Klättring i skritt, trav el galopp??

Sv: Klättring i skritt, trav el galopp??

Sliter mindre i träning ja. Men om man inte har koll på hästens muskelstatus och sedan startar hästen med spänningar kvar från backträningen. Då pajar frambenen.

Hur menar du?

Det gäller väl allt hårt arbete i så fall? Inte bara backar.

Jag förutsätter att proffstränare i trav har koll på sånt. Fanns det undersökningar som visar att det är vanligt som du säger just vid backträning? Eller var det bara din egen tanke?
Bara nyfiken.

Jag skrittar huvudsakligen, både uppför och nedför.

Då och då galopperar jag uppför i sakta mak:)

Det gäller väl allt hårt arbete i så fall? Inte bara backar.

Jag förutsätter att proffstränare i trav har koll på sånt. Fanns det undersökningar som visar att det är vanligt som du säger just vid backträning? Eller var det bara din egen tanke?
Bara nyfiken.
I just backar blir påskjutet mer markant än på platten och frambenen tar inte lika stor belastning. Vilket de sedan måste göra i slätlöpning -start.
Duktiga skötare/tränare tar hand om hästen så den är i god form inför tävling.
Mindre observanta tränare/amatörer kan få problem. Men såklart är det så över lag i allt räning.

-Samma i drögträning på platta marken. Alltså lågintensivt dragande.
Travtränare kan ha milsvitt skilda träningsmetoder och få samma tävlingsresultat.
Jag grundar mina påståenden på mina egna slutsatser av hur saker och ting verkar fungera.
Om jag ska grunda allt på någon undersökning kan jag ju gå och bädda ner de små grå, för de har ju ingen uppgift längre.

jag skrittar också långsamt , har hört att det är jobbigast av många tränare, någon sa att musklerna får arbeta långsamt och därför är det jobbigt.

Jag skrittar för branta backar. Kort galopp för små backar och ibland låtar jag honom rejsa på lite om det bara lutar lite uppför. Travar aldrig när jag klättrar!

Svarar alla: Jahap då kan jag fortsätta som innan, alltså skritt o galopp i backar:D Det verkar som dom flesta som svarat har samma åsikt som jag ang gångarten i klättring. Tack för allas åsikter:)

har oxå hört att skritt är jobbigast.trav ska man undvika, det sliter ju mest på hästens ben.

Långsam skritt för att stärka, ibland galopp för kondis.

Har alltid hört att ju långsammare hästen går (uppför) dessto mer skjuter den på med baken.

KL*

Okej det här hör inte till ämnet alls så jag svarar väl först till TS. Jag skrittar uppför branta backar, långa backar med liten lutning travar eller galopperar jag i, rider endast i skritt nerför.

Men nu kommer jag och virrar med två bilder :D Tänk er de här två backarna (Jahja skitslarvigt ritat och konstiga lutningar men ni fattar!) Påverkas musklerna olika av att klättra i dessa backar? Det är ju helt olika "form" på backarna. Om musklerna påverkas helt olika, vad är skillnaden?

Backe1.
10068775.jpg

Backe2.
10068776.jpg

Förlåt för utsvävningen i tråden :o

Backe två kan ju vara svårare att få hästen att gå i bra form i tänker jag mej, för det blir olika lutning och mer brant bitvis, och hästen kanske lättare kör upp huvudet och sänker ryggen, särskilt om den lutningen är tydlig.

När jag klättrar i riktiga klätterbackar skrittar jag, där det går lite upp och ner helt enkelt galopperar jag. Rider i stort sett enbart i skritt och galopp ute, tycker inte trav ger någonting.

jag klättrar i skritt får sakta ner hästen vääldigt mkt hon vill trava, tror nog för hon tkr de är jobbigt ? skritt är nog bäst har jag fått för meej :)

skritt, som många redan sagt så verkar det vara jobbigare då min pålle helst travar eller galopperar uppför:D skrittar alltid i nerförsbackar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Tänkte ställa några frågor som jag gärna vill ha svar på :) Hur ofta ska man klättra- med en häst som saknar lite muskler men...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Roucle
·
Träning (Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, så jag la den här eftersom klättring ju är bra för bakben och rygg och stärker - vilket är...
2
Svar
23
· Visningar
5 103
Senast: Elisha
·
Träning Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag...
Svar
12
· Visningar
1 269
Avel Så här bland alla bruksprovstrådar! :) Här ligger bilder från visningen: http://www.kikibeelitz.de/fotos/hengste/meyer_hvf_2006/...
2
Svar
24
· Visningar
3 094
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII