Spin-off på foderdiskussion

Sv: Spin-off på foderdiskussion

Om hon är tyska pratar hon i andra termer än vi. Energin värderas annorlunda i övriga Europa och man räknar inte på smältbart protein. Man kan inte direktöversätta alla värden, i och med att värdingssystemet är annorlunda.

Energin ska inte längre anges i ME (omsättbar energi) utan i NE (nettoenergi, avdrag gjort för träck, urin och värme). Stora delar av Europa använder redan det. Vi ska börja med det här också from 1 oktober, vet dock inte om något hänt än.

Nej hon är inte tysk (har för mig hon är från Färöarna), men hon jobbar åt den danska avdelningen och är nog utbildad i Danmark med tror jag.

Jag har också funderat på hur de använder olika benämningar. Jag har aldrig läst några av deras tyska brochyrer, så dom kan jag inte uttala mig om, men jag vet att den svenska är direkt översatt från den danska, med exakt samma värden - frågan är om enheterna är rätt.

Är danskans fordöjelig protein att likställa med svenskan smältbart protein?
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Nej jag vet inte heller varför hon drar upp just fruktan, för det jag frågade om från början var ju foder med högt proteininnehåll och lågt energiinnehåll.

Har bara nämnt att han har haft fång inte ett ord om IR.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Jag tror nästan att jag vet vilket företag det är frågan om.
Jag har också för mig att de går ut med att de har väl utbildade foderrådgivare och att deras foder är baserade på forskningsresultat. Vet du vad den person du har kontakt med för utbildning? Är bara nyfiken..

Jag tror säkert du vet. Det är nog inte så svårt att räkna ut om man är lite insatt i fodermärken och dessutom har följt mig i några trådar.

Men jag väljer att inte gå ut med namnet, för jag vill inte att detta ska bli en tråd där vissa smutskastar ett foderföretag som andra försvarar med näbbar och klor.

Jag tycker det är mer intressant att bara diskutera utsägorna. Sen blir det inte risk för någon marknadsföring (vare sig bra eller dålig) heller om vi inte nämner namnet.

Hon sägs vara veterinär.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Energin ska inte längre anges i ME (omsättbar energi) utan i NE (nettoenergi, avdrag gjort för träck, urin och värme). Stora delar av Europa använder redan det. Vi ska börja med det här också from 1 oktober, vet dock inte om något hänt än.

Det är ju jättebra om det kan bli ett enhetligt system. :)
Fast jag trodde faktiskt att många länder är kvar i digestible energi dvs DE. I alla fall får man den uppfattningen när man läser foderföretagens sidor.
De som mäter det i NE verkar ha ngn annan enhet än MJ för i några som jag har sett har det varit helt andra siffror och förkortningar. Jag antar nästan att det är en enhet som jfr med ngn standard.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Ja, det brukar inte anges i MJ. Det ska det nog göra i framtiden, kanske.
Där har vi hästfolket igen; ju mer egna de kan vara ju bättre tycks de tro att de är. Många gånger undrar jag om det inte vore enklare att börja med kor istället :p
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Jag håller med dig.

Men just när det gäller foderberäkningar så finns det olika sätt att räkna beroende på vilken teori om smältbarhetsförmåga, behov osv som beräkningarna bygger på. Det är ju egentligen bara uppskattningar grundade på olika mätningar.

Jag vet inte om det finns lika många olika system för kor? Jag skulle nästan tro det. Men där har man kanske kommit längre eller det är kanske enklare av ngn anledning. Jag har för mig att det var kor man började räkna foder åt.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

KL

Nu är jag tillbaka här igen med lite nya input och utsägor.

Såhär har hon nu förklarat mig att deras foder, som är gjort för bl.a. fånghästar, ems- och cushinghästar, funkar:

Citat:
Det är ett foder, som hjälper ämnesomsättninge att arbeta. De örter, mineraler och antioxidanter som finns i fodret hjälper till med omsättningen av stärkelse och socker.
Energin som friges från fodret är långsam, som gör att blodsockret håller en stabil nivå, vilket i sin tur gör att insulinet hålls stabilt.


Det låter ju bra och långsamma kolhydrater är väl bra för både människor och hästar, men hur stor betydelse har egentligen detta med blodsockret om det inte är en IR-/emshäst?
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Inte mycket kulle jag tro, dessutom så grovfoder i en jämn tillgång ger också ett synnerligen stabilt blodsocker om man ska vara petig, för det är synnerligen långsam energi :devil:
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

KL

Nu är jag tillbaka här igen med lite nya input och utsägor.

Såhär har hon nu förklarat mig att deras foder, som är gjort för bl.a. fånghästar, ems- och cushinghästar, funkar:

Citat:



Det låter ju bra och långsamma kolhydrater är väl bra för både människor och hästar, men hur stor betydelse har egentligen detta med blodsockret om det inte är en IR-/emshäst?

Det hade varit intressant att veta vilka örter, mineraler osv det är frågan om. Jag kan inte massor om hur olika örter påverkar kroppen. Men jag vet att det finns många som påstår allt möjligt och ofta omöjligt om just detta.

Hästar är vana vid att ta hand om mkt socker från gräset. Men en del hästar tycks ha anlag för att lättare få problem med detta. Troligen pga en tidigare anpassning till ett tuffare klimat. För dessa hästar har det säkert betydelse även om de inte redan har blivit IR.

Men för en "normal" häst har det nog ingen större betydelse så länge det inte är frågan om enorma mängder.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Örter: kamomill, rosmarin, koriander, bockhornsfrön, vitlök (havsalgmjöl)

Tillsatta mineraler och vitaminer: A, D3, E, Kopppar. (Sen står detta med finstil: Cu(II)sulfatPentahydrat E4 och aminosyre-Cu-Chelat, Hydrat).

Hon skriver dessutom att en häst inte ska tappa muskler av att stå still utan att musklerna bara blir "platta". Om den har spetsig rygg och höftbenen "sticker ut" har den inte fått tillräckligt med näring under boxvilan.

Men protein är väl också näring(?) och det är det jag vill ge honom nu och försöker säga att han har fått för lite av...:confused:
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Tillägg till det jag skrev ovan...

"om hästen har tappat vikt på detta viset, då har han inte fått tillräckligt med hö, eller det har varit mycket dåligt hö eller hösilage, eller hästen har fått sin metabolism förstört och har därför inte kunnat omsätta näringen tillräckligt bra".

Är detta verkligen möjligt?
Jag hade ingen analys på höet han fick när han gick ner som mest, men han har aldrig fått under 6 kg om dan, mestadels mer.
Borde det inte visa sig på något sätt om metabolismen var helt förstörd?
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Protein ger näring med ja, och är en av de viktiga byggstenarna för muskler.

Jag tycker hon yrar i nattmössan jag, men undrar vad det finns för bevis att nämnda örter ska öka metabolismen ;)
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

mmm... Det känns lite så.
Tyvärr har jag ju inte riktigt kunskapen för att kunna ställa de rätta frågorna heller. Men vet inte om det hade hjälpt heller, för det känns bara som att hon blir írriterat när jag ifrågesätter. Känns lite oproffsigt måste jag säga...

Hyr vanligt är det egentligen med för mycket protein om man mestadels fodrar med grovfoder?

Jag frågade ju sist om detta med proteinkvalitén och det har hon förklarat väldigt enkelt om att det handlar om sammansättningen av aminosyror etc. samt att mängden protein ska vara lagom låg, för att det inte blir överskott...:confused:

Men ja... lagom är alltid bäst... lagom lite - eller lagom mycket;)
 
Senast ändrad:
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Beror ju helt på höanalysen, men proteinöverskott från grovfoder är hästar 'designade' för att ta hand om, och det har en hög tolerans för det. Kikar man i litteraturen anges 2 - 3 gånger proteinbehovet som riskfritt/problemfritt.

I princip varenda häst på hyfsat bete får ett rejält proteinöverskott under en stor del av betessäsongen liksom.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Hon skriver dessutom att en häst inte ska tappa muskler av att stå still utan att musklerna bara blir "platta". Om den har spetsig rygg och höftbenen "sticker ut" har den inte fått tillräckligt med näring under boxvilan.

Men protein är väl också näring(?) och det är det jag vill ge honom nu och försöker säga att han har fått för lite av...:confused:

Jag tycker nog att det hon skriver stämmer. Musklerna försvinner inte när den står still. Men kan göra det om den får för lite proteiner.

Näring kan ju vara allt möjligt egentligen energi, proteiner, mineraler osv?
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Tillägg till det jag skrev ovan...

"om hästen har tappat vikt på detta viset, då har han inte fått tillräckligt med hö, eller det har varit mycket dåligt hö eller hösilage, eller hästen har fått sin metabolism förstört och har därför inte kunnat omsätta näringen tillräckligt bra".

Är detta verkligen möjligt?
Jag hade ingen analys på höet han fick när han gick ner som mest, men han har aldrig fått under 6 kg om dan, mestadels mer.
Borde det inte visa sig på något sätt om metabolismen var helt förstörd?

Här tycker jag att det står att hästen kan ha gått ner i vikt pga ngn sjukdom (eller annan anledning) som leder till en ändrad metabolism. Detta trots att den fått tillräckligt med mat.
Ingen aning om det är rimligt egentligen men om jag ska gissa så skulle jag nog kunna tro det.

Sedan håller jag med er om att det med proteinöverskottet verkar lite märkligt.

Det hade varit intressant att veta hur örterna skulle kunna göra hästen bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Spin-off på foderdiskussion

*KL*

Lite om blodsockernivå. Från 2004 dock, men..

The glycemic index (GI) is a nutritionist’s tool for describing the effect of a particular food on blood glucose compared with a reference food.11 In humans, an elevation in blood glucose after consuming 10 to 50 g of a test food is compared with the level seen after consuming an equivalent amount of pure glucose and expressed as a percentage. Therefore, glucose has a GI of 100. A similar scale has been devised for horses, with oats being used as the reference food. According to one study, feeding corn, barley, or oats with 10% molasses produced a blood glucose elevation equal to or greater than plain oats (i.e., a GI of 100 or higher).a The safest feedstuff in terms of maintaining blood glucose was plain beet pulp, with a GI of 1, followed by rice bran (GI: 22), Bermuda hay (GI: 23), alfalfa hay (GI: 26), alfalfa cubes (GI: 30), Timothy hay (GI: 32), wheat bran (GI: 37), carrots (GI: 51), and Vetch blend hay (GI: 53).

These figures are extremely helpful but can be used only as a guide when formulating an individual horse’s diet because “grass hay” can cause wide variations in blood sugar response. This is directly linked to the soluble carbohydrate content of the hay, not necessarily to the species/hay type. Growing conditions, stage of growth when cut, and drying conditions all influence soluble carbohydrate content. Fresh grasses always contain more sugar than hay because grass continues to metabolize a significant amount of its stored sugar during the drying process. It is important to emphasize that the carbohydrate composition of hay cannot be predicted by visual inspection. Forage analysis by an appropriately equipped laboratory is the only method by which the nutritional quality of hay can be ascertained.
 
Sv: Spin-off på foderdiskussion

SNabböversatt, med reservation för slarvfel och att det är en fri och inte ordagrann översättning:

Glykemiskt index, GI, är ett verktyg för att beskriva effekten av ett födoämnes effekt på blodsockret jämfört med ett referensfödoämne. För människor har en ökning av blodsockret efter att man ätit 10 - 50 gram av en testföda jämförts med blodsockernivån efter att ha ätit lika mycket av rent socker, och uttryckt i procent. Socker har därför ett GI på 100.

En liknande skala har tagits fram för hästar, där havre använts som referensföda. Enligt en studie så att ge majs, korn eller havre med 10% melass skapade en blodsockerhöjning som var lika hög eller högre som att ge ren havre (dvs ett GI på 100 eller högre)

De säkraste fodermedlen för att kontrollera blodsockret var melassfri betfor med ett GI på 1, följt av riskli med ett GI på 22, bermudahö (GI 23), lucernhö (GI 26), timotejhö (GI32), vetekli (GI 37), morötter (GI 51), vetch blend hö (GI 53). (Vet inte vad vetch blend är i översättning tyvärr)

Dessa siffror är en stor hjälp men kan bara användas som en riktlinje när man gör en individuell hästs foderstat eftersom 'gräshö' kan skapa stora varaiationer i blodsockernivå. Detta är direkt länkat till halten av vattenlösliga kolhydrater i höet, och inte nödvändigtvis till hötypen eller de ingående växterna.

Växtförutsättningar, stadie av tillväxt när det slås samt förutsättningarna vid torkning påverkar alla nivån av vattelösliga kolhydrater. Färskt gräs (=bete) innehåller alltid mer socker än hö, eftersom gräs fortsätter att omsätta (göra av med) en betydande mängd av sitt lagrade socker under torkprocessen.

Det är viktigt att poängtera att kolhydratsammansättningen i hö inte kan förutspås eller avgöras genom att titta på höet. Grovfoderanalys från ett lämpligt, tillräckligt utrustat laboratorium är det enda sättet näringsvärdena kan konstateras.

Eget tillägg: Ju lägre GI någonting har, dessto mindre blodsockerhöjning blir det alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Spin-off på foderdiskussion

Jag tycker nog att det hon skriver stämmer. Musklerna försvinner inte när den står still. Men kan göra det om den får för lite proteiner.

Näring kan ju vara allt möjligt egentligen energi, proteiner, mineraler osv?

Ja det kan säkert stämma och det säger jag inte emot heller... Tvärtom egentligen!
Jag skrev ju till dom från början för att få hjälp med proteinet. Men jag får känslan av att hon av någon orsak inte håller med om att det är proteinet, som har gjort det. Vad kan det vara då för något? Det känns som att hon är mera inne på vitaminer och mineraler, som fattas, men vilka vet jag inte än och ibland kan det kännas som att hon inte själv vet heller - bara att det är något som fattas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Senast: Soffan74
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 860
Foder & Strö Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 257
Senast: Antiqua
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp