Klassisk ridning utomlands?

P

Powerslave

Planerar att flytta utomlands och jobba med hästar ett tag. Funderar lite över vilka länder som kan tänkas vara lämpliga där man har en hästkultur som är inriktad mot den mjukare ridningen, klassisk ridning som jag väljer att kalla det. De länder som direkt poppar upp i huvudet är Portugal och Spanien medans Tyskland går bort.

Vad anser ni - finns det några länder som man med lätthet kan kategorisera som bra eller dåliga i avseende på min fundering? Eller är det så att en del länder är bra, somliga mycket bra och andra mindre bra?

Vilka länder förknippar ni med klassisk ridning? Eller för den delen, vad förknippar du varje land med för slags ridning?

Blir mycket tacksam om ni vill hjälpa mig att reda ut vad för länder jag borde satsa på. :)

Sv: Klassisk ridning utomlands?

Jag tror du kan finna bra och mjuk ridning i alla länder. Och hård skitridning i alla med.

Dessvärre är det väl inte mjukhet och gullig hästhållning jag tänker på om man nämner Portugal och Spanien rent generellt. De har väl oftast en rätt tuff hästhållning. Det går nog att hitta mjuka och fina människor som håller på med hästar där med. Men rent generellt är det inte det de är kända för.

Vill du ha bra kontakter i de länderna skulle jag rek dig att kontakta de tränare som kommer till Sverige eller är bosatta här numer som du anser vara lite mjuka och trevliga och be dem om råd och tips om tränare i de länderna.
Det finns en WE-tränare som rider lite klassiskt som är från Portugal som kanske kan hjälpa dig om du kontaktar honom. Han är rar mot hästarna.

Och så finns det en portugis som kommer till Sverige regelbundet vars släkt föder upp Lusitanos och iaf han och pappan har ridit på ridskolan i Jerez. Han har också kontakter och rider rätt mjukt.

Sen tror jag det finns mjuk ridning i Tyskland med.:)

Tack för tipset! Ska höra runt lite. :)

Spanien är väl bland de sista länderna som imponerar mej med sin underliga hästhållning. Men som tuaphua sa innan så finns det alltid undantag. Så det viktiga är väl inte att stirra sig blind på ett visst land utan hitta ett så bra ställe som möjligt.

Skulle själv kunna tänka mig att rida för en mer klassisk tränare, men Island kommer högre upp på listan. Och de är ju inte speciellt klassiska och mjuk ridning vet jag inte, mkt fart å fläkt däremot. Det landet har alltid lockat mig. Sen skulle jag vilja åka till John Moore, men inte för ridbiten dådå utan för att jag tkr han verkar väldigt intressant och de skulle vara kul att få vara hans elev ett tag.

Hitta nån klassisk tränare du tkr verkar vettig och prova dej fram lite, ta inte bara första bästa :).

För mig är det tvärtom. Iberiska länder går bort och jag hade GÄRNA lärt mig rida tyskt. :D

Du har PM (Portugal).

Fast jag kom nu på att jag vet ju inte på vlket sätt du vill "jobba med hästar". Jag förutsatte typ working student eller liknande - men det menade du kanske inte alls! Det finns olika typer av jobb inom hästeriet.

Jag tror att du skulle få fler svar om du lägger in en förfrågan under "Hästmänniska".

Det är nog svårt att peka ut några länder tror jag. Vad jag har hört om Spanien och Portugal imponerar inte. Det verkar vara ganska hårda tag och mycket fokus på att lära ut imponerande rörelser, typ spansk skritt, till unghästarna fastän de egentligen inte kan grunderna ordentligt.

Jag har tre gånger varit på ridsemester på ett ridcentrum som heter Il Paretaio i Italien (Toscana). Det ägs av ett gift par som är utbildade av Pedro de Almeida, som i sin tur var elev till Nuno Oliveira. De har en väldigt mjuk och, som jag uppfattar det, klassisk ridstil och en fantastisk attityd till hästarna. Djuren betyder allt för dem. Under senare år har de också jobbat en del med centrerad ridning och TTeam.

De tar emot utländska tjejer och killar som jobbar med hästarna. Det innebär både stallarbete, att hjälpa gästerna och att rida själv. Det är säkert lågavlönat och slitigt, men jag hade själv inte tackat nej om livet hade tillåtit. Otroligt vackert ställe med fantastisk mat.

http://www.ilparetaio.it/Horse-Riding/

Hård hästhållning kan jag nog också förknippa Spanien och Portugal med, men själva ridningen har jag fått uppfattningen om att den är mjuk.

Hade tänkt att jobba som working student.

Jag skulle absolut inte kalla ridningen mjuk, snarare helt i klass med övrig häst- och djurhantering:(

Det finns garanterat ryttare som rider mjukt. Har sett flera från portugisiska ridskolan som rider otroligt härligt!

Men överlag är det extremt hård ridning med noll empati för hästen.
Hästarna som kommer därifrån upplever jag överlag som extremt stressade, rädda och hårt hållna i ridningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 286
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
3 241
Senast: Kakis
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680
Hästmänniskan För några år sedan åkte jag på en semesterresa till Portugal med ridning och blev alldeles kär i landet. Sedan dess har det blivit flera...
Svar
8
· Visningar
3 024
Senast: tesora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama