klarar era havrekänsliga hästar krafft grund?

Casteloro

Trådstartare
Har bytt över från den blåa havrefria müslin till Grund då jag ansåg att den var likvärdiga och kanske bättre. Kan inte ha läst tillräckligt noga, men den innehåller ju havre som min dam är känslig för. Har dock inte känt något under övergångsperiod på 3-4 veckor.

Kan ni med havrekänsliga hästar ge kraffts blåa sortiment?

Sv: klarar era havrekänsliga hästar krafft grund?

Jag kan det inte. Det enda jag har provat ur Kraffts sortiment som fungerar på min är den blå havrefria müslin och krafft muskel (gissar att den fungerade eftersom hon fick så lite). De grundpelletsen fungerar inte alls, hästskrället blir skogstokig. Men allt med havre eller havrekli verkar ge henne "fel" sorts energi och inte bara kraffts produkter.

Havre är ju i princip huvudinnehållet i KRAFT Grund... Så nej jag skulle inte ge det till en havrekänslig häst.

Min häst som oxå blir tokig av havre kan inte äta detta.
Jag har dock hittat hippo bas cool som verkar fungera bra.
Annars är havrefri musli att föredra.

Båda mina hästar som inte kunnat äta vanlig havre utan att bli "nippriga" har klarat grund, dock i små mängder (under 1 kg/dag).

Enligt deras hemsida står det ju att den "bara" innehåller 20% havre så på 1 kg så innebär det 2 dl havre... Så att det i princip är havre som huvudinnehåll vet jag inte om jag kan hålla med om. Frågan var om era hästar havrekänsliga hästar klarar det fodret, inte om ni skulle ge det till vilken havrekänslig häst som helst. Men tack för din åsikt.

Följdfråga till er andra, hur lång tid har det tagit för era hästar att bli "nipprig" av havrebaserat foder?

Fast havre är den ingrediensen som det är mest av och 1/5 del av fodret innehåller det.

Nej 1 kilo grund innehåller 200 gram havre vilket är ungefär 5 dl havre. Varierar beroende på vad det är för havre. Vikten kan skifta lite.

Så jag skulle nog säga att det är mestadels havrebaserat.

För att svara på din fråga. Hästar som jag har haft som har varit havrekänsliga har inte fungerat på KRAFFT Grund.

Min häst som blir lite halvtokig av havre klarar krafft grund, men då får hon ca 0,5-1 kg av det om dan..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur