Sv: Klassiskt eller klassiskt eller modernt?
Precis som du blir trött på "tangentryttare" blir jag trött när jag faktiskt försöker anstränga mig med att analysera och ge lite konstruktiv kritik, så blir enda svaret att "jahapp, vissa rider tydligen bättre bakom ett tangentbord hoho."
Det är FÖRBANNAT svårt att rida (!
), det vet alla, men det är precis lika förbannat svår att lära sig se och analysera så att man själv utvecklas. Att inte bara se symptomen utan också veta varför en ryttare och häst rör sig som de gör.
Sedan vet jag förvisso inte vad ni har för mål med er ridning, men jag vill inte sitta som Klimke om tio år. Då vill jag ha kommit längre.
Jag har naturligtvis den ryttaren jag blir som mest inspirerad av på DVD, en kille som ser ut att sitta som på vispad grädde.
Hans övergångar är inte av denna världen, även om han också har en tendens att trampa igenom höger foten (skjuter fram och tappar höger sidan (men bara ibland) när han rider i höger sluta/öppna).
Film1
Runt 0:50 kommer hästens rumpa in i bilden och man ser hur lös han är i ryggen med sin svans som fint vippar i takt. Första snett igenom spänner han sig (tjejen är inte helt lösgjord vilket jag tror bidrar). Andra snett igenom ser det betydligt bättre ut i vänster varv, c:a runt 2:50. Man ser däremot väldigt tydligt att hon är låst i sina skuldror och framtill (bröstkorg, revben samt nyckelben), vilket jag tror gör det svårt för henne att få till en bra hand.
Andra videon som jag lägger upp är bättre (om man nu inte orkar kolla hela).
Film2
Helt underbar, anser jag.
Tycker hon har bättre sits och rider bättre. Hästen är lös och avslappnad i ryggen, det finns inte ens en tendens att sätta i tån på hoven först.
Ibland låser han dock ryggen, svansen åker upp och nosen in. Hon får inte riktigt till den brittiska killens sittben (som jag älskar, men det är inte långt där ifrån).
Se bara hur han rör på sig och vinklar sitt bäcken.
(Sedan underlättar det såklart att Conrad verkar hålla med.
Även om han talar om hästen.) När hon skrittar ser man hur lös och ledig hon är i sin rygg, istället för att jucka med underlivet som många ryttare gör, så pendlar hennes bäcken i takt med hästen.
Hon lyfter inte heller från sadeln i traven.
Däremot verkar en av hennes nackdelar vara att hon ibland blir lite för lös i ryggen, kanske för att kompensera att hon inte är helt lös i skuldrorna? Hade också velat att hon öppnat upp vid nyckelbenen för att få en lite bättre hand.
Sedan gör hon såklart de där klassiska felen, ibland skjuter hon fram foten vid fattning etc.
Men om det är någon jag vill efterapa i ridningen så är det henne! Sedan så kan jag mycket väl ha ändrat åsikt om fem år.
Nu är detta MIN åsikt. Om de är någon som inte håller med så diskuterar jag gärna det! Om det görs på ett trevligt sätt.
Och tittar ni sedan på de två upplagda filmerna på Klimke, eller den på Isabell så tycker jag att det är en markant skillnad. (Inte för att nu jämställa dem med varandra.)