Klapphingst???

A

aprillan

Hur märker man att hästen är klapphingst!
Och isåfall vad ska man göra åt det?
Min vallack har blivit väldigt hingstig på senaste tiden!
Alla ston blir hispiga när dom ser honom, gnäggar som bara den!
Och han svarar genom att gnägga som en dåre!
Han har tydligen varit på några ston i vår hage,vilket inte uppskattas speciellt! Han går i en blandad hage med både ston och vallack!! Men 2 ston har en annan hage tillfälligt just nu pga min vallack! Vad ska jag göra?????????????....

Ps: har funderat på att sälja honom pga detta.

Sv: Klapphingst???

Klapphingst är den unghäst som endast fått ner en testikel, eftersom din häst är valack får man förmoda att den är kastrat och således varken hingst eller klapphingst även om stona tror det.

Är det så att det är dyrare att kastrera en klapphingst eftersom det blir ett större, mer avancerat ingrepp än om den inte är det. Hur stor skillnad i så fall?

OM det skulle vara så att ovanstående häst vore klapphingst, borde inte förre ägaren, eller iallafall den som låtit kastrera hästen (den var ju valack), vetat det eller KAN man bli lurad? Kan man se hurvida en häst är klapphingst.. - ber om ursält om någon tycker att jag är trög eller ovetandes...

Min import är klapphingst.

Han ser kastrerad ut och köptes också som valack.

Dock så har han trots det blivit pappa till 2 stycken föl! :eek:

Så, förmodligen så har han kastrerats fast en kula var kvar uppe i buken.

Vi vet inte annars vart fölen skulle kommit från..

Han är lite hingstig, dock inte värre än att vi kan leva med det.
Han är mycket fint musklad, trots en konvalescenstid på snart 8 år och endast sporadiskt skrittad när han har fungerat.

Tror att hormonerna har gjort att han håller muskulaturen så bra.

Veterinär anser att vi ska behålla honom som han är utan att göra en operation, så länge han är trevlig att ha och göra med är det inget bekymmer, bara man ser till att han inte går med ston i hagen som första sommaren.. :idea:

provade munkpeppar på min hingstiga valack ,tog ca 2 veckor sen var han lugn igen..

Det är dyrare eftersom ingreppet kommer att ske liggandes och då på klinik, istället för ståendes hemma i stallet.

Antingen har hästen bägge testiklarna, fast i ena fallet ligger den högre upp än i pungen där den ska vara egentligen. Eller så har den endast fått bara en testikel, på hund kallas det för kryptosid om det även kallas samma sak på häst vet jag inte.

Innan kastrering kollar veterinär så att bägge stenarna är nere, om bägge inte är på plats gör man inget ståendes ingrepp utan då får man fara till kliniken för att få det gjort.

Min import är klapphingst.

Han ser kastrerad ut och köptes också som valack.

Förmodligen har man kastrerat, den ena stenen men låtit den andra vara just pga den ligger mycket högre upp och inte går att gå tag på sedevanlig väg. Har det skett som du beskriver, så är det i regel på just importer annars är det kanske möjligt att en hästägare med mindre tänkande (hjärna) skulle strunta i ingreppet och säga att det är en vallack.

Förmodligen har man kastrerat, den ena stenen men låtit den andra vara just pga den ligger mycket högre upp och inte går att gå tag på sedevanlig väg. Har det skett som du beskriver, så är det i regel på just importer annars är det kanske möjligt att en hästägare med mindre tänkande (hjärna) skulle strunta i ingreppet och säga att det är en vallack.

Ja, det är nog så det har gått till.

Han är ju från Irland och vi vet inte mycket om hans tid där.
Naturligtvis så har han ingen stam känd och ej heller uppfödare.

En okänd rackare helt enkelt.

Det jag kan gissa är att han är en Connemara, ser så ut.

Fölen blev ganska olika, det ena blev en stor C-ponny modell Connemara, fast svart, han är skimmel liksom hennes mamma.

Den andre hade en cob mamma och blev större än pappsen, blyertsgrå och mer av cobtyp.

Hur länge har du haft hästen? Om du inte haft den så länge så är den säkerligen ganska osäker på dig och på omgivningen än så länge. Ta hästen till en egen hage om han kliver på stona då dessa kan få mindre trevliga infektioner i sina underliv om han lyckas stoppa in den i dem, och i framtiden få problem om ägarna till dessa skulle vilja betäcka dem med en riktig hingst.
Träna ledarskap och ta det lugnt med honom om du ganska precis fått hem honom. Ge honom trygghet coh tid!

för att ta reda på om han är val. eller klapphingst så låter man vet. ta ett blodprov. genom det så får du besked. kostar runt 500 kr här.

är pålle klapphingst så bör han opereras. om "kulan" eller del av den ligger i buken så finns det en ökad risk för att det kan utvecklas testikelcancer. den operationen kan beroende på hur kulan ligger plac. och beroende på klinik vara "hyffsat" billig eller svindyr.

vi kastrerar alltid liggandes på klinik där vet. syr ihop efter ingreppet och här har vi betalt ca. 2500 kr för det. på mitt halvblod vandrade ena kulan upp och ner, i samband med sövningen drog han upp ena kulan så hade vi varit hemma kunde han lätt blivit klapphingst.

Jag har haft honomi ca 6 veckor! Då var han lugn och fin! Detta har kommit på senaste tiden!! Har faktiskt börjat ge honom munkpeppar ett par dagar, och hoppas på att det hjälper!!=) Jag har själv inte sett att han gjort så mot stona!! Men hoppas det gör över snart=)

Men bara för att du inte sett honom kliva på stona så behöver det inte betyda att han inte gör det? Finns säkerligen en anledning att tro dem som tagit sina ston ur hans hage..Jag hade INTE velat ha mitt sto i en hage med en vallack som kliver på, dels pga skaderisk för stona samt skadrisk för vallackens del,finns fler än en hingst som fått sina ben avsparkade då de klivit på ston som inte varit speciellt sugna.Inte värt det helt sonika.
6 veckor är ingen tid alls... kan ta lååång tid för hästar att komma till sin rätt och som sagt var.. ta det lugnt med honom,träna NH och ge honom chansen att lära känna dig. Känns lite onödigt att sälja redan om han inte ens fått en chans av dig? Känns som ett problem som kan åtgärdas så att säga genom egen hage och tid samt lite vanliga ledarskapsövningar så att han får chansen att lita på dig.
Själv så rider inte jag mina nya hästar på en månad efter att jag köpt dem pga att det tar tid för dem att aklimatisera sig.
Ge hästen är ärlig chans! Ta hjälp av någon kanske kan lite mer om ledarskap och senare när det gäller ridningen?

dessutom tillkommer infektionsrisken för stoet om han kliver på, det kan med otur sluta med att stoet blir infertillt. jag hade aldrig släppt mitt/mina ston med val. som klättrar.

varför inte ta ett enkelt blodprov så att både du och sto ägarna vet ? en bekant kräver det av dom inackoderingar där misstanke funnits för allas säkerhet och trevnad.

KL:
tänk också på att ljuset har kommit tillnbaka o det ger mer hormonpåverkan än man tror.
jag har både klapphingst,hingst o ar haft "hingstvalacker" o det märks när våren är på väg

klapphingst är när en pungkula ej trillat ner. hade en liten ponnykille osm visade sig vara klapphingst. vissa vet säger inget om det utan skär bara av det de tror är testiklar men vår var bra och sa att han måste till ett djursjukhus så de får söva honom. efter det lugnade han ner sig. fast det sägs ju att en gång klapphingst alltid klapphingst, så jooooobbig var han! men var noga att se till att båda kulorna är borta annars blir det ökning av stallbeståendet för betäcka gör de bra med en kula :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 484
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 470
Senast: jemeni
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat