Klättring i skritt, trav el galopp??

TBT

Trådstartare
Som rubriken lyder hur klättrar ni för att få bästa resultat (stärka rygg o bak)? Har alltid fått lära mig att det bästa (skonsammaste för häst?)effecten av backträning får man i skritt o galopp. Men en i stallet som går på tränarutb har fått lära sig där att det bästa träningen får man i trav:confused:

I vilken gångart rider ni i backar?? Och varför i den gånarten?

/Nyfiken o kunskapstörstande "dressyrkärrning"

Sv: Klättring i skritt, trav el galopp??

Jag rider i skritt eftersom jag har hört att skritt är den jobbigaste gångarten att klättra i.
T.ex. så travar eller galopperar min häst mkt hellre än skrittar.

Jag har funderat på samma...

Jag skrittar i de branta backarna (diken, tvärbranta!) så långsamt som möjligt. Efter flera månaders ridande har jag nu mitt ute på slätten hittat en liten backe! Den travar jag uppför och skrittar nerför. Hon vill hellre ta den i galopp, och det är knappt att hon orkar upp i trav (10 m lång backe... :smirk: ).

Skrittar, eftersom man märker att han helst galopperar. Skritt tar mer enligt mig :)

Beror på underlag men främst skritt. galopp om man vill träna kondis också.

travar aldrig uppför branta backer då det sliter sjukt mkt...

Jag har läst i ridsport för något år sedan en artikel om klättring. Där stod det att trav i backar sliter på hästens höfter. Det är antingen skritt eller galopp som gäller. Galopp i brantare nedförsbackar har jag för mig att man inte skulle rida heller.

Jag tycker att det rent logiskt borde vara olika muskler som tränas beroende på vilken gångart man rider i. Själv så jobbar jag en del med att stärka galoppen i svagare uppförsbackar. Det lite brantare skrittar jag helst med små korta steg. Om skritten blir för snabb upplever jag det som om pålle använder mer framben än om det går långsamt.

Jag skrittar och galopperar. Galopperar inte utför branta backar, dock. (De jag kallar branta kan man inte galoppera utför.)

Skritt utför är mkt nyttigt också.

Jag travar inte i branta backar. Skritten är för att stärka, galoppen både kondition och stärkande.

Har oxså hört det att det sliter + att i trav får man inte den effecten av klättringen. Blev därför förvånad när dom får höra på tränar utb. (vet inte vilken föreläsare) att det var bäst att trava i backarna:o

Tänkte att jag missat något nytt:angel:

Fler åsikter....

Har oxså hört det att det sliter + att i trav får man inte den effecten av klättringen. Blev därför förvånad när dom får höra på tränar utb. (vet inte vilken föreläsare) att det var bäst att trava i backarna:o

Tänkte att jag missat något nytt:angel:

Fler åsikter....

jag vet att travtränare använder backar. Och de travar ju då....

Ja det har du rätt i:idea: Men dom backar jag klättrar i är det nog inte lämpligt med vagn, dom är ganska branta bitvis. Travar oxså om jag rider på grusvägar där det går lite uppför, men inte i direkt klätter backar/vägar.

Du!
En träningscamp tränar sina där jag klättrar mina- i lös djup sand o brant.:eek:
De tar oxå den längre mindre branta backen nerför.

jag vet att travtränare använder backar. Och de travar ju då....
För att de har så begränsade möjligheter att variera sin träning. I backar blir det mer lågintensivt, mindre mängd, jobbigare o sparar frambenen... Men i långa loppet blir det nog än värre, för hästen musklas "efter backens lutning" och får obalans i sin kropp då den löper på max på platta marken. -Frambenen tar stryk pga sämre bärighet i travet.
Samma med hästar som segdagit tunga däck för mycket!
Även slitsamt för bakknäna att jobba mycket i backe. Våran reagerar med styva knän efter en del jobb i backar.
Sritt med motstånd, i backe eller på travare, med tryck i vagnen, gör att hästen inte kan fuska genom svävmomentet och arbetar då varje bit av kroppen i dragläge.

Galoppen uplever jag blir lätt, min bara kliver uppför tokbranta backar i galopp utan en suck, men i skritt pustar han rejält och blir lite less! Men om man kan reglera galoppen till en rundare långsammare, då bygger det nog rejält!
Min har inte hajjat att det går. Backe : buskul
Utför :livsfara... dromedar på gång...

Du!
En träningscamp tränar sina där jag klättrar mina- i lös djup sand o brant.:eek:
De tar oxå den längre mindre branta backen nerför.

Men det är nog en tränare där som stått mkt för det där med backar i travarträning har jag för mej.:idea: Det har tydligen blivit populärt - för att det enligt honom sliter mindre, och eftersom den tränaren är rätt framgångsrik tror jag, så kanske det stämmer. Vet inte.

Lusidor - är det bevisat att det är som du säger ang travare i backe eller är det vad du själv gissar? Enligt nån intervju jag läste med just denna tränare sliter det mindre.

Ang galoppen så är det främst flåset, bygger gör man ju även i skritt. Men självklart tar det att galoppera i en brant backe så det ger ju muskler samtidigt.

Ja, hästar brukar älska backar:love:

KL

I våra skogsklätterbackar med ett antal olika lutningar, allt från lättare till mkt branta, klättrar jag i skritt uppför och nedför.

I de backar vi har som är som långa sega kullar, ute på en stor vall, galopperar jag uppför, mkt långsamt. Nedför skrittar jag. En vanlig FT ryttare skulle lätt galoppera nedför den backen också, men jag avstår :D

I "vanlig" terräng där det sluttar mjukt uppför eller nedför kan jag både galoppera och trava. ff:a traven nedför i en sån diskret sluttning, är utmärkt för att känna hur balanserade de verkligen är, och stärker då de sätter under sig. men som sagt - det är inte backar jag pratar om i det fallet.

skritt är den gångarten du ska använda för att bygga muskler i backar.. Trav sliter nog på både rygg och ben..
Galoppera kan du oxå göra, men skritta helst, det är jobbigast för hästen. :d

Jag har också lärt mig att skritt och galopp är bäst. Att skritt är bäst som allmän träning för rygg och bakdel men att galoppen mest bara ger stark bakdel.

Lusidor - är det bevisat att det är som du säger ang travare i backe eller är det vad du själv gissar? Enligt nån intervju jag läste med just denna tränare sliter det mindre.
Sliter mindre i träning ja. Men om man inte har koll på hästens muskelstatus och sedan startar hästen med spänningar kvar från backträningen. Då pajar frambenen.

Beror helt på vad vi snackar för backe, men en brant backe skrittar vi i..
Tex grusvägar/gräsvägar som går upp och ner kan vi antingen trava eller galoppera uppför. Skritt nerför givetvis.

Liknande trådar

Ridning Hej! Tänkte ställa några frågor som jag gärna vill ha svar på :) Hur ofta ska man klättra- med en häst som saknar lite muskler men...
Svar
4
· Visningar
1 029
Senast: Roucle
·
Träning (Ingen aning om var jag skulle lägga tråden, så jag la den här eftersom klättring ju är bra för bakben och rygg och stärker - vilket är...
2
Svar
23
· Visningar
5 103
Senast: Elisha
·
Träning Fått hem en 4-åringt connemara sto för två-tre veckor sedan. Hon har bara flyttat från grannen där hon är uppfödd och det är bara jag...
Svar
12
· Visningar
1 269
Avel Så här bland alla bruksprovstrådar! :) Här ligger bilder från visningen: http://www.kikibeelitz.de/fotos/hengste/meyer_hvf_2006/...
2
Svar
24
· Visningar
3 094
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII