Klätterväxt

pepp

Trådstartare
Tänkte införskaffa nån form av klätterblomma till balkongen nu till sommaren, hade en sånhär förra året, ingen aning om vad det är för nåt, men skulle vilja ha nåt som kanske växer tätare och samtidigt har blommor...

Nån som har nåt tips? Vill helst inte så från grunden utan vill trycka ner en färdig växt i en kruka och så kan den växa fritt sen!

Sv: Klätterväxt

Blomman på bilden ovan är en klockranka.

Blomman för dagen kanske kan vara något. Sätter man ihop fler så blir det frodigare. I en välsorterad handelsträdgård finns det färdiga plantor till salu.

Törnrosas kjortel ska jag ha i sommar igen, jättevacker och växte bra sist jag hade den! Trots "fel" förhållanden. Den ska tydligen vara ganska svår att så själv men som planta upplevde jag den inte alls särskilt krävande. Vet dock inte hur lätt den är att få tag i, man kanske får vända sig till en mer välsorterad handelsträdgård.

jag har två favoriter, luktärter och svartöga! Med den första får man dessutom en ljuvlig doft, och det finns blommor i mängder av färger. De kanske är vanligast att så från frö iofs (har aldrig sett att man säljer plantor..), så möjligt att den går bort på grund av det.

Svartöga kan man däremot hyfsat lätt hitta som "färdig" planta, finns också i olika färger, gul är nog vanligast, men vit och rosa/orange är också rätt vanligt. Upplever den som tätare än luktärt, och klättrar gärna på allt den kommer åt.
Blommor länge om man plockar bort vissna blommor, och ska tom. gå att övervintra, fast jag har aldrig försökt..

Jag gillar klematis eftersom de finns i så många färger och är lätta att ha att göra med :) Finns nästan alltid färdiga att plantera och de jag har haft överlever det mesta :)

Annars är även kaprifol fint (och doftar fantastiskt) men den faller antagligen på att den inte är så tät utan mer som ett typ, snår :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Trädgård & Växter Jag är lite folkskygg :p och vill ha en undangömd trädgård. Baksidan av vårt hus är skyddad av skog och av huset då ❤, men ena sidan...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 899
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna