Sv: Klarar sig era hästar på rekommenderade proteinvärden?
Jag antar att det finns en hel del tillskott eller vad man ska kalla det för med bara lysin - till dyra pengar? Typ sådant som finns för muskelbyggare?
Men annars kan du ju räkna på 5,7 och 9% av smältbart rp och sedan jämföta med behovet? Fast det har du kanske redan gjort.
Ett tredje alternativ till att tillföra mer lysin är naturligtvis att ge att proteinkraftfodermedel som soja tex med mkt hög kvot. Då kommer du ju rent teoretiskt att riskera att ge ett proteinöverskott men jag undrar personligen hur pass stor roll det spelar.
Proteinöverskott är jag inte rädd för, det tål båda mina utan problem. Men soja tillför MJ, som jag ju inte har råd att lägga dit. Och inte hittat lysin i ren tillskottsform till hästar, vet inte om de kan ta upp 'kroppsbyggarlysin'? Utomlands har jag sett ren/nästan ren lysin till häst, men inte i Sverige.
Jag har ju inte räknat, just för jag känt att 'hur fan ska jag lägga på det då om det saknas (vilket jag tror det gör)'. Men bara för de räknade jag nu:
7% av srp per kilo foder = 32*0,07 = 2,24 gr lysin/kg foder.
Lillens beräknade underhållsbehov protein = 272 gram. 8,6% av det = lysinbehov underhåll 23,4 gram
Han får 8.8 kg silage = 8,8*2,24 = 19,7 gram. Dvs det saknas 3,7 gram lysin. Detta märks dock inte på honom.
Emil så beräknat underhållsbehov lysin: 14,3 gram. Han får 6 kg silage = 13,4 gr lysin. Saknas 0,9 gram. Märks inte på honom heller dock.
Däremot, så lysinbehovet ökar ju eg när de tränas, så Emil ska redan nu ha både mer protein och mer lysin än han får, och Lillen kommer ju behöva det sen med. Och ju mer de tränas dessto större blir ju bristen.. Iom att maten inte ökas.
Sen, risken finns att mitt silage innehåller MINDRE lysin än det där, det vet jag ju inte, men det är väldigt sent taget.
Frågan är hur mycket (lite) t ex potatisprotein jag skulle behöva lägga på för att täcka det, och om det är lysin i komineralerna..