Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?

Därför bör man inte ge såna instruktioner till elever de första 5 åren. DÅ blir det bra ryttare av dem.

Där tycker jag faktiskt att du har fel :)

OM eleven inte förstår, då har läraren ett pedagogiskt problem och en förbaskad skyldighet att förklara på olika sätt med olika termer och lösningar tills det att eleven uppfattat saken rätt.

Isåfall har alla Sveriges ridlärare pedagogiska problem för varenda ryttare sitter och juxar med händerna utan att ha en aning om hur man RIDER med resten av kroppen.
Jag tycker att sveriges utbildningssytem av ryttare är skitkasst.

I så fall får du nog kolla lite noggrannare:)
Har själv jobbat som ridledare, och lärde inte ut att joxa med händerna. Däremot så föredrar jag en "rörlig"hand mot en stum. Men allt är inom vissa gränser. Hästens huvud får inte börja pendla i sidled, då är det en aning för mycket:angel:
Nu har jag bara gått ridledarutbildningen, men där talades det hela tiden om att rida bakifrån och fram, vikten av sitsträning osv...
Vi här hemma tränar dessutom för en tjej som gått hela långa ridinstruktörsutbildningen, samt att hon är dressyrryttare själv och tävlar aktivt. Hon har tävlat upp till st georg. För henne rider alla möjliga. Några av oss rider på den nivån att vi tränar tramp, seriebyten och piruetter till några som knappt ridit ett år på ridskola. INGEN joxar med handen. Självfallet kan man i vissa lägen få instruktionen att röra lite på handen, men det handlar inte om nåt sågande ner till en falsk på tygeln och i övrigt ska handen vara stilla och är den inte det så får vi vackert hålla i stigbygeländarna så handen blir lugn och stilla.

Får jag fråga om du själv är utbildad ridlärare?
Och hur du anser att en vanlig ridskolelektion bör fungera enl dig?

Jag tycker att frånsett att ridningen faktikst inte är trevlig - alls- på NO:s filmer så är det jag saknar en synbar kommunikation med hästen, det finns ett slags underliggande förakt för djuret som skiner igenom. Han briljerar, han är den vktiga. Så är det inte med någon av de övriga som visas.

Jag tycker att Klimke, Hubertus och även Edward tex har en synbar kommunikation med sin häst, ett samspel, som jag saknar hos Nuno och då blir det som det blir.

OCh det är INTE för att det är tjurfäktningsridning, jag har sett westernryttare i snabba uppvisningar ha ett bra synbart samspel med sin häst.

Han må ha haft talets gåva i skrift och tal men jag undrar om han innerst inte hade en ödmjukhet inför hästen? Eller inför något annat heller, med tanke på vad du skrev:cool:

Buffy: Det var tysken Steinbrecht som på 1800-talet utvecklade grunden till den klassiska utbildningsskalan, han var veterinär i grunden och använde den kunskapen i utbildningen av hästar. Men sen skrevs den ner som en arméinstruktion av en elev till honom i början av 1900-talet, och blev senare grunden för utbildning av hästar öht och kom att ligga till grund för bedömning inom dressyren.

Vilket bra inlägg! Vilken bra tråd!

Jo och det är ju bara i Sverig folk rider illa... Direkt man kommer någon annanstans är det blivande Grand Prix mästare hela högen...

Jag har varit i diverse andra länder och sett ungefär lika mycket dålig ridning som här hemma.
Det som är en stor skillnad är dock att den svenska föreningsdrivna ridskolan är unik. Den gör ridning till en folksport i sverige. Och ju större bredd- desto fler sämre ryttare ser man.

I Sverige upplever jag dock att de flesta vill lära sig. I många andra länder där man inte har samma djursyn skiter man i om man rider illa, bara man sitter kvar.På en föreningsdriven ridskola är det ju dålig ekonomi som ger stora grupper och hästar som måste klara även totala nyörjare.
Säkert inget bra system för att skola proffs- men är det bara det som är meningen?
Hur skulle vi göra istället- och vad skulle en vanlig ridlektion för Lisa 8 år kosta då??

Jo jag har inga problem att läsa ex bo tibblin och ta efter. Men jag tycker att alla som lämnar dressyren för en annan typ av inriktning det är ett misslyckande för den vanliga dressyren att nå fram till dessa. Alla som börjar med nh är också misslyckande för ridskolorna som borde kallas för hästskola i stället. Förr så kunde folk hantera sina hästar och behövde ridskola för att lära sej rida bra. Men nu saknas häst hanteringen lika mycket.

Begreppet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt sätt.
NH, utan en massa konstigheter helt enkelt. Som det nästan verkar som det står för idag. ;) Tycker att det är många idag som gjort NH till en western-grej.. När de flesta egentligen gör ngt som är NH utan att tänka på det. ;)

Den som jag gått på kurs hos där har många ridlärare också gått för att lära sej det pedagogiska i att lära ut grunder.

En del kanske inte kan läsa en bok och förstå utan behöver en bra kurs eller annat och det tycker jag är bra.

Allt är bra om man inte förstår ridningen.

Kanske måste man vara en väldigt bra på dressyr för att klara AR inte vet jag.

Det finns massa tycke och smak. Så länge inte hästarna far illa. Så ser jag inget fel i att gå kurser.

Vet inte om jag tycker att alternativa vägar/rörelser är ett misslyckande för den etablerade. Jag tycker det finns plats för alla, har jag uttryckt mig på annat sätt har jag isf varit oklar :) Jag rider själv för tränare som har olika utgångspunkt (men samma röda tråd) men som jag tycker komplementerar varandra på ett bra sätt! Eller, rättare sagt, komplementerar min ridning på ett bra sätt.

Däremot håller jag med om att hästkunnandet idag ofta inte e nått man får med sig med modersmjölken direkt och då kan man väl vänta sig att hanteringen e något som man oxå måste öva på. För de flesta e det väl ändå när man blir med egen häst.

Well well, har inte så mkt att tillägga i trådens nuvarande riktning :)

Senast ändrad:

Man skulle bara inte lärt folk att huvudet är viktigt, att det får vara där det vill. Det hade gjort milsvidds skillnad. Stilla hand, lär dig rida, med sin strunta i hur hästen går med sitt huvud.

Nej, jag är inte utbildad ridlärare.
En vanlig ridlektion borde gå ut på att rida framåt, dödsstraff på att grejsa med handen.. Enklet förklarat. Vägar, sits etc.

Det är precis det man lär ut på vår ridskola i alla fall. Kan inte säga att alla har gjort så i alla tider här, men de flesta.
Sen får man vara realist och komma ihåg att de allra allra flesta inte vill bli tävlingsryttare eller ens duktiga dressyrryttare. Många gör det för dom tycker det är roligt att skrutta runt på en häst i 45 min.
Likaväl som när jag masar mig iväg till gymet nån gång ibland så är inte mitt mål att bli en bodybuilder, utan att få bort lite fläsk här och var:p
Så hur mkt man som ridlärare än vill, så är det inte säkert att eleverna vill.... Och det är där, i alla fall för mig, som ridlärarrollen verklign kommer in, jag som ridlärare säljer en tjänst, jag måste se till att alla elever får det de är ute efter.
Vill jag få tävlingsekipage så bör jag nog omskola mig till tränare och leta spetskompetens hos ryttarna.

Nu har inte jag så jättemkt erfarenhet av just ridskolor men jag tycker att hela besattheten med huvudets position kommer från såna som Anky, Isabell, Nicole, Patrik....jag kan hålla på ett tag till tyvärr...

Det är väl ändå där "felet" i ridningen har uppkommit...

Jag är alltför dålig på min ridhistoria men det fanns en gubbe som böjde sina hästar enormt för att de skulle vara lydiga sen när kungen skulle rida dem...1700-talet kanske??

Det är ingen som skämtar om dig utan bara om hur saker utvecklas ibland och många som är med i den här tråden har varit med ett tag och hört det mesta. Ibland spårar det bara ur lite...

Det är klart att du ska gå på dina kurser och göra det som känns rätt, ibland upptäcker du sen att du var på fel väg och får sedan backa och göra om, så är det för alla, alltid.

KL*
Fio, Nova, Underbarn och ni andra som har hålt liv i tråden, jäklar vad jag har skattat:D

I så fall får du nog kolla lite noggrannare:)
Har själv jobbat som ridledare, och lärde inte ut att joxa med händerna. Däremot så föredrar jag en "rörlig"hand mot en stum. Men allt är inom vissa gränser. Hästens huvud får inte börja pendla i sidled, då är det en aning för mycket:angel:

...

Och jag föredrar en stilla hand, handen kommer att bli stilla i förhållande till hästen, om man själv lyckas med att släppa de spänningar man har i ryggen och skuldrorna. Då behöver man inte röra "successivt" med fingrarna eller "plocka".
Ska man använda tyglarna så gör man det vid förhållningar eller halvhalter (eller vid de olika tygeltagen), inte för att få hästen "lösgjord" i kroppen genom munnen .
Förstår du har jag menar?

Man skulle bara inte lärt folk att huvudet är viktigt, att det får vara där det vill. Det hade gjort milsvidds skillnad. Stilla hand, lär dig rida, med sin strunta i hur hästen går med sitt huvud.

Fast det går inte att fokusera att INTE fokusera på huvudet, det är ett kvitto på det som händer i kroppen på hästen. Det finns en anledning till att den inte ställer sig i nacken, hänger i bettet, knäpper av, etc.
Man måste ju även kunna placera det där det ska vara, det är en del av hästens utbildning.
Om vi nu pratar om att lära sig rida, inte åka häst (som man kanske gör de första tio åren :angel:).

Jag ska försöka svara på ditt ursprungsinlägg med hur jag ser det.

Klimke, tycker jag har en trevlig och rörligare (avspänd) stil. Särskilt med jämförelse med de andra som är upplagda.
Fast samtidigt så kan jag inte låta bli att bli lite besviken, eller har jag kanske för höga krav?
Tycker att han sitter i stolsits, när han rider lätt tappar han balansen för jämnan, även om han verkar ha en en positiv ridning så tycker jag mig se att hästen inte riktigt släpper igenom i ryggen och vinklar om. Men helt klart trevligast.
Jag tycker det påminner lite om nybörjarridning emellanåt dock, skumpar och flaxar med armbågarna. Men hästarna ser mer harmoniska ut och friare i sina kroppar.

Nuno, jag undrar vad det är för spännande trav han har uppfunnit (:D), tycker, som någon nämnde tidigare, att hellre att man rider runt på en pigg häst än ska bråka i skritt. Men hästen är spänd som en fiolbåge och har inte alls samma läthet som Klimke har. Det ser forcerat ut, och det ser inte ut som om det jobbas något alls för att få en mer harmonisk häst.

Neckermann, hela hästen ser spänd ut och det ser inte ut som om den är lösgjord någonstans? En massa luft mellan benen, men det ser inte ut som om en enda rörelse går genom hela hästen.

Linsenhoff, tyckte jag inte var en hit. Hela hästen lutar i volterna, lägger huvudet på sned, jag tycker traven ser asymmetrisk ut (vilket kanske kan förklara varför hon skumpar som om hon hade en häst med ponnytrav?). Tycker mig inte se att hästen vilar på steget utan bara öser på.
Tycker däremot att hon får till det bättre i galoppen när hon saxar. Även om nosen hamnar framför lod ser det ut som om hon halar in den mer och mer. Vänster slutan som de visar bakifrån ser inte särskilt bekvämt ut, med hela ekipaget tipande åt höger. :crazy:

Nicole, rider trevligt, hästen ser trevlig ut, men tycker ändå att svanser står rakt upp och är alldeles för orörlig i ryggen.

Vad säger ni?

Blev lite kort i slutet och hinner inte med Isabell då jag är seeeen. Kommer in senare igen och hoppas på respons. :)

Att den absolut bästa ridningen sker bakom en dataskärm och ett tangentbord :D

Det är nog dagens sanning... :p

(Hade tänkt lämna tråden ungefär nu, den blev för seriös för min smak :angel: men spontant så känns det här som något man kan disskutera till dödagar utan att komma överens... form är, och kommer alltid att vara, ett hett ämne...)

Och jag föredrar en stilla hand, handen kommer att bli stilla i förhållande till hästen, om man själv lyckas med att släppa de spänningar man har i ryggen och skuldrorna. Då behöver man inte röra "successivt" med fingrarna eller "plocka".
Ska man använda tyglarna så gör man det vid förhållningar eller halvhalter (eller vid de olika tygeltagen), inte för att få hästen "lösgjord" i kroppen genom munnen .
Förstår du har jag menar?

Jag håller till stor del med. Så länge man sitter på en privatägd häst och lägger ner tid på att bli en duktig ryttare.
Jag tycker man glömmer bort att ridskolan säljer en tjänst. Och att alla möjliga ryttare kommer dit.

:bow:Håller absolut med,i vardagsrummet kan jag göra allt i slow motion och hinna med att räkna och lägga hjälperna precis där dom bör hamna... På hästryggen ser jag ut som förvirrad höna, förra träningen kunde jag fan inte ens räkna till 3:o

Angående ridskolorna, så tror jag faktiskt att det är som inom allt annat lärande, det finns ett pedagogiskt problem hos många ridlärare.
Om eleven inte förstår så är det lätt att det blir "sågande" och "bankande".

T ex "Rör växelvis lite på handen " uppfattas av eleven som att man utför sågande rörelser, när det egentligen är ytterst små rörelser som menas, lite pillande med tyglarna för att behålla en mjuk och uppmärksam kontakt med hästens mun :)

Hej!

Glöm inte att det tyvärr också finns ridlärare där ute (jag har tyvärr sett flera) som faktiskt lär ut sågning, rakt upp och ner, utan några skänklar eller vikthjälper.. Tyvärr.. Och ännu mer ledsammet är att eleverna föredrar dessa ridlärare än de som lär ut den "långsamma" men bättre för ridning och häst- ridläran.. Tyvärr igen.. Många elever idag vill kunna rida, men är inte villiga att lära sej och tar då snabba genvägar till en böjd nacke- för så ser det ut på tävlingarna! Att rygg och bakben inte är med (alls!) är inget de varken vet eller bryr sej om... Jag har sett det så många gånger..

Sanio: Jag kan visa på en ridlärare som alltid börjar långt och lågt, med alla sina lektioner (på en nivå de klarar av). Tyvärr tycker eleverna att denna ridlärare är för mesig och att de inte går framåt tillräckligt fort, så många slutar rida för h*n trots att det är en av de mest pedagogiska och mest häst-omtänksamma ridlärare jag haft (bara den jag rider för nu är bättre:-)).

/Lavinia, som saknar de underbara filmerna i tråden..

Nej men oj!

Glömde bort att svara med seriösa svar på buke i ett försök att utbyta kunskap och att själv utvecklas inte uppskattas! Fel av mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka