Klasser för stor häst

F

fall_out_girl

Jag har en liten fundering som jag gärna vill ha lite åsikter om. Varför börjar storhästarnas klasser på 90cm?
Jag är ganska rädd av mig när det gäller att hoppa men det skulle vara kul att göra det någongång och då är det lite tråkit att klasserna börjar på 90cm. Skulle dom inte kanske kunna börja på typ 50cm istället??
Jag vet att det finns klubbtävlingar och så man kan vara med på men man kanske vill åka runt lite på olika ställen. Nu ska jag inte tävla på egen häst på länge då jag inte tycker att jag är tillräkligt duktig för att ha en egen häst men man kan ju alltid fundera:bump:

Sv: Klasser för stor häst

Jadu, själv ska jag ju börja tävla i hoppning jag med i vår, på d-ponny. Är skitskraj för att hoppa :crazy: och Ld (lägsta) är 80cm :crazy:
Hur ska det gå :confused: :cry: :crazy:

Tycker de klasserna vi har är bra, men jag förstår att de kan finnas de som tycker att 90 är högt och svårt. Det finns alltid Pay&ride du kan rida och de brukar börja på 50 cm. Det är bra träning och du kan komma ut på olika tävlingsplatser och kan förberedda dig bra tills den dagen då du ska ut och tävla på en riktig tävling.

Lycka till!

Har man ett sådant intresse att man faktiskt lägger ner den tiden och de pengarna som krävs för att tävla lokalt och där ovan tror jag knappast att en höjd på 90 cm blir ett problem när man väl kommit dit.

Om man nu är hinderhöjdrädd är ju knappast hoppning det man satsar på i första taget - en viss naturlig utsållning måste man ju ha för att inte tävlingsbanorna skall bli översållade av okunskap och nybörjare.

Vill man ändå prova på att hopptävla finns det ju gott om Klubbtävlingar, inbjudningstävlar och payandjumps.

Många klubbar kräver inte att du är medlem för att få rida deras "clear rounder" och "träningstävlingar" och de som gör det kräver ju inte att du är medlem endast där, bara ATT du är medlem dvs. har de flera klubbtävlingar varje år kan det löna sig att vara medlem där också... Alltså är det bara att luska ut vart dessa småtävlingar finns och åka runt till olika ställen.

Sen är ju det bästa med sådana tävlingar att man kan rida alla höjder och vissa är ibland så snälla (oftast mindre klubbar) att de låter dig fortsätta runt hela banan trots att du vägrat ut sig flera gånger om och ramlat av, de lägger ner bakbommar och trixar allt för att du ska komma runt. Man måste bara veta vart man ska åka...

om man inte vågar hoppa 90 cm på storhäst kanske man borde träna ett tag till innan man börjar tävla..

Tja.
Jag ska oxå börja tävla stor häst i vår/sommar :) 90 kan kännas högt men sedan när man kollar på hindret så är det inte så jätte stort. Lycka till med tävlandet

Hej!
Tack för alla svar! Jag tänkte inte alls på att det finns pay and jump och liknande tävlingar:crazy: !
Jag tänkte mera på att man kanske vill komma runt och tävla på lite olika ställen och kanske upptäcka att hoppning är kul att tävla i och då är det ju bra att det finns sådana tävlingar:)
Ha det bra och lycka till med tävlandet allihopa!

Tycker man att 90 cm är så högt så bör man del sträna mer innan man ens tänker på tävlingar, dessutom har man nog inte på riktigt tävlingar att göra utan bör rida Cl, hoppningar, pay&Jump på klubbnivå.

Men först och främt träna.

*Chkolad som inte begriper vad folk som inte får hästen att hoppa på träning ska ut och tävla för* (OBS det sista var inte till dig TS, utan mer allmänt att många borde träna mycket mer innan de ger sig ut)

Det hela började med att jag tyckte att det skulle finnas tävlingar som började på lägre höjder för stora hästar så att man kunde komma ut och prova på hur det är att hopptävla men inte vill hoppa så högt. Man kanske mer vill hoppa för kul skull och då är det ju bra att man kan åka till pay and jump "tävlingar" innan man bestämmer sig för att starta i en 90klass:idea:

Det hela började med att jag tyckte att det skulle finnas tävlingar som började på lägre höjder för stora hästar så att man kunde komma ut och prova på hur det är att hopptävla men inte vill hoppa så högt. Man kanske mer vill hoppa för kul skull och då är det ju bra att man kan åka till pay and jump "tävlingar" innan man bestämmer sig för att starta i en 90klass:idea:

Jag känner som dig, att 90 cm är lite högt.
Där jag bor finns det på ena ridskolan, "blåbärshoppning", det är till för alla åldrar och alla hästar, mer för skojs skull alltså, där kan man välja vilken/vilka höjder man vill hoppa.
På den andra ridskolan har dom "centimeterhoppning", det är likadant där, mer för skojs skull och väldigt bra träning för att tex vänja sig själv och hästen inför lite större tävlingar.
Sånt borde finnas på dom flesta ridskolorna eller?

Jag har Dponny och deras lägsta klass börjar ju på 80 cm. När jag fick henne i Maj 2006 tyckte jag det var jättehögt, men man vänjer sig oc u tävlar vi utan problem 1 m, tränar ca 1.10.Där tycker jag det känns lite högt men kul och det är en vanesak, så satsar man och tränar mycket hoppning kommer höjden inte vara något problem längre.:rofl:

Nu vet jag inte vad du bor, men jag har sett att många klubbar anordnar klubbtävlingar för sina medlemmar där för att alla skall ha en chans att få öva upp sin hoppvana, börjar klasser på 30-40 cm och går uppåt, typ clear round, tycker det kommer mer och mer sådant.
Sedan har de separata klasser med vanlig bedömning också då, från 90 och uppåt.

Är du lite rädd för att hoppa högt men ändå vill tävla, så rekommenderar jag att börja väldigt lågt, hoppa dig uppåt i höjderna när du känner dig säker på att du vågar.
Jag vet hur det är, är också något hopprädd, men har börjat bearbeta detta och det artar sig väldigt bra. :)

Jag tyckte också att det var ganska högt när jag började tävla, men nu är det typ tvärtom.
Men brukar det inte finnas några tävlingar på typ 80cm ibland?? Vi brukar ha en på sommaren iaf.
E väl mest till för unghästar, men ma kan säkert rida med äldre häst där med...

Annledningen till att jag riktade mig till just stora hästar på 90cm var att när jag vågar hopptävla på riktigt rider jag nog på stor häst. Jag tycker inte att det är dåligt att lägsta höjden för D-ponnier är 80cm men jag tycker att man skulle kunna göra om tävlingarna till att man kan starta på alla höjder med alla hästar och ponnier bara det att banan byggs om efter varje kategori.
En ny tävlings klass ide:idea: kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar