Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?
Jag ska försöka svara på ditt ursprungsinlägg med hur jag ser det.
Klimke, tycker jag har en trevlig och rörligare (avspänd) stil. Särskilt med jämförelse med de andra som är upplagda.
Fast samtidigt så kan jag inte låta bli att bli lite besviken, eller har jag kanske för höga krav?
Tycker att han sitter i stolsits, när han rider lätt tappar han balansen för jämnan, även om han verkar ha en en positiv ridning så tycker jag mig se att hästen inte riktigt släpper igenom i ryggen och vinklar om. Men helt klart trevligast.
Jag tycker det påminner lite om nybörjarridning emellanåt dock, skumpar och flaxar med armbågarna. Men hästarna ser mer harmoniska ut och friare i sina kroppar.
Nuno, jag undrar vad det är för spännande trav han har uppfunnit (
), tycker, som någon nämnde tidigare, att hellre att man rider runt på en pigg häst än ska bråka i skritt. Men hästen är spänd som en fiolbåge och har inte alls samma läthet som Klimke har. Det ser forcerat ut, och det ser inte ut som om det jobbas något alls för att få en mer harmonisk häst.
Neckermann, hela hästen ser spänd ut och det ser inte ut som om den är lösgjord någonstans? En massa luft mellan benen, men det ser inte ut som om en enda rörelse går genom hela hästen.
Linsenhoff, tyckte jag inte var en hit. Hela hästen lutar i volterna, lägger huvudet på sned, jag tycker traven ser asymmetrisk ut (vilket kanske kan förklara varför hon skumpar som om hon hade en häst med ponnytrav?). Tycker mig inte se att hästen vilar på steget utan bara öser på.
Tycker däremot att hon får till det bättre i galoppen när hon saxar. Även om nosen hamnar framför lod ser det ut som om hon halar in den mer och mer. Vänster slutan som de visar bakifrån ser inte särskilt bekvämt ut, med hela ekipaget tipande åt höger.
Nicole, rider trevligt, hästen ser trevlig ut, men tycker ändå att svanser står rakt upp och är alldeles för orörlig i ryggen.
Vad säger ni?
Blev lite kort i slutet och hinner inte med Isabell då jag är seeeen. Kommer in senare igen och hoppas på respons.