Klarar man sig?

Sv: Klarar man sig?

Har varken ridhus eller paddock/ridbana och det går bra. Har ridit in mina båda utan sånt även om jag någon gång då och då kört in till ridhus. Har urstarka hästar tack vare tuff terräng och ja, jag tränar allt ute i terrängen.

Samma här!!!

Rider i stort sett enbart i terrängen (har absolut UNDERBARA ridvägar:love:) och en stor fördel är att mina hästar verkligen tänder till när de kommer på ridbana/ridhus:D

Marktränar dem rejält så att de är säkra när jag väl sitter upp. Unghästarna brukar få gå med som handhästar och hittills har alla varit stabila och helt utan trafikrädsla.

Det mesta går att göra i terrängen, vid voltarbete kan det dock vara bra att ha mer än en stig att röra sig på:p
 
Sv: Klarar man sig?

Jag har haft egna hästar i 16 år,och jag har aldrig satt min fot i ett ridhus med nån utav dom! Jag tyckte det var lyx när jag -10 flyttade till stall med ridbana,innan dess har jag bara haft skogen.
 
Sv: Klarar man sig?

Så, med andra ord. Det borde gå utmärkt med bra ridvägar och ridbana...

Jag hoppas ju i så fall att hästen har blivit så pass inriden så att hon klarar av att ridas utomhus, har ju ridhus just nu och hon går att rida i skritt inomhus.

Fortsatt träning och inlärning verkar det ju gå att göra ute också.

Bra, då kan jag lägga ridhuset som en lägre prioritering när jag kikar på stall, för det borde väl ändå vara viktigare att det känns roligt att åka till stallet än att det finns ett ridhus på gården?
 
Sv: Klarar man sig?

, med andra ord. Det borde gå utmärkt med bra ridvägar och ridbana...

Jag hoppas ju i så fall att hästen har blivit så pass inriden så att hon klarar av att ridas utomhus, har ju ridhus just nu och hon går att rida i skritt inomhus.

Fortsatt träning och inlärning verkar det ju gå att göra ute också.

Bra, då kan jag lägga ridhuset som en lägre prioritering när jag kikar på stall, för det borde väl ändå vara viktigare att det känns roligt att åka till stallet än att det finns ett ridhus på gården?

Självklart. Det ska vara roligt att ha häst annars är det liksom ingen större vits. :)
 
Sv: Klarar man sig?

Det är klart det går.

Jag har inte ridhus, har ridbana som fungerar nästan hela året. Brukar salta spåret och en volt och en diagonal, det kommer man långt på.

Men om jag skulle stalla upp hästarna och inte ha dem hemma så hade jag valt ett ställe med ridhus, utan tvekan.

När du skall försöka rida och det är is överallt, eller när det regnar och är 1 grad så skulle jag gett mkt för ett ridhus om man säger så.... De dagarna det är värst väder med is och snö är det inte vidare smart att köra till ridhus heller, om man inte är sugen på att hamna i diket...
 
Sv: Klarar man sig?

Någon slags ridplan tycker jag är nödvändig när man rider in hästar på vintern. Om inte annat för att de ska få springa av sig innan uppsittning.
Och att man har någon att rida ut med första gångerna känns även det som att det blir betydligt trevligare inridning.

När inridningen är avklarad och hästen börjar bli trygg ute ensam för trafik och dyl. blir man inte fullt lika låst.
 
Sv: Klarar man sig?

Fast ridbana med staket finns på det andra stället jag funderar på, dock inget ridhus.

Ponnyn är nu insutten, kan ridas i skritt även på ridbana ute i det stall hon står i nu. Så för den delen så tror jag det kommer fungera bra oavsett.

Och den tid då det är stenhårt i marken och det inte kommit snö kanske man kan vara i skogen och klättra och styra runt träd i skritt för att ändå hålla igång hästen? Och när det blir snö så blir det ju mjukare underlag utomhus, även om det säkert kan bli väldigt kallt... Ridbanan underhålls även på vintern, och används öven vintertid.

Med andra ord, det lutar åt att jag har bestämt mig. :) Det måste ju ändå vara roligt att vara i stallet och då väger ett ridhus eller inte ridhus ganska lätt i jämförelse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 137
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
929
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Tora
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 112
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp