en häst uppförs som jag inte vet klarar av det.

Gilette skrev:
(Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, så jag la den här eftersom klättring ju är bra för bakben och rygg och stärker - vilket är en fördel i dressyr, plus att man brukar få så många bra svar här. Men om det visar sig finnas ngn mer passande tråd så får den helt enkelt flyttas :p )

Jag har både provat att klättra i sandbackar och i "vanliga" backar, och visst sandbackar är ju mer effektivt, men bara marginellt tycker jag. Jag klättrar just nu i en mkt bra backe, den är rätt lång och alldeles lagom brant. Jag klättrar ca. 7 gånger (lite beroende på hur länge sen de va jag klättrade och hur hårt hon har gått dagarna innan.)
Jag ser ganska snabbt mkt bra resultat av mitt klättrande, dressyren går mkt bättre eftersom hon får mer muskler.
Jag klättrar en gång i veckan ungefär.

Varför i hela friden ska man backa i backar?

Tänk om hästen tappar balansen:devil:
Det man kan göra är att göra halt i nedförsbackar, då hästen måste sitta lite.

Sen håller jag inte med M. om att det skulle vara slitsamt, såvida man inte överanstränger hästen.

Har fått råd av Rülcker att sätta igång efter skada med klättring istället för en snabbare gångart.

I en fälttävlansbok jag läste så står det att ett pass med klättring är ungefär likvärdigt med en frisk canterintervall, och är alltså inget man ska göra oftare än var 10:e dag ungefär. Det beror självklart på hur backarna ser ut och hur många gånger och i vilket tempo man klättrar, men klättrar man i samlad galopp flera gånger på raken så är det klart att hästen använder sina energidepåer, och därför behöver några dagar på sig att fylla dem igen. (Inte bara genom foder, utan genom återhämtning i hela kroppen.)

En av världens framgångsrikaste galopptränare finns i England, och han tränar sina hästar nästan enbart genom klättring i intervaller. Unghästar likväl som äldre. Uppenbarligen fungerar det!

axel skrev:
Varför i hela friden ska man backa i backar?

Tänk om hästen tappar balansen:devil:
Det man kan göra är att göra halt i nedförsbackar, då hästen måste sitta lite.

Sen håller jag inte med M. om att det skulle vara slitsamt, såvida man inte överanstränger hästen.

Har fått råd av Rülcker att sätta igång efter skada med klättring istället för en snabbare gångart.

Varför skulle man inte?

Tappar hästen balansen är den inte redo för att backa i uppförsbacke.

Halt i nedförsbacke gör jag också, halterna blir mkt trevliga efter det.

Jag upprepar.
Varför ska man rygga i backar?
Och riskera att den skadar sig.

FT tränar man även galopp i upp o nerförsbackar det är inget som man rekommenderar att göra annars, då det sliter på bakbenen.

Måste bara låna tråden en sekund:angel: Om det inte finns en enda backe i närheten kan man göra något annat som ger träning för samma muskler, som är effektivt? Tacksam för svar!:D

Liknande trådar

F
Hundhälsa För att inte kapa andra trådar så skapar jag en egen om just hundförsäkringar. Försäkringar kan ibland upplevas lite som en djungel och...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
12 417
Senast: Voeux
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 890
Ridning Hej! Klättring ska ju vara bra och muskelbyggande. Men när man har klättrat upp för en backe/kulle så måste man ju ta sig ner också...
Svar
8
· Visningar
1 121
Senast: Lutten
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka