Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?
Jag gjorde en snabbkoll enligt NRC 2007 (den amerikanska normen) och kom fram till följande:
Behovet av smältbart protein för din häst är ca. 515 g och lysinbehovet är 44 g per dag.
Eftersom han är ”mycket aktiv i hagen” placerade jag honom i klassen ”elevated”. Underhållsbehovet är då 0,72 x 600 = 432 g
Jag räknade med följande arbete under en vecka:
120 min skritt (uteritt kuperad)
30 skritt + 15 min galopp (ej kuperad)
30 min skritt + 15 min trav (uteritt kuperad)
25 min skritt + 15 trav + 5 min hoppning (ej kuperad)
Detta placerar din häst i klassen ”moderate work” vilket ger arbetstillägget 0,14 x 600 = 84 g.
Dessutom ger svenska analysföretag för höga värden på smältbart protein i sina analyser (man använder samma beräkningsformler för häst som för idisslare). Om du talar om värdet på råprotein (g/kg Ts) enligt din höanalys så ska jag räkna ut ett mer rimligt värde på SmRp åt dig.
Det är en nordsvensk (eller döle om man vill vara riktigt korrekt) 11 år, väger 600 kg (veterinärens uppskattning)
Arbetet kan variera mycket, jag strävar efter att hinna med fyra - fem pass i veckan, men ibland om barnen blir sjuka eller så, så blir det betydligt mindre. Det brukar bli ett långpass ca två timmar skritt, ett galopp-pass (15 min skritt sen 20 min varvad skritt och galopp (mest galopp) sen avskrittning vid hand en kvart) ett pass med "normal uteritt" 45 min samt ett pass i padock 45min lugnt tempo, kanske 25 min skritt 15 min trav och 5 min hoppning
Jag gjorde en snabbkoll enligt NRC 2007 (den amerikanska normen) och kom fram till följande:
Behovet av smältbart protein för din häst är ca. 515 g och lysinbehovet är 44 g per dag.
Eftersom han är ”mycket aktiv i hagen” placerade jag honom i klassen ”elevated”. Underhållsbehovet är då 0,72 x 600 = 432 g
Jag räknade med följande arbete under en vecka:
120 min skritt (uteritt kuperad)
30 skritt + 15 min galopp (ej kuperad)
30 min skritt + 15 min trav (uteritt kuperad)
25 min skritt + 15 trav + 5 min hoppning (ej kuperad)
Detta placerar din häst i klassen ”moderate work” vilket ger arbetstillägget 0,14 x 600 = 84 g.
Dessutom ger svenska analysföretag för höga värden på smältbart protein i sina analyser (man använder samma beräkningsformler för häst som för idisslare). Om du talar om värdet på råprotein (g/kg Ts) enligt din höanalys så ska jag räkna ut ett mer rimligt värde på SmRp åt dig.