Klarar man sig?

Jen84

Trådstartare
Utan ridhus på vintern?

Går det att träna/rida in en unghäst utan ridhus under vinterperioden?

Räcker det med en ridbana, eller är det dömt att misslyckas?
 
Sv: Klarar man sig?

Ja det finns nog ganska många som överlever utan ridhus ;)

Frågan är bara vilka andra ridmöjligheter du har? Fält? skog? paddock? Saltas paddocken?

Om jag ställer av/ger hästarna vila gör jag det nästan alltid på vintern istället för sommaren. just pga underlaget.
 
Sv: Klarar man sig?

Självklart går det utan ridhus! Kan inte förstå hur det skulle vara ett problem faktiskt?

Jag är sällan eller aldrig i ridhus nu senaste åren.
En vinter red jag lektion i ridhus en gång i veckan vilket iof var trevligt men det var mer för tränarens skull och inte för min.
Förra vintern var jag i ridhus totalt tre gånger.

Har ridit in 3 hästar, omskolat 3 travare, tränat hästar i full tävlingskondition etc. Vinter och snö är definitivt inget hinder, en skottad ridbana klara man sig på och har man ingen sådan jag då fixar man det ändå.

Kläder efter väder!

I dalarna har vi ofta väldigt bra underlag på vintrarna så jag har aldrig behövt ställa av hästar pga den anledningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Klarar man sig?

Med tanke på att vi verkar bo i samma del av landet... Så hmmm....

Det verkar inte som att ridhus eller inte ridhus behöver vara en avgörande detalj med andra ord...

Håller på och funderar över hur mycket ridhusfråga borde prioriteras i val av stallplats. Om det är omöjligt eller betydligt svårare att rida in och utbilda häst utan det. Det finns skottad ridbana, bra ridvägar utomhus. Hästen borde väl gå att hantera även om den inte är inom fyra väggar? Borde det inte snarare bli lättare att hitta framåtbjudning och arbetsglädje hos en unghäst genom att vara utomhus istället för att vara i ett ridhus?

Kläder är jag inte så orolig för, det finns ju bra vinterkläder...
 
Sv: Klarar man sig?

Ja, man klarar sig definitivt utan ridhus, såvida man har bra ridvägar i naturen, och det är givetvis en fördel om man har tillgång till paddock. Att ligga och harva i ridhus/paddock med en unghäst är ganska så förödande, den där naturliga framåtbjudningen får man bäst ute. Fast det är självklart säkrare att göra det där första på ett inhägnat område.

Jag har aldrig haft tillgång till ridhus, och jag har hållit igång tävlingshästar på det. Gummiflis i paddocken har jag hört ska frysa senare (där jag bor är vintrarna relativt milda och snöfria dock) än vad sand/grus gör. Blir det för hemskt får mina hästar vila under de värsta veckorna, istället rider jag hela somrarna när underlaget är bättre.
 
Sv: Klarar man sig?

Jag har också brukat ställa av mina hästar när underlaget är som värst. Här nere i söder blir det ibland så att det fryser och inte en gnutta snö på det vilket gör att det blir knutigt och stenhårt och då funkar det inte utan ridhus. Lättare om det finns snö.

I vintras körde jag ca 2 gånger till ridhus annars hade jag inte kunnat hålla igång hästen som jag ville, andra vintrar har jag kunnat rida hemma.
 
Sv: Klarar man sig?

Allting går utom trähästar och tennsoldater säger man ju. Men visst är ett ridhus en tillgång. Just underlaget i Skåne i alla fall är jobbigt. Fruset utan snö eller så regnar det och sedan fryser = isbana över allt.
Vi har ridhus ca 1 km bort och ibland har vi kört dit hästarna för att de ska få motion eftersom jag inte vågat släppa ut dem i stora hagarna just p g a is.
En annan aspekt av det är att våra unghästar har blivit mycket lasttränade och vi kan nu lasta själv och köra iväg. Visst är det ganska tråkigt att harva runt i ett ridhus men man kan variera träningen där bra.

Men inte hade jag tackat nej till ett ridhus på gården men visst går det är överleva utan. Precis som andra skriver så har våra hästar inte sommarvila utan vilar på vintern.
 
Sv: Klarar man sig?

Det går alldeles utmärkt. Jag brukar inte plocka in tre åringarna i ridhuset uppsuttet förrän 2 månader innan tre års testet. De är fullt ridbara tävlingshästar idag ;)
 
Sv: Klarar man sig?

Utan ridhus på vintern?

Går det att träna/rida in en unghäst utan ridhus under vinterperioden?

Räcker det med en ridbana, eller är det dömt att misslyckas?

Klart det går? Ulla Håkansson red ett helt gäng OS och VM, så det verkar kunna gå rätt bra... ;)

För att hålla igång en tävlingshäst ovanför de lättaste klasserna så vill man nog ha möjlighet att åka och träna på bra underlag då och då under tävlingssäsongen när det är ruttet ute. Men unghästar tycker jag rids in allra bäst utomhus i skog och mark, sommar som vinter.
 
Sv: Klarar man sig?

KL

Anledningen till frågan är att jag kikar på alternativ till den stallplats jag har idag. Idag står jag på en anläggning med ridhus, men det finns inga andra alternativ i närheten som även de har ridhus.

Men när det inte längre känns roligt att åka till stallet pga att den som är stallansvarig har väldigt mycket åsikter, ändrar saker utan att informera och ständigt lägger sig i, så känns det som att en annan stallplats vore en idé. Men som sagt, att hitta någon ny med ridhus är inte möjligt i nuläget...
 
Sv: Klarar man sig?

Utan ridhus på vintern?

Går det att träna/rida in en unghäst utan ridhus under vinterperioden?

Räcker det med en ridbana, eller är det dömt att misslyckas?

Jag har ridit in och utbildat alla mina hästar (5 st hittils) utan tillgång till ridhus och det var bara med den sista som jag hade tillgång till ridbana (dock utan staket i början av inridningen) och det har funkat utmärkt!
 
Sv: Klarar man sig?

Jag rider in och tränar mycket unghästar alla delar av året och jag använder nästan aldrig ridhus. Rundkorall, paddock & hyfsade ridvägar fungerar för mig :)
 
Sv: Klarar man sig?

Absolut!

Jag har haft egen häst/ponny i de senaste 10 åren och stått 7 av dem med ridhus, så jag trodde jag skulle avlida!

Men det går alldeles utmärkt! :)


Bara man har bra förutsättningar. Vi har plogad och sandad ridbana, massa fält att rida på samt flera grusvägar som plogas och sandas, där man kan rida i alla gångarter obegränsat nästan utan bilar!


Förra året gick det att rida HELA vintern överallt utom ngn/ngra veckor precis på vårkanten då allt smälte och sen frös på igen.
 
Sv: Klarar man sig?

Jag flyttade ifrån en stor anläggningen nyligen, och är så nöjd :), det finns ju saker som kan bli bättre med, det beror ju helt på hur hästen o du trivs i dagsläget och hur allt annat ser ut, ridvägar, ridbaneskicket, uppstallning, hagkompisar etc

För mig är det viktigaste när jag har unga hästar att de har bra kompisar o mycket hagvistelse, tyvärr är det ofta just dessa faktorer som fallerat på större anläggningar.
Min uppfattning är iaf att har man detta och hästen trivs så blir hela inlärningsprocessen så mycket enklare, problem på grund av understimulans eller stressig miljö dyker aldrig upp...

De bästa inridningarna tycker jag personliga varit dem där jag börjat rida ut direkt och inte haft tillgång till ridbana ens.

Hoppas du hittar ett svar du trivs med och lycka till!
 
Sv: Klarar man sig?

Utan ridhus på vintern?

Går det att träna/rida in en unghäst utan ridhus under vinterperioden?

Räcker det med en ridbana, eller är det dömt att misslyckas?

Kart man gör! Min fyraåring är inriden och tränad utan ridhus, och jag kan nog räkna gångerna jag varit på ridbanan överhuvudtaget på mina två händer. Som andra säger är den naturliga bjudningen man får i sin unghäst ute helt ovärderlig. En unghäst mår ju dessutom bra av att få lite längre vila ibland och den kan man ju lägga in när underlaget är som värst.
 
Sv: Klarar man sig?

Har varken ridhus eller paddock/ridbana och det går bra. Har ridit in mina båda utan sånt även om jag någon gång då och då kört in till ridhus. Har urstarka hästar tack vare tuff terräng och ja, jag tränar allt ute i terrängen.
 
Sv: Klarar man sig?

Klart man klarar sig. Har stått en del stall som bara haft ridbana, ett hade inte ens det. Men nu har vi nyligen flyttat till ett stall med både ridhus och ridbana. Ska bli skönt att slippa dåligt underlag och snöstorm :p
 
Sv: Klarar man sig?

Klart det går? Ulla Håkansson red ett helt gäng OS och VM, så det verkar kunna gå rätt bra... ;)
Fast även hon använde ju sitt ridhus när det var dåligt underlag ute, sen så red hon ute mycket men inte enbart.

Ts:
Är det en unghäst som ändå inte ska tränas så kan jag tänka mig att det fungerar utan ridhus, men ska det gå att träna och hålla igång hästen utan uppehåll under vintern så hävdar nog jag att ridhus behövs. Iallafall om man bor här nere då det har en förmåga att frysa på utan att det är någon snö.

Annars så prioriterar jag hellre bra ridvägar framför ett ridhus och ställer av hästen under dom sämre månaderna när det inte går annat än skritta ute, och ibland knappt ens det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
929
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Tora
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 112
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp