Klassisk ridkonst och körning - en omöjlig kombination?

E

Erica

Hej,
jag har starka funderingar på att skaffa häst igen och då jag precis hann börja med inkörningen och akademiska utbildningen av mitt halvblod innan han av olika anledningar såldes undrar jag om det finns någon som sysslar med bägge dessa grenar på en relativt hög nivå eller tränas "fel" muskelgrupper upp?? Vad har ni för ras?

Mvh Erica (varför välja om man kan få bägge:smirk:)

Sv: Klassisk ridkonst och körning - en omöjlig kombination?

Jag lever efter ordspråket "rid gärna din körhäst men kör aldrig din ridhäst". Just inom akademisk ridkonst har jag inte träffat på någon tränare som tycker att man ska köra sin ridhäst...
Men kanske finns det någon här som gör det?

Jag började köra in min ridhäst, men det blev just sådär.. Jag såg redan efter ett par gånger när han drog lätta rockarden hur han belastade om och började gå på framdelen, så vi har lagt ner det projektet och säljer grejerna. Ridhästen får vara ridhäst.

Alla kanske inte fungerar så, men i hans fall var det nästan övertydligt att det blev så fel.

Nu har jag en shettis som jag jobbar en del från marken för en AR tränare. Den personen sa till mig att jag gärna skulle fortsätat köra henne för att det bara är bra. Jag vet inte varför det skulle vara anorlunda för en häst som rids mot min som gör samma övningar fast från marken?

Nu tränar inte jag på högnivå eller någonting så jag kanske inte har talan egentligen men det känns lite dumt att inte kunna köra sin häst bara för att den skulle bli framtung. Jag tror nog inte att hästen blir framtung eller jobbar med fel muskler om man kan få hästen att jobba rätt även med vagnen. Sen tror jag dessutom att det kan vara bra att variera träningen med körning och annat om man har den möjligheten.

Självklart kan du även köra hästen! Jag ser inte att det skulle vara skadligt på något sätt jag både rider och kör mina hästar och det fungerar utmärkt!

Jag vet en riddare som både kör och uppenbarligen;) rider och om vi nån gång kommer till skott så ska vi köra in två av våra hästar särskilt den ena som har stort anlag och lämligt nedärvt psyke (har ett antal halvsyskon som körs(kördes) i bla OS) och han ska även bli riddarhäst är det tänkt:angel:

Sen är det väl som med allt annat en del passar det bra och en del inte att kombinera en del grejer men själv är jag av den åsikten att det ena behöver inte utesluta det andra tycker man det är roligt och man mår bra av det så kör!:-) bara

Senast ändrad:

Hej,
tack för alla svar, det låter positivt! Då kommer vi till nästa fråga - vilken sorts häst skall jag välja? Har kommit på mig själv att jag tittar lite extra på lite "tyngre" raser såsom frieser (jag vet att det är ett vbl:smirk:), nsv och såg för inte så länge sedan en shire - hur har dom det med samlingsförmågan? Och varför finns det inga Irish Hunter i Sverige? Jag är över 170 så jag vill ha en lite större häst.

löjligaste jag hört.
varför ska man inte kunna köra sina ridhästar o tvärtom.

jag har 2 hästar, båda är inkörda.
utöver det är den ena travtränad/montétränad, dressyr, hoppning, fälttävla, distans.

den andra är inkörd, testat på lite AR, dressyr, hopp, terränghopp..

hästarna mår nog bara bra mentalt att inte nöta på samma saker.

har även en kompis som tränar AR med sina, dressyr, hopp, körning, western, distans, saddleseat etc etc...

Håller med!
Våra körs på hög nivå. Trav alltså, och tränas både på "lätten" och tungt, i reglerad tryckvagn.
Den äldre som rids mycket känns som vilken häst som helst och verkar inte ha så stora problem med sin "ridform", så länge han mår bra muskulärt i övrigt. Men de muskulära hindren som kan uppstå har ingenting med travträningen att göra.
Snarare så är han lika bra i både körningen som ridningen då han är fin i musklerna. Jag o sambon är lika nöjda med vår respektive träning då han mår bra. Kanske att jag har högre krav på formen och liksidigheten och hittar detaljer som kan slinka emellan i körträningen.

Enda jag känt är att dagen efter ett riktigt tungt drögpass då han skrittat sakta med tryck, då kändes det som om han gick med rakare bakben än vanligt, och sviktade sämre genom bakkroppen. Men den känslan släppte efter att jag ridit igenom några öppnor och travat lite samlat en bit. resten av passet var han sitt vanliga jag.

Jo man kan träna olika muskelgrupper om man tränar "AR"-inriktat samt kör, men det är ju jättefiffigt! För då får man ju en mer allsidigt och hållbart tränad häst :idea:

Men ärligt talat så har jag också hört samma som _Blippan66_ skriver. Flera tränare har påpekat att man inte ska köra sin ridhäst.
Men det är ju ett val man gör, och jag tycker väl att man måste se till individen - hästen alltså.

Att man enbart tränar skjutkraften i körningen är ett rätt svart-vitt synsätt. För att hästen verkligen ska kunna utnyttja sin kropp så måste den använda hela sin kropp, även i körningen.

Men det är ju som svea skrev i andra tråden, i vagn kan en häst fortare bli snedmusklad - i vagn har du betydligt mycket mindre påverkan & inverkan för att få hästen att arbeta liksidigt och rakriktat. Men då är det ju jättebra med väl avvägd bra AR-träning, för att kunna få upp liksidighet & en bra rakriktning. :)

Själv kör jag in mitt lill russ nu och jag ser inte så mycket begränsningar för vad han ska få göra - dra hem någon stock från skogen eller dra finvagnen på söndagsturen :D
Men han ska ju samtidigt utbildas från marken & kanske uppsuttet, enligt någon sorts AR-modell i alla fall. Jag ser ingen krock i det, men det återstår väl att se, förstås, han är ju bara 2 ännu så länge :)

Hej igen!
Tack för alla svar, jag säger som en del andra - se till individen och allsidig träning kan aldrig vara fel. Då återstår bara rasvalet men den frågan ligger kanske lite fel här så jag flyttar den.
Mvh Erica

Ja då skulle jag säga Kallblodstravare!:love:Underbarare finns inte att hitta!

Jag tränar inte på så häg nivå, men hästen rids i klassisk dressyr och körs en hel del.
Min förra dressyr tränare körde även sina hästar en hel del:)

Hej!
Du kan kombinera ridning och körning - men - du måste ha korrekt anpassad utrustning och köra med svängel. Det är ofta urkass körutrustning som ställer till det, inte körningen i sig. Titta gärna på en häst som körs korrekt, där arbetar ryggfileerna på ett bra sätt. Det är inte önskvärt i körningen att hästen ska vara framtung, det hör till timmerkörningen där hästen måste använda sin vikt och "lägga sig" i selen. Kör med en lätt och väl balanserad vagn och en bra sele så ställer du inte till med något.
Gast

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 980
Senast: Immer
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 706
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar